Toyota Camry, den mest sålda mellanstora sedanen under de senaste 21 åren, håller på att omarbetas helt och går in i sin nionde generation. Den kommer även fortsättningsvis att lanseras som hybridbil, eventuellt i nya varianter. Nästa generations Toyota Camry Hybrid 2024 förväntas bli avsevärt uppgraderad på alla områden.

Utformning
Den nuvarande Camry överträffar imponerande sina föregångare med sin djärva design, men är fortfarande en praktisk familjebil där funktionalitet är viktigare än estetik, vilket framgår av de stora fönstren, den raka bälteslinjen och den enkla taklinjen. Jämfört med moderna modeller som Toyota Prius 2024, Crown 2024 eller den senaste elbilsutvecklingen som Ioniq 6 2024 eller ID.7 2024, saknar den kanske “wow-faktorn” enligt dagens standard.

Spionbilder visar att nästa generations Camry kommer att följa Toyotas nya designformel för sedaner. Till skillnad från tidigare generationer av Camry, som är mycket lika den åttonde generationens modell, kommer den att ha en snyggare design och sportigare linjer.
Nya Camry har en låg motorhuv och taklinje som ger intrycket av en låg sittposition. Dessutom lutar taklinjen brantare än på den traditionella sedanen. Även om vi har sett en prototyp med ett enkelt avgasrör med två munstycken, är vi säkra på att någon av sportmodellerna kommer att ha ett dubbelt avgasrör med fyra munstycken.

Den hammarhuvudformade fronten och den mjuka övergången till bakpartiet, liksom den sluttande taklinjen och den flytande profilen, kommer att säkerställa att nästa generations Camry Hybrid omedelbart kan särskiljas från den skarpa och kantiga nuvarande modellen.
Inomhus
När det gäller interiören vet vi att Toyota föredrar form framför funktionalitet och evolutionära uppdateringar från generation till generation. Så vi kan inte förvänta oss att Toyota följer de europeiska och sydkoreanska modellerna med ovanliga element som en tvåekrad ratt eller en klimatkontrollpanel med pekskärm. Den japanska tillverkaren har ingen brådska med att gå över till minimalism och tror inte på att förvanska lyx.

Toyota Audio förbättrat multimediasystem
Istället för Toyota Audio 7-tums infotainmentsystem och Toyota Audio Plus 9-tums pekskärm, kommer nästa generations Toyota Camry Hybrid att ha Toyota Audio multimedia infotainmentsystem med 8-tums och 12,3-tums pekskärmar. Toyota Audio multimediasystem är utvecklat i USA och har Apple CarPlay och Android Auto, dubbel Bluetooth-anslutning, Drive Connect (molnbaserad navigering), OTA-uppdateringsfunktion och en ny röstassistent som svarar på uppmaningen “Hello, hello, hello, OK, Toyota”.
✓ Du kan också kontrollera:
Digital instrumentpanel
Förutom infotainmentsystemen verkar det halvdigitala 7-tums instrumentklustret i nuvarande Camry Hybrid vara föråldrat. Vi förväntar oss att de mer avancerade versionerna av nästa generations Camry Hybrid kommer att ha ett helt digitalt 12,3-tums instrumentkluster med olika layouter och en mer omfattande visning av hybridsystemet. En färgprojektionsdisplay med en projektionsyta på minst 10 tum bör finnas tillgänglig i vissa konfigurationer.

Säten
Förutom prisvärdhet och effektivitet är långfärdskomfort en viktig fördel med Camry. Uppvärmda och ventilerade framsäten och en uppvärmd ratt bör vara en del av utrustningen. Nytt för den nionde generationen kan vara uppvärmda baksäten så att baksätespassagerarna kan resa nästan lika bekvämt som framsätespassagerarna på vintern.
Säkerhet
Nästa generation Toyota Camry kommer att utrustas med Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0) som standard, istället för den nuvarande generationens Toyota Safety Sense 2.5+ (TSS 2.5+). Det nya ADAS-paketet innehåller förbättringar som möjliggörs av sensorer med avancerad detekteringsförmåga.
TSS 3.0 innehåller en ny proaktiv körassistent som bromsar mjukt i kurvor eller arbetar med den automatiska styrningen för att kontrollera avståndet till fordonet framför, fotgängare eller cyklister. Den ersätter inte systemet för att undvika kollisioner och fungerar i en mängd olika situationer.
Systemet inkluderar ett kollisionsavvärjande system med förbättrad fotgängaravkänning, filhållningsassistent med styrhjälp och förbättrad filavkänning, dynamisk farthållare med full radar och valfri fjärde avståndsregleringsnivå, filhållningssystem med förbättrad filavkänning och den nyligen tillagda funktionen för nödbromsning. Andra funktioner i TSS 3.0 inkluderar Traffic Sign Assist med förbättrad igenkänning av trafikskyltar.

Förutom TSS 3.0 förväntar vi oss att nästa generations Toyota Camry kommer att ha en panoramamonitor (360-graders kamerasystem), döda vinkeln-varnare med varning för korsande trafik bakifrån och parkeringshjälp med automatisk bromsning fram och bak. Standardutrustningen omfattar bältespåminnare fram och bak, tio krockkuddar, ett fordonsstabiliseringssystem, antispinn, låsningsfria bromsar, elektronisk bromskraftfördelare, bromsassistans, Intelligent Stop Technology och en backkamera.
Tekniska data
Nästa generation Toyota Camry Hybrid kan komma att erbjudas med två produktionsnära hybridsystem: det uppgraderade THS-II med en 2,5-litersmotor och det helt nya Hybrid Max med en 2,4-liters turbomotor. Den senare är avsedd att tilltala kunder som normalt väljer Camrys prestandaorienterade 3,5-liters V6-motor. Rykten säger att den nya Hybrid Max kan komma i två versioner, en med cirka 265 hk och en med cirka 335 hk.
För första gången i Camry-serien kan det komma en Toyota Camry med plug-in-hybrid. I det här fallet skulle Toyota kunna använda 302 hk plug-in hybridsystemet från RAV4 Prime, som kombinerar en 2,5-litersmotor med två elmotorer, en fram och en bak.
Datum för utfärdande
Nästa generation av Toyota Camry Hybrid förväntas anlända till återförsäljare under andra halvåret 2024 som modellåret 2025. Den nuvarande modellåret 2024 Camry Hybrid, som är tillgänglig från 28 855 euro, är fortfarande från den åttonde generationen.
Pris
Priserna för nästa generation av Camry Hybrid 2024 förväntas börja på cirka 30 000 euro och sluta på cirka 35 000 euro. Förutom de vanliga trimnivåerna som LE och XLE, förväntas Toyota också erbjuda 2024 Camry Hybrid i de sportigare trimnivåerna SE, XSE och TRD.
Volvogrupp-a.se säger
Toyota Camry är en nyckelmodell för att uppnå företagets elektrifieringsmål och förblir en viktig pelare i affärsplanen. En hybridversion av den pålitliga mellanstora sedanen förväntas bli mer attraktiv för massorna tack vare högre effektivitet, mer kraft och ett brett utbud av alternativ.