Toyota bZ4X började säljas 2022, men endast i ett begränsat antal och med några allvarliga produktionsfel som gjorde att många kunder väntade på en uppdaterad modell. Problemen har nu åtgärdats och en modellårsuppdatering kommer sannolikt att släppas inom några månader, med den elektriska SUV:en som en produkt 2024.
Här är vad vi förväntar oss av Toyota bZ4X 2024. Observera att de detaljer och bilder vi har tillhandahållit i den här artikeln är för det aktuella modellåret och vi kommer att fortsätta att uppdatera den här sidan när ny information blir tillgänglig.
Design och inredning
Eftersom det är en helt ny design kommer Toyota bZ4X 2024 att likna den tidigare modellen både in- och utvändigt. Toyota kan komma att erbjuda en ny färg, nya hjul eller en ny interiör, men förvänta dig inga visuella förändringar.
I storlek och proportioner liknar bZ4X Toyota RAV4. Men bZ4X ser elegantare och mer aerodynamisk ut. Den designades från början som en elbil och inte som en modifiering av RAV4. Den sänkta höjden och den coupéliknande bakdelen ger den en sportig karaktär.
Tack vare en speciell EV-plattform har bZ4X korta överhäng och en lång hjulbas. Det invändiga utrymmet är jämförbart med en sedan i D-segmentet (Toyota Camry). Den låga instrumentpanelen och placeringen av det helt digitala instrumentklustret ökar känslan av utrymme i kupén och förbättrar sikten mot vägen.
Tekniska data
Mått
Med en längd på 184,6 centimeter, en bredd på 73,2 centimeter och en höjd på 65,0 centimeter motsvarar Toyota bZ4X i stort sett måtten på en RAV4. Men eftersom Toyota har konstruerat bZ4X från grunden som ett elfordon, var det möjligt att realisera en betydligt längre hjulbas på 112,2 tum. Dessa mått förväntas förbli oförändrade efter MY-uppdateringen 2024.
Mätning | Uppskattning |
Längd | 184,6 tum. |
Bredd | 73,2 tum (utan spegel) |
Höjd | 65,0 tum (med antenn) |
Hjulbas | 112,2 tum |
Markfrigång | 8,1 tum |
Takhöjd | 38,6 tum (fram)/37,1 tum (bak). |
Fotutrymme | 42,1 tum (fram)/35,3 tum (bak) |
Axelutrymme | 57,8 tum (fram)/56,0 tum (bak) |
Mode nummer | 54,4 tum (fram)/44,8 tum (bak) |
Bagageutrymme bakom baksätet | 27,7 cu. ft. (standard)/25,8 cu. ft. (med JBL-ljudsystem) |
Bagageutrymme med baksätena nedfällda | 94,4 kubikmeter (Toyotas uppskattning) |
Mått på Toyota 2024 bZ4X
Kraft
Medan de flesta skräddarsydda kompakta elfordon har bakhjulsdrift som standard, kommer Toyota bZ4X 2024 att vara en framhjulsdriven modell. Basvarianten kommer att ha en motor som driver framhjulen med 150 kW (201 hk) och ett vridmoment på 196 lb-ft. Toppvarianten förväntas ha två motorer, en för framhjulen och en för bakhjulen, vardera med 80 kW (107 hk) och 124 lb-ft vridmoment. Den kombinerade effekten och vridmomentet för dessa motorer uppges vara 214 hk och 248 Nm.
Laddning och räckvidd
Toyota bZ4X 2024 kan erbjuda vissa förbättringar när det gäller laddning och kraftreserver. Precis som den tidigare modellen kan den utrustas med ett 71,4 kWh litiumjonbatteripaket i FWD-varianten och ett 72,8 kWh litiumjonbatteripaket i AWD-varianten. Vi förväntar oss dock en förbättring av den maximala laddningskapaciteten och därmed laddningstiden.
I den tidigare modellen kan 71,4 kWh-batteriet laddas med upp till 6,6 kW AC och 150 kW DC, medan 72,8 kWh-enheten kan laddas med samma hastighet AC men endast 100 kW DC. Därför tar laddning (i svagt ljus upp till 80 % SoC) på en nivå 2-laddstation cirka 9,5 timmar för båda enheterna. Laddning (i svagt ljus upp till 80 % SoC) vid en nivå 3-laddstation tar ca 30 minuter för 71,4 kWh-batteriet. Batteriet på 72,8 kWh tar dubbelt så lång tid.
2024 bZ4X FWD har en räckvidd på ca 255 miles, medan 2024 bZ4X AWD är helt urladdad efter ca 230 miles. Det kommer att dröja några månader innan vi får bekräftade räckviddssiffror från EPA, men vi förväntar oss att räckviddssiffrorna inte kommer att skilja sig avsevärt.
Värmepump och fyrhjulsdrift
Toyota räknar med att utrusta bZ4X med en värmepump för uppvärmning och luftkonditionering som standard från 2024. Värmepumpens luftkonditioneringssystem använder spillvärme från batteripaketet för att värma upp interiören vid behov, vilket ökar räckvidden.
BZ4X 2024 kommer att ha ett eAWD-system som utvecklats tillsammans med Subaru, samt X-Mode och Grip Control. X-Mode är Toyotas första funktion. Snow/Mud-läget förbättrar fordonets stabilitet och dragkraft på hala och leriga ytor. Det finns också ett Snow/Dirt-läge för asfalterade och ojämna vägar, som gör att bromsarna verkar på snurrande hjul, vilket simulerar effekten av en friktionsdifferential. Grip Control är en tillvalsfunktion i X-Mode som känner av vägförhållandena och begränsar hastigheten för att förhindra sladd på ojämna underlag.
Aspekt | Specifikationer för Toyota bZ4X 2024 |
Utformning av transmission | Framhjulsdrift/allhjulsdrift |
Antal motorer | En Två |
Motoreffekt fram | 201 hk (framhjulsdrift)/107 hk (fyrhjulsdrift) |
Motoreffekt bak | 107 hk (fyrhjulsdrift) |
Kombinerad effekt | 214 hk (fyrhjulsdrift) |
Motorns vridmoment fram | 196 lb-ft (fram och fyrhjulsdrift) |
Bakre motorns vridmoment | 248 lb-ft. (fyrhjulsdrift) |
Typ av batteri | Litiumjon |
Total batterikapacitet | 71,4 kWh (FWD)/72,8 kWh (AWD) |
Batteriets spänning | 355 V (fram- och fyrhjulsdrift) |
Räckvidd | ~255 miles (FWD)/~230 miles (AWD) |
Specifikationer för Toyota bZ4X 2024
Hållbarhet 90 procent även efter 10 års användning
Toyota har gjort mycket för att säkerställa livslängden hos bZ4X. Företaget vill säkerställa att batteripaketet fortfarande ger upp till 90 procent räckvidd efter tio år. Masahiko Maeda, företagets tekniska direktör, säger att detta är ett av de högsta livslängdsmålen i världen.
Nyckeln till att förlänga batteriets livslängd är att förhindra bildandet av nedbrytningsprodukter på anodytan. Toyota vidtar åtgärder inom olika områden som förpackningsstruktur, materialval och kontrollsystem för att förhindra bildandet av degraderade material. Keiji Kaita, chef för Toyota CN:s Advanced Engineering Development Centre, säger att batterikostnaderna kommer att minska med 40% jämfört med C-HR/Izoa/UX EV när bZ4X lanseras. En annan fördel med bZ4X kan vara billigare batteribyten.
Toyotas ingenjör Daisuke Ido, som ansvarar för utvecklingen av bZ4X, har avslöjat att SUV:ens batteri kommer att ha en exceptionellt lång livslängd. Enligt rapporten har Toyota experimenterat med batterimaterial och temperaturkontroll under de senaste 20 åren, vilket resulterat i ovanligt långa batteritider. Detta tillvägagångssätt passar väl med Toyotas historiska fokus på tillförlitlighet: dess förbränningsmotorer är kända för att överleva sina ägare och sälja till ett bra pris på marknaden för begagnade bilar. Det är logiskt att det japanska varumärket utnyttjar sin erfarenhet av hållbarhet hos elfordon.
Funktioner
Toyota bZ4X 2024 kommer att utrustas med för närvarande tillgängliga funktioner som 20-tums lättmetallfälgar, 12,3-tums Toyota Audio multimediasystem med dubbel Bluetooth-telefonanslutning och Apple CarPlay och Android Auto trådlösa nätverk, en delad digital nyckel, Toyotas första framsäte, strålande fot- och benstöd etc.
Toyota kan erbjuda 2024 bZ4X med en Softex/Fabric-inredning i svart i XLE-utförandet och en Softex-inredning i svart eller ljusgrått i Limited-utförandet. Tillgängliga funktioner inkluderar ett JBL premiumljudsystem med 9 högtalare, inklusive en 8-kanals HiD-Watt-förstärkare och en 9-tums subwoofer.
En mängd ytterligare uppkopplade tjänster kommer också att finnas tillgängliga som standard. En treårig testperiod planeras för Remote Connect-tjänsten, som gör det möjligt för användare av Toyota-appen att styra strålkastare, uppvärmda säten och fläktar, värme, uppvärmd ratt, luftkonditionering, taklucka bak och mer. Fjärrladdning, där laddningsstatus kan kontrolleras, laddning kan startas och stoppas och laddningsschemat kan ändras, bör också vara möjligt med Remote Connect.
Toyota 3.0:s känsla av säkerhet
bZ4X är märkets första modell som utrustas med säkerhetspaketet Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0), som kommer att börja tillverkas från och med modellåret 2024. TSS 3.0 består av en millimeterradar och en monokulär kamera med utökat detektionsområde. I version 3.0 har Toyota förbättrat prestandan hos alla Toyota Safety Sense-funktioner. Dessutom har nya funktioner lagts till för att hjälpa föraren under normala körförhållanden. Till exempel kan systemet för att undvika kollisioner upptäcka motorcyklister i dagsljus, cyklister i svagt ljus och vägräcken. Ett annat exempel är fildetektering, som ger förbättrad funktionalitet för varningssystemet för avvikelse ur fil.
Pris och datum för utfärdande
Toyota bZ4X 2024 kan komma att kosta cirka 43 000 euro. Bland konkurrenterna finns VW ID.4 2024, Ford Mustang Mach-E 2024, Hyundai Ioniq 5 2024, Nissan Ariya 2024 och Kia EV6 2024. Toyota skulle kunna lansera bZ4X 2024 under det tredje kvartalet 2023.
Toyota bZ4X GR Sport Koncept
Toyota Gazoo Racing (TGR) har visat upp Toyota bZ4X GR Sport Concept på Tokyo Motor Show 2022. Den modifierade bZ4X är lackerad i exklusiv mattgrå färg, har stora svarta lättmetallfälgar, ett GR-märke och svarta sportstolar med GR-logotyp. Den lägre höjden betonar dess sportiga karaktär, men vi skulle ha velat att TGR hade utrustat den med en mer aggressiv taklinje för att förbättra dess utseende. Toyota har ännu inte tillkännagivit de tekniska specifikationerna för konceptbilen.
Toyota överväger livskraften hos bZ4X GR Sport, berättade fordonets chefsingenjör Daisuke Ido för Move Electric. Ido sa att bZ4X skulle kunna kompletteras med en prestandavariant som är anpassad till GR Sport. Han sa dock att detta ännu inte är en konkret idé. Enligt Ido är den största utmaningen för bZ4X-varianten inte att öka effekten eller vridmomentet, utan att ge kunderna den överlägsna hantering och prestanda som de förväntar sig av GR Sport-modellerna. Om allt går enligt planerna kan bZ4X GR Sport komma ut på världsmarknaden 2024.
Volvogrupp-a.se säger
Toyota bZ4X har en futuristisk och ovanlig design, erbjuder gott om utrymme och en bekväm interiör. Men den begränsade räckvidden, den långsamma laddningen och den dåliga prestandan gör den mindre attraktiv. Vi hoppas att Toyota kommer att åtgärda dessa problem under de kommande modellåren.