Om du letar efter en medelstor crossover bör du gå från Toyota Håll händerna borta 4Runner 2023 – det är inte en crossover alls. Det är snarare ett riktigt terrängfordon i kaross-på-ram-konstruktion med solid bakaxel. 4Runner introducerades först 1983 och designades för att erbjuda äkta terrängkapacitet som överträffar sina gatuorienterade crossover-konkurrenter. Den nuvarande, femte generationen av 4Runner kom ut på marknaden modellår 2010, vilket gör den till en av de äldsta nya fordonen som fortfarande finns tillgängliga.
Vad är nytt?
- Introducerad speciell 40-årsjubileumsutgåva med dekaler för cykelbanor
- Solar Octane Orange livery som nyligen erbjudits för TRD Pro
- Övervakning av döda vinkeln, varning för korsande trafik och en påminnelsefunktion för baksätespassagerare är standard på alla utrustningsnivåer.
vad vi tycker
Toyota försöker inte ens dölja 4Runners ålder nu för tiden. Snarare verkar det fira 4Runners ålder och positionera den som en funktion du helt enkelt inte hittar på andra stadsjeepar. Faktum är att det inte finns något riktigt som 4Runner – i goda och dåliga tider.
4Runner har bevisat sig själv under de 13 år som den tillverkades. Med sin ramkonstruktion, riktiga fyrhjulsdrift och offroad-hjälpfunktioner är 4Runner predestinerad för terrängbruk. Den stora V6-motorn och den femväxlade växellådan är pålitliga och har hjälpt 4Runner att få IntelliChoice Good and Excellent-betyg upprepade gånger.
Till värre – faktiskt allt annat. 4Runners väghållning är trög, vilket inte direkt underlättas av den tröga drivlinan. Dessutom bränner han bränslet i en oförskämd takt. Toyota har försökt att utrusta 4Runner med nyare teknologier och förarassistanssystem, men dessa ligger åtminstone en generation efter företagets senaste system. Lastkapaciteten är bra, benutrymmet i andra raden inte.
Slutsats: Om du letar efter ett okomplicerat, mångsidigt och effektivt fordon för dagligt bruk, bör du inte välja 4Runner utan en av de många nyare crossover-konkurrenterna. Men om du letar efter ett fordon som är off-road kapabelt direkt ur lådan, är 4Runner ett bra val. Vissa crossover-fordon kan dock utmana honom när asfalten tar slut.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
4Runner drivs av en 4,0-liters V6-motor som producerar 270 hk och 278 lb-ft vridmoment, som styrs av en gammaldags femväxlad automatisk växellåda. Bakhjulsdrift är standard, men fyrhjulsdrift finns också. MotorTrends testteam har mätt 0-60 mph-tider på mellan 7,5 och 8,0 sekunder på de olika 4Runner-varianterna under åren. 4Runners bränsleekonomi sägs vara lika dålig 2023 som förra året: 16/19 mpg city/motorväg.
Retro 4Runner 40th Anniversary Special Edition
Den första 4Runnern introducerades 1983 som 1984 års modell. Så Toyotas beräkningar kanske inte riktigt stämmer när man kallar 2023 för 40-årsjubileumsåret för 4Runner, men oavsett det firar en speciell modell denna milstolpe. 4Runner 40th Anniversary Special Edition 2023 är baserad på SR5 Premium och levereras som standard med fyrhjulsdrift och taklucka. Men det som verkligen skiljer det åt är de tidstypiska ränderna limmade på sidan. Slående är också de 17-tums bronsfärgade hjulen, överförda från 4Runner TRD Pro. Bronsfärgade dekorativa sömmar löper också genom interiören. Endast 4 040 av 4Runner 40th Anniversary Edition kommer att byggas och kommer att finnas i röda, svarta och vita färger.
När kommer den 6:e generationen av 4Runner att lanseras?
Nostalgi kan bara bära upp 4Runner till en punkt. Vid något tillfälle måste Toyota återuppfinna sitt klassiska terrängfordon. Den kommande sjätte generationen av 4Runner kommer att fortsätta fokusera på terrängteknik, men i övrigt kommer Toyota förhoppningsvis att modernisera 4Runner genomgående. Hybridisering kommer att vara ett problem, vilket framgår av den nyligen reviderade Toyota Tundra och Sequoia SUV kan se. Det inre utrymmet och förpackningen bör förbättras. Fashionabla tekniska möten som en större infotainment-pekskärm och ett digitalt instrumentkluster bör vara tillgängliga. Toyota kommer också utan tvekan att använda de senaste säkerhets- och förarassistanssystemen. Det är oklart när nästa generation av 4Runner faktiskt kommer ut på marknaden – Toyota verkar nöjd med försäljningen av den nuvarande modellen. Vi förväntar oss att den kommer att finnas tillgänglig under 2025 eller 2026 års modell.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
NHTSA har konsekvent rankat 4Runner i mellanklassen i många år: fyra stjärnor för det totala betyget, som består av fyra stjärnor för fronten, fem stjärnor för sidoänden och tre stjärnor för rollover. IIHS-betygen har också varit oförändrade under lång tid: toppbetyget ”Bra” i fyra tester och det näst lägsta betyget ”Marginal” i ett femte test.
År 2023 kommer döda vinkeln, varning för korsande trafik och varning för baksätespassagerare att vara standard på alla modeller. Dessa funktioner kompletterar Toyota Safety Senses (TSS) andra förarassistanssystem, som inkluderar automatisk främre nödbroms, filbytesvarning, automatiskt helljus och adaptiv farthållare. Det senare är dock ett föråldrat system som inte fungerar under 25 mph. Alla 4Runner 2023 har åtta krockkuddar.
Är 4Runner en 3-radig SUV?
4Runner levereras som standard med en tvårads sittarrangemang för fem personer. Vissa utrustningsnivåer erbjuds med ett säte på tredje raden med plats för sju. Benutrymmet i andra och tredje raden är inte stort, men lastvolymen är åtminstone generös.
Benutrymme (första/andra/tredje raden) | Lastutrymme (bakom tredje/andra/första raden) | |
Toyota 4Runner | 41,7/32,9/29,3 tum | 9,0/47,2/89,7 kubikfot |
Kia Sorento | 41,4/40,7/29,6 tum | 12,6/45,0/75,5 kubikfot |
Ford Bronco (hård topp) | 43,1/36,1/NA tum | NA/35,6/77,6 kubikfot |
teknologi
Alla trimnivåer på 4Runner kommer med en 8,0-tums infotainmentpekskärm. Apple CarPlay och Android bil ingår, i de högre utrustningsvarianterna finns en integrerad navigation. Fem USB-portar är fördelade på sätena. Ett ljudsystem med åtta högtalare är standard, med ett JBL Premium-system med 15 högtalare tillgängligt som tillval.
Är TRD Pro den bästa 4Runner?
Vårt val inom 4Runner-serien är SR5 Premium, som är ett steg upp från basen SR5. Den erbjuder bekvämligheter som konstläderklädsel, uppvärmda och elektriskt justerbara framsäten, ett delat fällbart säte i andra raden och en automatisk avbländande backspegel. SR5 Premium är lite enklare utrustad, men utrustningen är tillräcklig. Valet av fyrhjulsdrift är ett måste – det är trots allt en 4Runner.
Varför inte en av de högre, förmodligen bättre, trimnivåerna på 4Runner? TRD Pro imponerar med sitt biffiga utseende och kapacitet, men det är inte värt den vansinniga premien hos återförsäljaren om du inte menar allvar med terrängkörning (eller desperat att se ut som du). Om du är intresserad av den exklusiva Limited-utrustningen bör du se dig om efter en mer bekväm och ekonomisk crossover från konkurrenterna.