De bil som startade elbilsrevolutionen visar sin ålder. Även om det Tesla Modell S 2023 släpar efter nyutvecklade konkurrenter med fler funktioner och längre räckvidd, halvkombin är fortfarande konkurrenskraftig. När allt kommer omkring erbjuder Model S en räckvidd på upp till 405 miles på en laddning. Dessutom accelererar den tremotoriga Plaid Performance-modellen med 1020 hk till 100 km/h på bara 2,1 sekunder, vilket gör den lika snabb som en hyperbil som kostar miljoner.
Men spjutspetskonkurrenter gillar bmw i7 och Klart Air Tesla tog bort mycket av sin lyster. Model S har också en sexsiffrig prislapp som helt enkelt inte stämmer överens med dess medelmåttiga interiör, särskilt i jämförelse med lyxhytterna från Lucid och BMW.
Vi tror att Teslas udda okratt förringar körupplevelsen, men det finns åtminstone en normal rattbak. Ändå är Model S 2023 fortfarande flaggskeppet för varumärket. Den ger tillgång till den senaste mjukvaran och Teslas avancerade – om än något tveksamma – AutoPilot handsfree-läge.
Vad är nytt för 2023?
I år kommer Model S att utrustas med ett nytt nyckelkort som ersätter den tidigare nyckelbrickan i form av en bil. En vanlig ratt kommer också att återinföras som ett gratis alternativ (en 700 € uppgradering är också tillgänglig för befintliga ägare). Eftersom Tesla är känt för att göra ändringar i sina fordon med varje modellår, förvänta dig fler förändringar av Model S med tiden.
Vi skulle vara nöjda med basmodellen med en beräknad räckvidd på 405 miles per laddning. Den ultrahögpresterande Plaid-modellen låter lockande, men med ett utgångspris på nästan 138 000 € är det en stöld – såvida du inte absolut behöver en bil med hastigheten som en dragster med toppbränsle.
EV-motor, kraft och prestanda
Med en elmotor vardera för fram- och bakaxeln har alla versioner av Model S permanent fyrhjulsdrift. Accelerationen för de olika modellerna sträcker sig från utmärkt till otrolig. Vår Model S testbil sprintade till 100 km/h på bara 2,4 sekunder och gav obegränsad körglädje med sin omedelbara kraftleverans. Plaid-versionen kommer med en tredje elmotor som ökar den totala effekten till 1020 hk – tillräckligt för att driva Model S till 100 km/h på bara 2,1 sekunder.
Standardmodellen S visade sig vara en smidig sportsedan med välkontrollerade karossrörelser och direkt styrning. Med två olika inställningar kan föraren välja mellan stark och svag styrning, men ingen av inställningarna ger mer feedback från vägen. Tyvärr är den tillgängliga ratten i gaffelstil dåligt integrerad och förringar körupplevelsen; en normal ratt finns som tillval. Körkomforten är god, styrningen är pigg och på motorvägen är bilen självsäker och nästan tyst.
✓ Du kan också kontrollera:
Räckvidd, laddning och batteritid
Ett batteripaket är placerat under golvet på Tesla, vilket säkerställer en låg tyngdpunkt och jämn viktfördelning framifrån och bak. Räckvidden och accelerationsbeteendet varierar beroende på modell. Basversionens batteri erbjuder en räckvidd på upp till 405 miles, medan Plaid-modellen kan gå upp till 396 miles. Lucid Air representerar det nuvarande toppvärdet med uppskattningsvis 517 kilometer, medan den maximala räckvidden för BMW i7 är den överlägset lägsta på 318 kilometer.
Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken
Medan elbilar gillar det Chevy Bolt och polstjärna 2 erbjuder livskraftiga räckvidder, Model S förblir ett imponerande alternativ till gasdrivna fordon för långväga resor. Grundmodellen har de bästa MPGe-värdena med 124 i stadstrafik och 115 på motorväg. I vårt förbrukningstest vid 75 km/h på motorvägen uppnådde Model S en räckvidd på 222 miles, vilket fortfarande är långt under den dåvarande EPA-räckvidden på 326 miles. The Plaid klockade 280 miles av de annonserade 390 miles.
Interiör, komfort och lastning
Med ett pris på över 100 000 euro för Model S förväntar sig köparna naturligtvis även en viss lyxgrad i interiören. Interiörstämningen är trevlig, men inte i närheten av så plysch som i våra favoriter som Mercedes Benz E klass och Volvo S90 – båda kostar betydligt mindre. Model S:s sluttande taklinje döljer skickligt en baklucka som öppnas för att avslöja en massiv 26 kubikfot bagageutrymme. Vi kunde stuva åtta av våra handbagageväskor utan att behöva fälla ner baksätena. Det sparsamma förvaringsutrymmet för smådelar i hela interiören – särskilt på baksätet – uppvägs av ett stort golvfack i det bakre lastutrymmet.
infotainment och uppkoppling
Fans av modern minimalism kommer att älska Model S-interiören, som levereras som standard med en enorm infotainmentskärm som styr nästan alla fordonets funktioner. Teknikentusiaster kommer att bli glada, men vi är inte helt övertygade. Placeringen av skärmen på instrumentbrädan kommer att tvinga vissa förare att luta sig framåt i sitt säte för att nå vissa ikoner, framför allt ikonen längst upp till höger på skärmen. Till skillnad från den billigare Model 3 har Model S en andra skärm för instrumentdisplayen och en liten pekplatta i baksätet.
säkerhet och förarassistans
Även om Model S har väckt en rikstäckande debatt om säkerheten hos semiautonoma fordon, efter att ha fattat eld efter vissa typer av höghastighetskollisioner, stöds dess säkerhet av goda krocktestresultat från Insurance Institute for Highway Safety och av stöd. det faktum att fordonsbränder inte är ovanliga för både el- och gasfordon. För mer information om Model S krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning
- Standard varning för filavvikelse
- Finns med adaptiv farthållare och handsfreesamtal
garanti och underhåll
Tesla erbjuder ett omfattande garantipaket för att skydda Model S:s drivlina och hybridkomponenter, men har inte det långa stötfångarskyddet och gratis schemalagda underhållspaket för Model S Jaguar I Pace .
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti gäller i åtta år och obegränsade kilometer
- Inget gratis planerat underhåll