Man kan över Tesla och hans chef Elon Musk säger vad du vill – och det finns mycket att säga – men elbilen Tesla Model 3 2023 har ändrat reglerna för elbilsspelet. Dess relativt överkomliga pris, imponerande räckvidd och starka prestanda har gjort den till en storsäljare och håller den konkurrenskraftig med den växande vågen av nyare elbilar som denna Hyundai Ioniq 6 och den polstjärna 2. Vår egen långtidsstudie av Model 3 och flera testbilar har visat att byggkvaliteten är medioker.

I SUV:arnas land skulle vissa förare säkert föredra Model Y SUV, men Model 3 är lätt att använda och rolig att köra. Long Range-modellen har en räckvidd på 358 miles. Vi tycker att det är rätt modell, även om prestandaspecifikationen tilltalar oss med mer kraft och en snyggare look.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
För årsmodell 2023 av Teslas mest prisvärda modell förblir allt detsamma tills vidare. Rapporter tyder dock på att den elektriska sedanen kan få en ny stil snart – även om den uppdaterade Model 3 troligen inte kommer att finnas tillgänglig förrän 2024 års modell med tanke på Teslas historia.


Den grundläggande bakhjulsdrivna modellen är ett bra förslag, men dess uppskattade EPA-räckvidd på 272 miles kanske inte räcker för att dämpa vissa förares räckviddsångest. Vi rekommenderar långdistansmodellen med en beräknad räckvidd på 358 miles per laddning. Alla Model 3:or kommer som standard med uppvärmda framsäten, navigering och Teslas semiautonoma körsystem Autopilot.
EV-motor, prestanda och körbarhet
Som de flesta elbilar startar Model 3 snabbt, smidigt och nästan ljudlöst, med elmotorn som ger en kraftfull hjälpande hand även när den stannar. Och det är snabbt – extremt snabbt i vissa versioner. Long Range-modellen vi testade med bakhjulsdrift sprintar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder. Model 3 Performance accelererar till 100 km/h på bara 3,5 sekunder – 0,5 sekunder snabbare än vår hållbara Model 3 Long Range. Som alla Teslas har Model 3 sitt batteri under golvet, vilket resulterar i en låg tyngdpunkt. Detta bidrar till snabb riktningsändring och hög stabilitet i kurvor.

Styrningen är exakt och välbalanserad, med tre olika styrkraftsinställningar. Hanteringen är stadig utan att vara hård, men utan ljudet av en bensinmotor hörs det mycket vägljud i kupén när däcken mullrar och surrar över gupparna på vägen.
Räckvidd, laddning och batteritid
Model 3 erbjuds i tre utrustningsnivåer som skiljer sig åt i räckvidd. Basmodellen med bakhjulsdrift är den mest prisvärda modellen, med en räckvidd på 272 miles. Uppgradering till Long Range eller Performance-modellen ökar Model 3:s räckvidd till 315 miles för Performance-modellen och imponerande 358 miles för Long Range-modellen. Naturligtvis är den räckvidden inte lätt att uppnå, som vi fann med vår modell 3 Long Range testfordon.


Model 3 erbjuder en mängd olika laddningsalternativ: Teslas nätverk av snabbladdningsstationer (superladdare), adaptrar för offentliga DC-laddningsstationer, 240 och 120 volts uttag samt en hemladdstation.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken
De olika versionerna av Model 3 är betygsatta av EPA med värden mellan 113 MPGe och 138 MPGe. Vårt testfordon uppnådde dock bara 84 MPGe i vårt förbrukningstest på motorvägen i 75 km/h. Model 3 levereras som standard med aluminiumfälgar med aerodynamiska plastnavkapslar. Vi ville veta hur dessa navkapslar skulle påverka fordonets räckvidd, så vi testade dem.
Interiör, komfort och lastning
Vi överdriver inte när vi säger att Tesla Model 3:s interiör är olik någon annan bil på marknaden. Interiören är chockerande enkel. Nästan allt styrs via den monolitiska pekskärmen i mitten av instrumentbrädan. Knappar på ratten styr saker som ytterspeglarna och rattstångens läge – och vi önskar att dessa kontroller var mer konventionella.


Teslas låga och platta golv ger interiören en rymlig och luftig känsla. Framsätena är bekväma, men baksätena är låga, trånga och obekväma, så vuxna ska inte sitta där länge. De 60:40 delade baksätena fälls enkelt ihop, vilket ökar bagageutrymmet avsevärt. Modell 3:s baksätesryggar fälls också ned för att skapa ett kontinuerligt lastutrymme för att transportera större föremål. Med baksätena nedfällda ger Model 3 plats för 15 stycken handbagage. Dessutom finns det generösa hyllor och förvaringsfack i hela interiören.
infotainment och uppkoppling
Navigation, Bluetooth och USB-portar är standard, men Model 3 är konstigt nog inte tillgänglig med AM-radio eller SiriusXM satellitradio. Flera internetradioalternativ är standard. Android Auto eller Apple CarPlay är inte heller tillgängliga. För att göra vistelsen på laddstationen mer uthärdlig erbjuder Model 3 många underhållningsalternativ på sin centrala display, inklusive Netflix, YouTube och en rad arkadspel.

säkerhet och förarassistans
Även om vi tvivlar på att autopilotnamnet är missvisande, erbjuder förarassistanssystemet ett av de bästa funktionspaketen i branschen, med smidig drift och imponerande möjligheter som automatisk filbyte. För mer information om modell 3 krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning
- Standard varning för filavvikelse
- Standard adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Teslas övergripande garanti är en av de längsta i EV-segmentet, men det är en besvikelse att den inte inkluderar korrosionsskydd. Long Range-modellen erbjuder ytterligare 20 000 mils garanti för batteri- och drivkomponenter.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i åtta år eller 100 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Tesla Model 3 2023 är 44 600 euro.