Sportbilen Subaru BRZ 2023 är en av vår tids mest spännande och prisvärda bilar. Liksom sin mekaniska tvilling, den Toyota GR86, allt handlar om körglädje. Den är liten, lätt och manövrerbar. Det och ingredienser som livlig styrning, en standard sexväxlad manuell växellåda och en låg sittposition ger ett körglädje som bara en väldesignad, kompakt bakhjulsdriven kupé kan erbjuda. Dessa egenskaper har gett BRZ en plats i vår lista över de 10 bästa bilarna.

BRZ drivs av en 2,4-liters Subaru boxermotor med 228 hk, som har tillräckligt med kraft för att driva den lilla 2+2-sitsen snabbt. Inuti är BRZ ett utmärkt exempel på en manuell växellåda med en befallande, smidig växel. BRZ:s lyhörda hantering och imponerande kurvgrepp inbjuder dig till en autocrosshelg.

Men BRZ är också förvånansvärt praktisk, med många användbara invändiga förvaringsfack och en baksäte – liknande Porsche 911 – som du kan transportera små stekar eller shoppingkassar på. Fäller du ner baksätet har du till och med plats för en andra uppsättning däck om en autocrosshelg står på agendan.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
BRZ var för det årsmodell 2023 inte förändrats nämnvärt.

Subaru erbjuder 2023 BRZ i två utrustningsnivåer: Premium och Limited. Vi skulle välja Limited eftersom den kommer med önskvärda extrafunktioner som 18-tums lättmetallfälgar, sommardäck och varning för döda vinkeln. Den vanliga sexväxlade manuella växellådan passar Subarus sportbil bäst, den som föredrar en automat kan få den för 1500 euro.
motor, transmission och prestanda
Under huven på BRZ finns en naturligt aspirerad 2,4-litersmotor som producerar 228 hästkrafter och 184 pund per centimeter vridmoment. Kraften skickas till bakhjulen via en sexväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad automatisk växellåda som tillval. 2,4-litersmotorn känns bättre än den tidigare modellens 2,0-liters, även om det inte räcker för att göra BRZ till den snabbaste bilen i stan.

Men den förbättrar accelerationstiderna avsevärt: den sexväxlade manuella BRZ Limited vi testade spurtade till 60 mph på bara 5,4 sekunder och körde kvartsmilen i 161 mph på 13,9 sekunder. Det är nästan en sekund snabbare än BRZ tS föregående generation. Vår testbil vägde 2843 pund, något mer än den förra BRZ men ändå ganska smal med dagens sportbilsstandarder.

Våra körintryck visar bra styrrespons, säker kurvtagning och förmågan att backa. Hanteringen är ganska tight, men detta bidrar till bilens lekfullhet. Alla modeller levereras som standard med en differential med begränsad glidning, med Premium-modellen rullande på 17-tumshjul och den kraftfullare Limited på 18-tumshjul.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA uppskattar att BRZ med automatväxellåda är den mest bränsleeffektiva vid 25 mpg kombinerat, 21 mpg stadskörning och 30 mpg motorvägskörning. Dessa uppskattningar sjunker något till 22 mpg kombinerat, 20 mpg city och 27 mpg motorväg för modeller med sexväxlad manuell växellåda. Så fort vi har möjlighet att köra bilen i en hastighet av 75 km/h på vår bränsleekonomisträcka, som är en del av vårt omfattande testprogram, kommer vi att kunna bedöma de verkliga förbrukningssiffrorna.
Interiör, komfort och lastning
Interiören i BRZ är inriktad på föraren och 2+2-säteskonfigurationen och imponerar med sin sportiga estetik och moderna teknik. Mot föraren står en 7,0-tums heldigital mätare som gör varvräknaren till huvudattraktionen, med den cirkulära displayen som till och med övergår till en linjär graf i spårläge.

Ett par tjockt stoppade framsäten är designade för att hålla passagerarna säkert på plats, även i snäva kurvor, medan röda accenter understryker coupéns sportiga karaktär. Förutom den låga sittpositionen säger Subaru att BRZ erbjuder utmärkt sikt framåt tack vare de smala främre takstolparna. Ett stort lastutrymme, som ger plats för fyra däck med nedfällda baksäten (endast för banan förstås), understryker coupéns praktiska karaktär.
infotainment och uppkoppling
Varje BRZ har en 8,0-tums pekskärm i mitten av instrumentbrädan som fungerar som navet för infotainmentsystemet. Tack och lov är skärmen inte bara beroende av touch-ingång, den har även fysiska rattar för volym- och inställningsfunktioner, samt flera knappar. Systemet levereras som standard med Apple CarPlay, Android Auto och SiriusXM satellitradio.

säkerhet och förarassistans
Inom området för förarassistanssystem erbjuder Subaru EyeSight-systemet för modeller med automatisk växellåda. För mer information om BRZ-krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Kollisionsvarning framåt och automatisk nödbromsning finns
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning tillgängliga
- Tillgänglig adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Subaru erbjuder konkurrenskraftiga, om än ospektakulära, begränsade drivlinagarantier. Till skillnad från Toyota 86 erbjuder BRZ inte gratis planerat underhåll.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Rekommenderat pris är Subaru BRZ 2023 – 31.455 euro.