Den fjärde generationen av Skoda Superb är planerad att dyka upp 2023 – givetvis igen som en kombi och sedan, som har dimensionerna av en lyxklass. Interiören och bagageutrymmets volym förblir motsvarande generösa. Motorer inkluderar milda och laddhybrider.
Vad händer härnäst för familje- och tjänstebilen Skoda Superb? Den ståtliga 4,87 meter långa tjecken är redan i överklassen med sina mått, men är fortfarande rejält underprissatt. Varumärket avser att hålla fast vid denna strategi när nästa Superb presenteras hösten 2023. Interiören och bagageutrymmets volym är motsvarande generös. Marknadslanseringen är planerad till början av 2024.
Intressant: Nya Superb börjar som en kombi, sedan följer efter några månader senare. Med den nya upplagan ändrar Skoda även produktionsplatsen. Istället för i fabriken i Kvasiny (Tjeckien) kommer Skoda Superb (2023) att rulla av löpande band i Bratislava (Slovakien) – för övrigt sida vid sida med nya VW Passat. Flytten är tänkt att frigöra välbehövlig kapacitet i Kvasiny för cirka 150 000 ytterligare Skoda-enheter per år.
Superb 2023 kombi och sedan
Den fjärde generationen av Skoda Superb (2023) bygger på det välkända, ständigt utvecklande VW modulsystemet (MQB) och drivs som tidigare av beprövade förbränningsmotorer. En rent elektrisk variant planeras inte utan en laddhybrid där en liten elmotor samverkar med en 1,4 eller 1,5 liters fyrcylindrig turbobensinmotor. Båda bensinmotorerna har länge varit en del av koncernens motorprogram.
Att skatteklasserna på vissa viktiga marknader ligger under den högre skatteklassen talar för fortsatt användning av bensinmotorerna med lägre kapacitet – denna kombination finns för närvarande i många modeller från VW Golf till Superb. I nuvarande Superb har laddhybriden 218 hk och en ren eldrift på upp till 55 kilometer som tekniska data. Utöver ”plugghybriden” planerar Skoda en mildhybridvariant med 48-voltsteknik.
Omfattande hybridisering är inte planerad eftersom priskänsliga kunder förmodligen inte skulle följa efter. De klassiska bensinmotorerna 1,5 TSI (150 PS) och 2,0 TSI (190 och 280 PS) finns kvar i Skoda Superb (2023) sortiment. Den 2,0-liters turbobensinmotorn, internt kallad ”världsmotorn”, är av särskild betydelse eftersom den även kan användas i regioner med dålig bränslekvalitet. Den viktiga frågan om släpvagnslast kan inte besvaras så tidigt.
Skoda Superb 2023 Mått & interiör
En av de viktigaste innovationerna är effektiviseringen av produktsortimentet. Eftersom fler och fler helelektriska modeller med fristående karosser planeras i framtiden vill Skoda minska komplexiteten och därmed kostnaderna för den traditionella serien – det gäller även Skoda Superb (2023). En titt på kostnaderna är också viktig för den nye Skoda-chefen Thomas Schäfer så att han kan behålla de relativt populära priserna på märket, som liksom alla andra måste satsa mycket pengar på elektrifiering.
✓ Du kan också kontrollera:
I framtiden borde fler utrustningspaket och färre utrustningslinjer övertyga mer krävande kunder. Det finns ett frågetecken bakom den traditionella men lite efterfrågade ”Scout”-linjen och antalet möjliga kombinationer av motorer och transmissioner anpassas till marknadsutbudet. En särskilt attraktivt prissatt instegsvariant under den nuvarande basutrustningen ”Active” planeras. Den populära ”Sportline” kommer definitivt också att finnas tillgänglig i framtiden.
Vid design av interiören hittade det kreativa teamet under ledning av Skodas designchef Oliver Stefani en balans mellan den beprövade driftlogiken hos nuvarande Superb och den för den nya E-modellen Enyaq . Detta inkluderar en till synes fritt svävande display på mittkonsolen. Istället för felorsakande knappar eller svepning styr tre lättåtkomliga vridknappar de viktigaste funktionerna. Och priset på Skoda Superb (2023)? Jo, den ska bygga vidare på den befintliga modellen, som finns som sedan från 29 270 euro och som kombi från 30 270 euro (från och med juni 2021).