Skoda Scala 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Mitt i modellcykeln får den kompakta Skoda Scala 2022 en uppdatering. En kamouflerad modell av det kommande ansiktslyftet är redan på provkörning. Vi har bilder och information till dig.


Skoda Scala kompaktbil är mitt i modellcykeln, så förståeligt nog är en kamouflerad Erlkönig redan på testbanan. Ansiktslyftet kommer dock inte att medföra många förändringar.

  • Uppdaterade Scala på en provkörning på vägen
  • Marknadslansering förväntas i början av 2022
  • Endast mindre ändringar
  • Ett uppdaterat motorområde förväntas
  • Ännu mer ”smarta” detaljer

Skoda Scala 2022 pris

Nuvarande Scala har funnits på marknaden sedan våren 2019, så vi räknar inte med ansiktslyftet förrän i juni 2022. Vi antar att det inte blir några större prisförändringar. Den nuvarande modellen börjar på 18 690 euro. Utgångspriset för den uppdaterade modellen väntas också ligga på runt 19 000 euro.

Skoda Scala 2022 exteriör

Under provkörningar är fram- och baksidan av Scala facelift fortfarande täckta – något kommer vanligtvis att förändras i dessa delar. Vi antar dock att Scala bara kommer att få en mycket subtil visuell uppdatering. Bakljusen verkar inte ha ändrats alls, det är små förändringar på strålkastarna.



✓ Du kan också kontrollera:

Som ni vet från ansiktslyft kommer det säkerligen nya färger och aluminiumfälgar som ger Scala ett nytt utseende, även om inte mycket annat har ändrats i designen. Förändringarna kommer mer sannolikt att ske inom teknikområdet.


Tekniska data och motorer

Med motorer kommer fokus ligga på att minska CO2-utsläppen. Vi antar därför att motorerna kommer att uppdateras, med basmotorn fortfarande en bensin med manuell växellåda.

För de dyrare versionerna kommer det säkert att finnas en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda igen. Det är ännu oklart om Scala kommer att få en dieselmotor. VW-gruppen vänder sig mer och mer bort från dieselaggregat, så vi kan inte säga något med säkerhet här.


Skoda Scala 2022 interiör

Den reviderade Scala ska utrustas med ett digitalt instrumentkluster och en större infotainmentenhet. Det är också möjligt att sätta nya färgaccenter eller att introducera nya tyger för sätena. Inget har kommunicerats i detalj ännu.

Smartare lösningar, som vi vet och förväntar oss av Skoda, borde flytta in i Scala. Hjulbasen är förstorad vilket leder till mer utrymme i interiören. Vi får vänta på mer.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)