I vår recension av nya Skoda Octavia 2022 hittar du bilens utrustning och priser, tekniska data, ett foto på halvkombin och en video från provkörningen och däremellan en liten utflykt till modellens utseende.
I november den nittonde vid ett speciellt evenemang i Prag utklassade tjeckerna Skoda Octavia 4-generationen. Den presenterades för allmänheten både som en liftback och som en kombi, den senare har traditionellt sett prefixet “kombi” i sitt namn.

Tekniska specifikationer
Den nya karossen på Skoda Octavia 2022 har ökat något i storlek. Modellen har en längd på 4 689 mm (+19), en bredd på 1 829 mm (+15) och hjulbasen är oförändrad på 2 686 millimeter.
Storleksökningen har också haft en positiv effekt på stövelns kapacitet. Lastvolymen på liftbacken är nu 600 liter (+10) och den för kombibilen är 640 liter (+30), med baksätena fällbara mot golvet, vilket avsevärt ökar denna siffra.

På den europeiska marknaden kan fordonet beställas med ett av fyra chassialternativ. Utöver standardupphängningen finns även en sportupphängning (sänkt med 15 mm) och en adaptiv DCC (sänkt med 10 mm). Ett fjärde alternativ är det så kallade dåliga vägpaketet (+ 15 mm).
Drivprogrammet för nya Skoda Octavia 2022 inkluderar tre bensinmotorer. Grunden är den 1,0-liters trecylindriga TSI:n med 110 hk och 200 Nm. Därefter kommer 1,5-liters turbofyran med 150 hk (250 Nm). Dessa motorer kan paras ihop med antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad DSG-robot.
Bensinmotorn i toppklass är 2,0-litersmotorn med 190 hk och 320 Nm i vridmoment. Den är exklusivt utrustad med en sjuremsrobot och fordon med denna motor har fyrhjulsdrift som standard. Den här versionen tar 6,9 sekunder att accelerera från en plats till hundra, medan topphastigheten når 232 km/h.
4:e generationen Skoda Octavia liftback och kombi finns även med 2,0-liters TDI-diesel, som erbjuds i tre effektnivåer: 116, 150 och 200 hk. Här erbjuds fyrhjulsdrift endast för 150 och 200 hk varianterna och endast som tillval.

Det finns så kallade “elektrifierade” e-TEC-varianter, en fullhybrid baserad på 1,4 TSI-motorn, en 1,5 TSI G-TEC-variant med bensinmotor och slutligen en “laddad” Octavia RS.
I Ryssland bör vi inte räkna med ett så brett utbud av modeller. Med all sannolikhet kommer Octavia för vår marknad att utrustas med de gamla enheterna som är kända från tredje generationen. Vi pratar om en 1,6-liters atmosfärisk motor och en 1,4-liters turboladdad motor.
exteriör
Externt påminner nya Skoda Octavia A8 om det tjeckiska märkets flaggskepp, den omstylade Superb. Framför allt har bilen liknande proportioner, lika formade stötfångare och samma design av strålkastare. Vi påminner dig om att en av de mest omtalade egenskaperna hos föregångaren var de tvådelade strålkastarna.
Eftersom denna designlösning inte behagade alla, bestämde sig utvecklarna för att göra Octavia “dubbelögd” igen, med valfria matrisstrålkastare med dynamiska blinkers, tillgänglig för första gången i det tjeckiska bilmärkets historia.

Designers justerade också formen på kylargrillen. Grillen har fortfarande kromade omfattningar och svärtade vertikala lameller, men ser mer solid ut. Den främre stötfångaren är praktiskt taget oförändrad och behåller även de smala horisontella ränderna från dimljusen i sidopanelerna.
Nya Skoda Octavia A8 har en mer strukturerad motorhuv, och detsamma gäller sidopanelernas lister. Särskilt slående är den så kallade axellinjen, som börjar vid de främre hjulhusen och sträcker sig till de smala baklyktorna.
✓ Du kan också kontrollera:
Intressant nog har tjeckerna avstått från det traditionella märkesemblemet på baksidan, så bagageluckan bär stolt inskriptionen “Skoda”. Bilen tappade de lutande linjerna på kanterna av registreringsskyltområdet, vilket möjliggjorde en renare front.
Alla dessa justeringar har gjort det möjligt för tillverkaren att minska modellens luftmotståndskoefficient med 0,05: till 0,24 för halvkombi och 0,26 för kombi.
bil interiör
Precis som med de tidigare introducerade Skoda Kamiq- och Scala -modellerna är frontpanelen på 2021 Octavia designad i en “tvåvånings”-stil, där företaget försöker hålla antalet fysiska knappar till ett minimum. Det finns redan en digital instrumentpanel med en 10,25-tums skärm.
Förresten har nya Volkswagen Golf 8 samma instrumentbräda: på mittkonsolen finns en surfplatta-formad bildskärm för multimediasystemet. Dess standarddiagonal är 8,25 tum, medan de dyrare versionerna har en 10,0-tums skärm.

Själva multimediaenheten har tillgång till Internet (eSIM-teknik) och Laura språkassistent. Under huvudenhetens display finns ett block med snabbtangenter och en liten pekskärmspanel. Härifrån kan föraren och framsätespassageraren justera volymen på musiken eller zooma in på navigationssystemets kartor.
En annan specialfunktion i interiören i Škoda Octavia 2022 är den tvåekrade multiratten med knappar som kan användas för att styra fjorton olika funktioner. Fordonet är även utrustat med ett Canton-ljudsystem och har fem USB-portar som standard.

Observera att med generationsväxlingen har interiören i den nya modellen blivit lite rymligare. Så avståndet till ryggstöden på framsätena bak är nu 78 cm, vilket innebär en ökning av knäna på passagerare i andra raden med 5 mm.
Tillgängliga alternativ inkluderar framsäten med massage- och ventilationsfunktioner, ett Harman&Kardon premiumljudsystem, en projektionsskärm, trezons klimatkontroll, ett 230-volts eluttag och Sleep Package, som inkluderar nackstöd med fällbara flikar och filtar.