Skoda Fabia 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Den 4 maj presenterades 4:e generationen Skoda Fabia halvkombi på DOX Center for Contemporary Arts. Årsmodell 2022 har bytt till den nya MQB-A0-plattformen, tack vare vilken den har vuxit avsevärt i storlek och har en rymligare bagageutrymme. Även exteriören på femdörrarna byggdes om och fick ytterligare utrustning.


Nytt utseende

I och med generationsskiftet har modellen behållit den vanliga karossdesignen med ett överflöd av facetterade former, men det har skett många förändringar i detaljerna. Framtill har layouten på strålkastare, galler och stötfångare reviderats. Nya lampor har dykt upp bak, varav några sitter på bakluckan. Den främre optiken är diodoptik som standard och den bakre är tillval.

En sportig siluett och aggressiva revben ger spänning till Fabias utseende, till exempel på samma motorhuv. Linjerna på ytterdörrarna, stiliserade som en triangel av den tjeckiska flaggan, är en intressant design touch. Karossen på den nya generationen halvkombi är mer strömlinjeformad tack vare aerodynamiskt optimerade hjul och aktiva klaffar i främre stötfångarens nedre luftintag. Minskningen av luftmotståndet uttrycks i en luftmotståndskoefficient som har reducerats från 0,32 till 0,28.

Modellen har vuxit rejält. Hjulbasen ökade omedelbart med 94 mm (upp till 2564 mm) och längden och bredden med 111 och 48 mm (upp till 4108 och 1780 mm). Bara höjden har blivit mindre, reducerad till 1459 mm (minus 8 mm). Femdörrarsmodellen har lättmetallfälgar från 14 till 18 tum i nio versioner (plus stansningar finns i 14 och 15 tum). Kroppsfärgpaletten innehåller också nio nyanser, varav två är nya – Phoenix Orange och Graphite Grey. Tak, spegelkåpor och gallerram finns i kontrastfärgerna grafitgrå och svart magi med pärlemorskimrande effekt.


Inredning och utrustning

Fabias salong har förändrats dramatiskt. Sidoöppningarna på frontpanelen är nu runda och de mittersta, även om de är rektangulära, finns under huvuddisplayen för mediacentret (tidigare ovan). Skärmens diagonal är 6,5 (Swing), 8 (Bolero) eller 9,2 (Amundsen) tum. Den mest avancerade huvudenheten är utrustad med ett integrerat SIM-kort, en navigator , gestkontroll och röstassistenten Laura. Den trådlösa integrationen av smartphones via Android Auto- och Apple CarPlay-gränssnitten är också möjlig i enklare versioner av multimediasystem. Induktionsladdning av telefonboxen finns som tillval.

Den utökade konfigurationen av Skoda Fabia 2022 inkluderar ett 10,25-tums digitalt instrumentkluster, uppvärmd ratt och vindruta, tvåzons automatisk luftkonditionering, ett panoramatak och bakgrundsbelysning med extra dioder i området kring dörrhandtagen. Listan över elektroniska assistenter har utökats till att omfatta den adaptiva farthållaren Travel Assist, och det maximala antalet krockkuddar har utökats till nio efter införandet av en knäkrockkudde för föraren och sidokrockkuddar för de bakre passagerarna.



Nya Fabia har också många Simply Clever-lösningar. Dessa inkluderar fickor för mobiltelefonen på baksidan av framsätena, en USB-C-port bredvid backspegeln, en nisch för ett paraply i förardörren, en förvaringslåda för småsaker i transmissionstunneln på andra sätesraden, krokar och bultar på bakluckans sidoväggar.

Lastutrymmet har för övrigt blivit rymligare i halvkombin. Dess volym har vuxit från 330-1150 liter till 380-1190 liter.


✓ Du kan också kontrollera:

Tekniska data Skoda Fabia 2022

Plattformsbytet ledde inte till en revidering av Fabias motorprogram. Det fortsätter att endast omfatta bensinmotorer från Evo-serien. De:

  • Trecylindrig naturligt sugmotor 1,0 MPI (65 PS, 95 Nm);
  • En annan version av 1,0 MPI-motorn (80 PS, 95 Nm);
  • Turboturbin 1.0 TSI (95 hk, 175 Nm); Turboturbin 1.0 TSI (110 PS, 200 Nm);
  • Turbo fyra 1,5 TSI (150 hk, 250 Nm).

Alla motorer uppfyller miljöstandarden Euro 6d, men har ingen hybridstruktur. ”Yngre” motorer kombineras med en 5-växlad ”mekanik”, en 100 HK-enhet erbjuder valet mellan en 6-växlad manuell växellåda och en ”robot” 7DSG, den mest kraftfulla ”Turbo Four” finns endast tillgänglig i kombination med en robotutrustning. 1,5 TSI-motorn är intressant genom att den är utrustad med ett system för att deaktivera två cylindrar när belastningen är låg. Om du använder motorns fulla kraft kan du spurta till ”hundratals” på 7,9 sekunder och nå en hastighet på 225 km/h.

Skoda Fabia 2022 releasedatum och pris

Försäljningen av nya Fabia 2022 kommer att starta på den europeiska marknaden i september 2021. Halvkombin erbjuds i tre utrustningsnivåer – Active, Ambition och Style, och den ursprungliga versionen ska inte vara dyrare än nuvarande 14 450 euro. Fabia Combi Kombi kommer att debutera vid ett senare tillfälle.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)