I ett pressmeddelande daterat den 5 september 2021 bekräftade Skoda att marknadslanseringen av Skoda Enyaq Coupé iV är planerad till början av 2022. Låt oss se vad vi vet om denna elektriska SUV-kupé.
Skoda står inför problem med leveranskedjan, främst en brist på kritiska delar som halvledare. Det råder en enorm brist på halvledare i bilindustrin världen över, vilket har resulterat i förseningar i många produktlanseringar av alla märken. Skoda avslutar vägtestningen av det kommande elfordonet för att förfina det under tiden, vi har en produktionskapacitet i Mlada Boleslav på 350 Enyaqs per dag, vilket kommer att öka till 500 och sedan till 800 (enheter/dag) över tiden. Just nu vet vi inte vad vi ska göra eftersom feedbacken från marknaden är fantastisk. Vi fick beställningar som att det inte finns någon morgondag! Och framgången, jag menar, vi visste att det var en fantastisk bil, men framgången överraskade oss faktiskt. För närvarande behöver vi dem för Europa och så fort kapaciteten finns kan vi gå till de andra marknaderna. Just nu har vi en allvarlig leveransflaskhals.
Den 5 september hade registreringarna överskridit 70 000 Enyaqs (reservationer började i september 2020), och den elektriska SUV:n har förtrollat Skodas bossar. Spänningen i styrelsen med den kommande debuten av Enyaq Coupe iV har ökat. Modellens initiala framgång skulle bero på hur många bilar den kan leverera och hur chipbristsituationen utvecklas.
förslag
Den Skoda Enyaq Coupé iV 2022 är en direkt översättning av Vision iV koncept från 2019. Även fronten förblir identiska, den bakre faller försiktigt in i bagageutrymmet och ger intryck av en upphöjd sportsedan. Enligt ett pressmeddelande från Skoda daterat den 5 september 2021 kommer Coupéen att växa 4 mm i längd till 4 653 mm och på höjden med 1 mm till 1 617 mm. Bredd och hjulbas förblir desamma på 1 879 mm och 2 765 mm, och ett panoramaskjuttak är standard ombord.
Coupén får ett urval av fälgar att välja mellan mellan 19 tum och 21 tum. Coupé finns även som tillval med full LED-matrisstrålkastare. Färddatorn kan styra dessa individuellt, vilket möjliggör god sikt för föraren och mindre bländning för mötande trafik. En annan tillvalsfunktion är Crystal Face, som integrerar 131 lysdioder i coupéns grill.
Skoda förlitar sig på praktiska och rymliga modeller för familjer och Enyaq Coupé iV är en av dess sällsynta livsstilsmodeller. Även om det kan se ut som ännu en SUV-coupé, åtminstone för Skoda, är det något speciellt. Oliver Stefani, Head of Design Skoda, var nyligen på väg med Thomas Schäfer, vd Skoda, i den kommande modellen. Stefani delade samma åsikt när han diskuterade projektet under körning.
Stefani sa att hans favorithörn av Enyaq Coupe iV är den bakre tre fjärdedelen. De korta överhängen, de stora hjulen, den låga taklinjen och de starka axlarna gör att den ser väldigt bra ut ur denna vinkel.
Inre
Interiören i Enyaq Coupé iV bör i stort sett överensstämma med Enyaq iV, särskilt när det gäller design och layout. Skoda kan använda olika utrustnings- och klädselkombinationer som bättre matchar coupéversionens dynamiska karaktär. Företaget använder hållbara material som återvunna PET-flaskor, extrakt av olivblad och nyull för instrumentbräda, dörrar och säten.
Enyaq Coupe iV skulle vara en produkt av jämförelsevis hög kvalitet. Företaget kommer att erbjuda coupén med ’Design Selections’ som ersätter de klassiska utrustningsvarianterna. Enligt Skoda är interiören i ”Loft”-sortimentet hemtrevlig och familjevänlig med en blandning av grå och svart klädsel. De högre utrustningsnivåerna för Lodge och ecoSuite kommer också att lägga till mer miljövänliga funktioner. Å andra sidan minskar bagageutrymmet något från standardens 585 liter till 570 liter.
Varianter av coupéen kommer vanligtvis fullastad. SUV-versionen erbjuder ett klimatsystem med två zoner, ett 13-tums infotainmentsystem med pekskärm med SmartLink för smartphoneintegration, KESSY GO (passiv nyckelfri ingång) och omgivande belysning. I utrustningslinjen är de tillgängliga standard-/tillvalsfunktionerna en head-up-display med augmented reality, en trådlös smartphoneladdare, ett Canton-ljudsystem med 12 högtalare, USB-C-anslutningar och mer.
säkerhet
Enyaq iV fick ett 5-stjärnigt Euro NCAP säkerhetsbetyg och Skoda siktar på samma antal poäng för Enyaq Coupé iV. Coupéversionen ska ha samma typ av säker batteriinstallation i underredet, tillsammans med vara vattentät. I händelse av en defekt eller olycka skulle de elektriska komponenterna automatiskt kopplas bort från batteriet inom millisekunder för att säkerställa att passagerarna inte utsätts för fara av högspänningssystemet. Vid en olycka skulle upp till nio krockkuddar bilda en säkerhetskokong för passagerarna.
Prototypgranskning
Auto Express fick chansen att testa en prototyp av Enyaq Coupe, och enligt rapporten finns det mycket färre nackdelar med coupé-karossen än du förväntar dig.
Designmässigt är coupén identisk med standard-SUV:n från nos till B-stolpe, men den sluttande taklinjen tillåter förändringar baktill. Rapporten säger att dessa förändringar bäst upplevs inifrån. Skoda har använt en genomgående, värmereflekterande glasruta till taket som skapar utrymme för rullgardinerna. Enligt den brittiska publikationen är det bara personer över 1,80 m som rör vid taket, och tack vare MEB-plattformen finns ingen drivlina, så att även medelstora passagerare med generöst knäutrymme känner sig helt bekväma. Bagageutrymmet krymper, men bara från 585 till 570 liter i coupén.
✓ Du kan också kontrollera:
När det gäller körning är huvudfokus för Auto Express att körupplevelsen inte går att skilja från de andra Enyaqs de har kört. Fjädringen och chassit känns stela, men inte obekväma. Detta berodde dock delvis på prototypens hala vägar och adaptiva dämpare. Enligt publikationen är styrningen på den tunga sidan jämfört med konkurrenterna, men den saknar också den finess eller skärpan du skulle se i något som en Ford Mustang Mach-E .
Auto Express uppskattar en sprint på 0-62 mph på åtta sekunder och en topphastighet på cirka 100 mph, men dessa siffror har inte bekräftats. Tekniskt sett är det samma som standard Enyaq. Layouten känns bekant och Skodas utbud av anpassningar kommer även fortsättningsvis att finnas i utrustningen Loft, Suite, Lounge, EcoSuite och Sportline. Den får också 19-tumsfälgar, som är valfria för större.
Specifikationer
Skoda säger att kupén kommer att få samma motor- och batterikombinationer som Enyaq iV SUV. Dessa inkluderar iV 60 med ett 58 kWh batteripaket och en 132 kW motor som driver bakaxlarna, iV 80 med ett 77 kWh batteripaket och en 150 kW motor för bakhjulsdrift. Det finns även en iv 80x, den nuvarande topputrustningen med ett batteri med högre kapacitet och 195 kW på alla fyra hjulen. AutoExpress-rapporten säger att en vRS-variant är planerad till senare, prestandavarianten i Enyaq Coupe-serien.
Skoda berättade också för Auto Express att coupén skulle lansera den nya ME3-mjukvaran, som möjliggör snabbare toppladdning. Siffror avslöjades inte, men enligt publikationen kan laddningstiderna vara 10 till 80 procent under nuvarande 34 minuter. En AC-wallbox med upp till 11 kW skulle kunna ladda Coupé helt på sex till åtta timmar, enligt tillkännagivandet. Offentliga DC-laddare med effekter på upp till 125 kW kan också användas. Räckvidden för iV 80 Coupé är 535 km på en laddning enligt WLTP-cykeln.
Kraftpass
Kunder till Skoda Enyaq Coupe iV kommer troligen att använda Powerpass, en laddningstjänst från Elli – Volkswagen Group Charging GmbH. Med ett Powerpass-uppladdningskort kan kunder ladda elbilar var som helst i olika operatörers laddnätverk, inklusive Ionity. Dessutom krävs varken en separat registrering eller engångsbetalning.
Det enda kortet möjliggör laddning på mer än 210 000 laddstationer på 30 marknader i Europa. Kunder är skyldiga att genomföra betalningar en gång i månaden på en samlingsfaktura, inklusive en mindre avgift för att använda tjänsten. Tänk på Powerpass som en kreditkortstjänst för laddning av elbilar.