I vår recension av nya Renault Captur 2022 hittar du bilens utrustning och priser, tekniska data, ett foto på crossovern och en video från provkörningen, samt en liten glimt av modellens utseende.
I slutet av mars 2016 presenterade den franska tillverkaren en rysk version av Renault Captur crossover. En liknande modell med annan teknisk utrustning säljs på andra marknader under namnet Captur. Vår version skiljer sig från den i en större kaross och större markfrigång.
Fordonet var speciellt designat för de ryska driftsförhållandena på basis av Duster Crossover. Ryska Renault-ingenjörer var involverade i utvecklingen av bilen och det kan kännas och ses i många små detaljer.
Funktioner och priser
Renault Captur finns i Ryssland i fyra konfigurationer: Life, Drive, Intense och Style.
Hur höga är kostnaderna? Enligt den officiella återförsäljarens webbplats varierar priset på Nya Renault Captur 2022 från 18 325 euro till 35 575 euro.
Tekniska specifikationer
Nedan är de viktigaste tekniska egenskaperna hos Renault Kaptur / Renault Captur 2022 i den nya kroppen för den ryska marknaden.
Tabellen listar de viktigaste parametrarna: yttermått, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, drivtyp, körprestanda, etc.
Kropp
anatomi | crossover |
fordonsklass | kompakt crossover |
längd / bredd / höjd, mm | 4333 / 1813 / 1613 |
hjulbas, mm | 2673 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 205 |
lastutrymmesvolym, l | 387/1200 |
Tomvikt kg | 1262 — 1405 |
Bränsletankens kapacitet, l | 52 |
motor och växlar
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 1.6 | 1.6 |
prestanda, HP | 114 | 114 |
Vridmoment, Nm | 156 | 156 |
Typ av växellåda | mekanik | variator |
antal växlar | 5 | — |
kör | främre | främre |
Acceleration 0-100 km/h, s | 12.5 | 12.9 |
Toppfart, km/h | 171 | 166 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 9.3 | 8.6 |
– avståndet | 6.3 | 6,0 |
– blandat | 7.4 | 6.9 |
bränsletyp | 95 | 95 |
typ av motor | bensin | |
volym, l | 1.3 | |
prestanda, HP | 150 | |
Vridmoment, Nm | 250 | |
Typ av växellåda | variator | |
antal växlar | — | |
kör | Fullständigt | |
Acceleration 0-100 km/h, s | 10.1 | |
Toppfart, km/h | 188 | |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 8.9 | |
– avståndet | 6.1 | |
– blandat | 7.1 | |
bränsletyp | 95 |
Nya Renault Captur 2022 kompakta crossover är baserad på den omdesignade B0-plattformen, som kallas Global Access. Femdörrars, femsitsiga modellen har följande dimensioner: längd – 4 333 mm, bredd – 1 813, höjd – 1 613, hjulbas – 2 673 och en imponerande markfrigång – 205-210 millimeter (beroende på motor).
Bagagevolymen är 387 liter som standard eller 1 200 liter med nedfällda baksäten. Fordonet har en tomvikt på 1 262 kg till 1 405 kg (beroende på motor).
Framtill har Renault Captur oberoende fjädring med McPherson-fjädrar, medan bak finns två varianter: 1,6-litersversionen har semi-beroende fjädring, medan versionen med 2,0-liters motor har multispak oberoende fjädring har . Bromsarna är också motorberoende – ventilerade skivbromsar i båda versionerna och trumma eller skivbromsar i 1,6-liters- respektive 2,0-litersversionen. Den första har 215/65 R16 hjul och den andra 215/60 R17.
✓ Du kan också kontrollera:
Modellen kommer att erbjudas kunder med två bensinmotorer: en 1,6-liters 16-ventilsmotor som utvecklar 114 hk och 156 Nm, och en 2,0-liters fyrcylindrig 16-ventilsmotor som utvecklar 143 hk och 195 Nm.
Fyra växellådor finns tillgängliga: 5-växlad och 6-växlad manuell, 4-växlad automatisk och variomatisk. Fordonet finns med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
exteriör
Den är baserad på Clio och har några svagheter som har åtgärdats genom att byta till Duster-arkitekturen och samtidigt öka dess storlek och hjulbas. Ett särskilt omnämnande förtjänar givetvis den tvåfärgade lackeringen, som förmodligen erbjuds för första gången i denna prisklass.
Det sluttande taket, treglaset och den dynamiska reliefen på sidan fångar genast blickarna. Medan Duster har en nästan klassisk SUV-siluett sett från sidan, ser Renault Kaptur/Captur mer ut som en kompakt minivan med en utpräglad terrängkomponent.
Baksidan av alla modeller påminner om Pokemon-stilen. Även om Duster i den här trion ser mer maskulin ut bakifrån är den inte lika ungdomlig. Från denna utsiktspunkt märker man omedelbart den förlängda takspoilern, kromdetaljerna som glittrar i solen och den silverfärgade undersidan som sticker ut över stötfångaren.
Slutligen vill jag tillägga att nya Renault Captur 2022 ser väldigt ungdomlig och väldigt europeisk ut.
bil interiör
En titt inuti nya Renault Capture avslöjar att det inte längre är en Duster.
Frontpanelen här har en helt annan, mer kvalitativ, genomtänkt och ergonomisk layout. Sätena i Captur är mycket bekvämare, även om de inte är på gränsen till perfektion.
Instrumentpanelen liknar ett periskop med en digital hastighetsmätare, vilket ställer frågan om varför det inte finns någon kylvätsketemperaturmätare. Multimediasystemet är det vanliga Media Nav, som inte ger mycket kraft och visar en skärm med låg kontrast med en glansig finish.
Trösklarna är täckta av dörrar, vilket gör det lätt att ta sig in utan att smutsa ner fötterna. Situationen på bakre raden är mer eller mindre normal – två personer kan sitta bekvämt (beroende på fordonets höjd förstås), men en tredje person kan vara trång.
Visst, i jämförelse med Duster, är hoppet i termer av inredning enormt, men priset på Renault Captur är inte mycket dyrare och skillnaden, tydligen, täcker dessa förändringar. När allt kommer omkring är detta en kompakt och billig crossover med motsvarande materialnivå. Vi har samma billiga ekplast som många känner till från Logan, Sandero och Duster.