Range Rover Sport 2023 är den tredje varianten sedan Land Rover introducerade Range Rover Sport 2005. Det är svårt att säga vid första anblicken, men nya Range Rover Sport har vuxit något mer än den tidigare varianten. Den är cirka 2,64 tum (67 mm) längre och 1,6 tum (40 mm) högre och har en 2,91 tum (74 mm) längre hjulbas. Land Rover tar tillbaka plug-in-hybriddrivlinan, som den inte tidigare hade erbjudit. Ännu mer spännande är dock den helelektriska Range Rover Sport, som tillverkaren lovar för 2024.

“Den extraordinära nya Range Rover Sport sätter nya standarder som den ultimata sportiga lyxsuven och bygger på 17 år av oöverträffad kundtilltal”, säger Thierry Bolloré, vd för Jaguar Land Rover. “Det är den senaste utföringsformen av vår vision att skapa världens mest eftertraktade moderna lyxfordon, som utan ansträngning kombinerar en ny nivå av hållbarhet med de egenskaper som har gjort Range Rover Sport så populär.”

Innehåll
Range Rover Sport 2023: vad är nytt?
Range Rover Sport debuterar med uppdaterade stylingsignaler, imponerande drivlinaalternativ och fantastiska lyxiga möten. Range Rover Sport finns i utrustningsnivåerna SE, SE Dynamic, Autobiography och First Edition. Den sistnämnda finns exklusivt med V8-motor med dubbel turboladdning och 523 hästkrafter. Basen P360 SE kommer som standard med en turboladdad 3,0-liters raka sex bensinmotor och ett 48-volts mildhybridsystem som ger 355 hk, medan P400 SE Dynamic har en kraftfullare 395 hk version av samma hybriddrivlina.

P440e är en laddhybrid med en överladdad inline-sex bensinmotor, en 105 kW elmotor och ett 31,8 kWh batteri som tillsammans producerar 434 hk och ger en helelektrisk räckvidd på cirka 48 miles. Range Rover Sport P440e sprintar från noll till 100 km/h på 5,5 sekunder, medan First Edition med V8-turbomotor klarar spurten på 4,3 sekunder. Alla Range Rover Sport-varianter kommer som standard med en åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift med Terrain Response och dynamisk luftfjädring.
✓ Du kan också kontrollera:
Sportig hantering, chict körbeteende
Det kanske låter osannolikt, men 2023 års Range Rover Sport kombinerar det bästa av två världar: sportigare köregenskaper och lyxig körkomfort. Det börjar med Land Rovers MLA Flex-arkitektur, som är 35 procent styvare än tidigare. Den har luftfjädring med eHorizon-teknik (som skannar vägen och justerar varje aktiv tvåventilsdämpare för att svara därefter) och Adaptive Dynamics-teknik (som övervakar alla yttre krafter upp till 500 gånger per sekund) för att säkerställa en mjuk körning för att säkerställa lugn körning beteende.


Dessutom har First Edition-modellen Dynamic Response Pro, ett hanteringspaket med omkopplingsbara luftfjädrar. Dessutom har den senaste Range Rover Sport fyrhjulsstyrning, vridmomentvektor under bromsning och en aktiv elektronisk differential för att hålla solsidan uppåt.


“Land Rovers banbrytande flexibla MLA-arkitektur och de senaste fjädringssystemen ger den högsta nivån av dynamik vi någonsin sett i en Range Rover Sport”, säger Nick Collins, verkställande direktör för fordonsprogram på Jaguar Land Rover. “Resultatet är den mest fascinerande och spännande Range Rover-sporten någonsin.”
Lyxiga detaljer
Det skulle vara för dramatiskt att beskriva Range Rover Sport 2023 som en “järnnäve i en sammetshandske”, men det beskriver den nya sporten träffande. Den har muskulösa proportioner, korta överhäng och rena linjer i kombination med smalare strålkastare och jämna dörrhandtag, vilket ger intrycket av att fordonet är tillverkat av metall, gummi och glas. Den har också ett svagt sluttande, lasersvetsat tak som bidrar till en motståndskoefficient på 0,29.


“Vår Range Rover Sport 2023 förkroppsligar vår modernistiska inställning till fordonsdesign samtidigt som den understryker dess onekligen sportiga och självsäkra karaktär”, säger Prof Gerry McGovern OBE, Jaguar Land Rover Chief Creative Officer.

Nytt är också skräddarsydda främre och bakre stötfångare, distinkta karossfärgade nedre lister, uppdaterade lättmetallfälgar och eleganta exteriörer i polerad koppar. I interiören förlitar sig Sport på fina material som mjukt semianilin eller Windsor-läder, hållbara Ultrafabric premiumtextilier och Moonlight Chrome-lister.
Elfordonsarkitektur (EVA 2.0)
Lucas elektroniks svunna tid gav de gamla Rangeys smeknamnet “Prince of Darkness”, men med Range Rovers EVA 2.0 är den nya Sport i framkant av innovation.


Den har OTA-uppdateringar för upp till 63 inbyggda elektronikmoduler och Pivi Pro infotainmentsystem med en 13,1-tums böjd pekskärm och 13,7-tums instrumentdisplay. Standardutrustning inkluderar trådlös Apple CarPlay och Android Auto, Amazon Alexa-anslutning, trådlös laddning och ett Meridian premiumljudsystem med upp till 29 högtalare (inklusive fyra nackstödshögtalare), en subwoofer och en 1 430-watts förstärkare.
Standard säkerhetsfunktioner
När det kommer till säkerhet kommer Range Rover Sport 2023 som standard med körfältsassistent, farthållare, nödbromsning, adaptiv farthållare för terrängbruk och trafikskyltsigenkänning. Andra säkerhetsfunktioner inkluderar parkeringssensorer fram och bak, en 3D-surroundkamera, wattsensorer och ClearSight Ground View System.

Range Rover Sport 2023: Prissättning och tillgänglighet
Baspriserna börjar på cirka 84 350 € för Range Rover Sport SE, 91 350 € för SE Dynamic och 105 550 € för P440e Autobiography PHEV. Toppmodellen First Edition med V8-kraft är 122 850 euro.