De Range Rover Evoque 2023 var en gång det hetaste namnet bland lyxiga små SUV:ar. Även om konkurrensen snabbt har kommit ikapp är Evoque fortfarande en av de snyggaste SUV:arna på vägen. Adaptiv farthållare läggs till standardutrustningen i Evoque.

Innehåll
vad vi tycker
Sedan Range Rover Evoque vann vår 2012 års SUV-pris har glansen bleknat en aning. Evoque 2023 är ingen dålig sådan bil , men det är inte lika ledande i lyxklassen som det brukade vara.

Vår främsta kritik är kördynamiken. Den styva fjädringen, tröga accelerationen och bristen på styrfeedback gör att Evoque inte precis är rolig att köra. Basdrivlinan är varken kraftfull eller effektiv. Utrustningsnivån stämmer inte överens med priset på Evoque, som börjar på knappt 50 000 euro, även om man inte tar hänsyn till utrustningsfunktioner som döda vinklarna. Av alla dessa skäl kom Evoque till korta i vår 2020 års SUV of the Year-tävling.

Uppdateringarna är inte alla dåliga – interiören är tyst, hanteringen är snabb och Evoque behåller sin offroad-förmåga. Stylingen är distinkt, och få bilar kan köra från köpcentret till bergen också. Dessa dygder kan räcka för modemedvetna köpare. Nästa Evoque kommer sannolikt att vara elektrisk, och vi hoppas att översynen av drivlinan kommer att blåsa nytt liv i klassikern.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
Varje Evoque är utrustad med fyrhjulsdrift och en nioväxlad automatlåda. Motorn delas mellan de flesta modeller med basen Discovery Sport, en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig som utvecklar 246 hk och 269 lb-ft. Med den här motorn är Evoque inte speciellt snabb: det tar 9 sekunder från 0 till 100 i testet. Förbrukningen är blygsamma 20/27 mpg (stad/land). sådana konkurrenter Volvo XC40 och den BMW X1 är betydligt mer ekonomiska, och detta inkluderar inte ens de elektriska versionerna.

Ett mild hybridsystem finns tillgängligt för Evoque HST. Den levererar 50 hk och 26 lb-ft, vilket räcker för att raka nästan en sekund av Evoques 0-60 tid. Den elektriska assisten hjälper också till att hålla bränsleekonomin på 21/26 mpg.

Terrängkrigare
Få Evoque kommer någonsin att se en lerig väg, men det betyder inte att de inte kan bemästra den. Med en inflygningsvinkel på 25 grader, hastighetskänslig kontroll i backe och ett sofistikerat, terrängkänsligt dragsystem är Evoque mer äventyrlig än vissa jeep . På vår första åktur med den nuvarande Evoque-generationen gjorde vi många terrängturer och blev mycket imponerade.

Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Evoques standardsäkerhetsteknik är betryggande, särskilt eftersom adaptiv farthållare har lagts till i år. Automatisk nödbromsning, filbytesvarning, parkeringssensorer och förarens vakenhetsövervakning finns också ombord. Övervakning av döda vinkeln är standard från SE-versionen. Liksom alla Range Rover-modeller har Evoque inte krocktestats av varken IIHS eller NHTSA.

lastutrymme och inredning
Formen på Evoque är snygg att se på, men begränsar innerutrymmet. Jämfört med en Volvo XC40 släpar efter Evoque vad gäller benutrymme och lastkapacitet bak.
Lastutrymme (bakom första/andra raden):
- Evoque: 21,6/50,5 kubikfot
- XC40: 20,7/57,5 kubikfot
Benutrymme (första/andra raden):
- Evoque: 40/34 tum
- XC40: 40,9/36,1 tum
teknologi
Varje Evoque är utrustad med kraftfull programvara för Land Rover Pivi Pro och en 10,0-tums infotainmentpekskärm. Navigation, Apple CarPlay och Android Auto är standard. SE-modellerna har ett premiumljudsystem och en pekskärm, vars betraktningsvinkel kan justeras från instrumentbrädan. Surroundljud, Wi-Fi-hotspot och head-up-display är tillgängliga mot en extra kostnad.

Rekommenderad trim
Evoque är tillräckligt bra utan R-Dynamic, men vi skulle gå med SE-trim. Den erbjuder några välkomna uppgraderingar som döda vinkeln och uppvärmda säten, tillsammans med några bekvämligheter som premiumljud och automatiska helljus. Priserna för en Evoque SE börjar på drygt 50 000 €, men ingen köper en Range Rover baserat på pris. Den förstklassiga HST-trimningen är attraktiv, men den extra kraften motsäger Evoques begränsade dynamiska kapacitet.