Tills nyligen inkluderade Porsche Taycan-familjen av elbilar endast sedaner. Den 4 mars presenterade den tyska tillverkaren dock en annan modellformation – en kombi med ett terränggående Cross Turismo-karosseri. Jämfört med fyrdörrarsmodellen är den nya versionen av Taikan mer praktisk och bättre anpassad för att köra på grusvägar.
Funktioner av det yttre utseendet
Nya Porsche Taycan Cross Turismo 2022 skiljer sig från sedanen i sin avlånga bakdel med en fast spoiler på bakluckan. Som standard är kombibilen utrustad med plastpaneler på trösklar och hjulhus, vid beställning av terrängpaketet är stötfångarnas sidokanter försedda med svarta paneler. Takräcke och en speciell takräcke finns som tillval för modellen (prestandaversionen är designad för hastigheter upp till 200 km/h). Jo, du kan också installera en bagagehylla för tre cyklar bak på bilen, som inte stör öppningen av den femte dörren även när den är fullastad.
Den strömlinjeformade formen på karossen på nya Cross Turismo är något sämre än sedanen – luftmotståndskoefficienten är 0,26-0,27 jämfört med 0,22-0,25. Fälgar har en diameter på 19 eller 20 tum, beroende på modifieringen. Det finns fyra färgvarianter för bromsoken: Finns i svart, rött, vitt och gult.
Crosskombinationen är något större än den grundläggande fyrdörrars. 4 / 4S Cross Turismo-versionerna är 4974 mm långa, 1964 mm breda, 1409 mm höga; deras axelavstånd är 2904 mm.
✓ Du kan också kontrollera:
Tillval och bagageutrymme
Den främre delen av femdörrars är standardiserad med sedanens. Det finns ett stort 16,8” digitalt instrument (med fyra displayprofiler) och två 10,9” dubbla skärmar, varav en för främre passageraren. I den nedre delen av mittkonsolen finns ytterligare en 8,4-tumsskärm för beröringskänslig kontroll av funktionerna ombord. En projektionsduk och en kompass ovanpå panelen (ingår i offroad-designpaketet) finns tillgängliga mot en extra kostnad.
Kombins sedan är utrustad med fyra eller fem sittplatser. För passagerarna på andra raden har takhöjden ökat med 36 mm jämfört med sedanen. Bakluckan på Cross Turismo är också rymligare: 4- och 4S-versionerna rymmer 446/1212 liter bagage (med baksätena nedfällda/nedfällda), Turbo- och Turbo S-versionerna – 405/1171 liter. Volymen på det främre facket är 84 liter.
Insidan av modellen är helt eller delvis täckt med läder, beroende på komplett set. Men det finns också en ”miljövänlig” version av Race-Tex-klädseln. På kundens begäran kan trä, matt kol, aluminium eller tyg användas för att täcka mittkonsolen och dörrpanelerna. Välj bland färgskalorna Svart / Lime Beige, Blackberry, Atacama Beige och Meranti Brown.
Tekniska data Porsche Taycan Cross Turismo 2022
Alla modifieringar av Taikana Cross Turismo är fyrhjulsdrivna med två elmotorer – en för varje axel.
Det obestridda dragbatteriet med en kapacitet på 93,4 kWh laddas hemma via en inbyggd enhet med en effekt på 11 kW (standard) eller 22 kW (tillval). Offentliga DC-terminaler gör att batterienergin kan laddas snabbt när du är på resande fot. En sådan station med en effekt på upp till 270 kW ökar fordonets räckvidd med 100 km på bara 5 minuter och laddar från 5 till 80 procent på 22 minuter och 30 sekunder.
Utöver sedanens vanliga körlägen har kombibilen ett speciellt ”off-road” grusläge. När den är aktiverad ändras inställningarna för det adaptiva chassit PASM, traktionsvektorsystemet och bakaxeldriften (här en tvåstegsväxellåda). Som ett resultat anpassar bilen sig bättre till att köra på den obanade vägen. Om detta inte räcker går det att beställa ett valfritt chassi med 30 mm högre markfrigång.
Porsche Taycan Cross Turismo 2022 releasedatum och pris
Försäljningen av crossbilen startar i Europa på sommaren till ett pris av 93 635 euro. Köpare kan välja mellan Taycan 4 Cross Turismo, Taycan 4S Cross Turismo, Taycan Turbo Cross Turismo och Taycan Turbo S Cross Turismo.