Porsche arbetar på en ansiktslyftning av Taycan, som kommer att nå milstolpen 100 000 tillverkade enheter på bara tre år den 7 november 2022. Uppdateringen i mitten av cykeln, som planeras till modellåret 2024, kommer att innebära en betydande uppgradering av företagets första helt eldrivna bil, Porsche Taycan 2024.
En uppdatering av hela serien
Porsche presenterade Taycan sedan den 4 september 2019, följt av Taycan Cross Turismo den 4 mars 2021, och slutligen Taycan Sport Turismo den 19 januari 2022. Derivaten är nya, men företaget kan uppdatera dem tillsammans med sedanen för att hålla Taycan-uppställningen konsekvent.
Utformning
Som spionbilder av delvis kamouflerade prototyper visar, kommer Porsche Taycan 2024 att få modifieringar av stötfångaren, strålkastarna och kylargrillen i alla karossvarianter. Den nuvarande modellen kommer att erbjudas i varianterna Sedan, Cross Turismo och Sport Turismo. Sedan erbjuds i varianterna Base, 4S, GTS, Turbo och Turbo S. Cross Turismo finns i versionerna 4, 4S, Turbo och Turbo S. Sport Turismo finns i varianterna Base, 4S, GTS, Turbo och Turbo S. Porsche kan komma att erbjuda flera nya hjulalternativ för Taycan 2024.
Nya spionfoton har avslöjat att Porsche testar en ny toppvariant av Taycan sedan. Förutom den välbekanta infällbara bakspoilern, smala däck och massiva bromsar, har denna variant också en fast bakvinge, vilket tyder på en ännu starkare prestandaorientering än Turbo-S-varianten som hittills har toppat modellserien. Med en sådan variant skulle Porsche kunna nå målet att göra Taycan till den snabbaste elbilen i världen. Enligt rapporter skulle företaget kunna kalla denna variant för ”Turbo GT”.
Interiör och funktioner
Taycan fungerade som en testbädd för Porsche att prova radikala förändringar i interiören. Till exempel är elbilen företagets första fordon med en helt digital instrumentpanel, något som purister skulle betrakta som tabu i en sportbilsikon som 911. En annan Porsche-innovation är läderinredningen. Med tiden kommer företaget att kunna integrera dessa element i fler modeller eftersom de gradvis accepteras av kunderna. Uppdateringen testar inte bara några nya Porsche-funktioner, utan förbättrar också befintliga.
ADAS
Spionbilder visar att Porsche kan komma att introducera nya ADAS-funktioner för Taycan, som möjliggörs av ett nytt radarsystem bakom vindrutan. Vi förväntar oss att företaget kommer att erbjuda nya klädsel- och interiöralternativ.
Ny teknik för strålkastare.
Porsche kommer också att erbjuda sina nyutvecklade HD LED matrix-strålkastare för nya Taycan. Jämfört med den tidigare specifikationen är det nya ljussystemet dubbelt så ljusstarkt och fyra gånger så brett. Det består av två LED-chip (totalt fyra) och varje chip innehåller 16 384 individuellt styrbara mikro-LED:er som täcker en yta lika stor som en mänsklig tumnagel. Beroende på situationen kan enskilda pixlar tändas eller släckas, vilket gör det högupplösta systemet extremt energieffektivt.
Helljuset lyser vid behov upp vägen i 600 meter och dämpar delar av ljuset om systemet upptäcker mötande trafik. Porsche har integrerat många andra funktioner i dessa LED-strålkastare för att hjälpa föraren. Dessa inkluderar belysning av smala körfält, körfältsbelysning och det adaptiva helljuset som redan nämnts.
✓ Du kan också kontrollera:
Nya spionfoton visar att Porsche redan testar den nya Taycan med HD Matrix LED-strålkastare. De nya strålkastarna har också en liknande form och design som de som visas i Design-sektionen. Det är troligt att nya Taycan Cross Turismo och nya Taycan Sport Turismo också kommer att utrustas med HD Matrix LED-strålkastare. Vi har sett företaget testa Taycan med den nya tekniken.
Tekniska data
Område
De befintliga Taycan-varianterna kan få en längre räckvidd, vilket för närvarande är det största problemet och en stor besvikelse, särskilt jämfört med den amerikanska konkurrensen. Tesla Model S kan gå upp till 396 miles på en full laddning och Lucid Air har en maximal räckvidd på 520 miles, vilket uppfyller EPA-standarderna. Porsche Taycan når bara maximalt 246 miles. Den maximala räckvidden för Porsche Taycan år 2024 skulle kunna vara 275 miles – fortfarande långt från konkurrenterna, men åtminstone bättre än den nuvarande bilen.
Förbereder vi en ny version med tre motorer?
Med påtryckningar från Tesla och Lucid Motors måste Porsche ha insett att de behöver planera tekniska uppdateringar för den reviderade Taycan. Rykten säger att en variant av nya Porsche Taycan Turbo GT kommer att ha en drivlina med tre motorer och över 1 000 hästkrafter. Porsche Taycan Turbo GT förväntas konkurrera med Tesla Model S Plaid och Lucid Air Sapphire.
Spionfoton av en noggrant kamouflerad utvecklingsprototyp av den tremotoriga Taycan togs under vintertester. Bilderna visar testbilen med en bredare och sportigare frontsplitter, en stor fast bakvinge och en aggressiv bakdiffusor med vingutskjut på stötfångaren.
Det finns en möjlighet att Porsche kommer att erbjuda en tre-motor Taycan variant med en fast bakvinge för att öka downforce. Vi tvivlar dock på att detta kommer att monteras som standard på produktionsmodellen eftersom det kan ha en negativ inverkan på aerodynamiken och därmed räckvidden. Precis som med andra ansiktslyftningar kommer märket sannolikt att erbjuda köparna nya interiörfärger och trimalternativ, samt en ny design på lättmetallfälgarna.
Medan den tvåmotoriga Taycan Turbo S accelererar till 100 km/h på bara 2,6 sekunder (Cross-Turismo 2,7 sekunder), klarar den tremotoriga Taycan samma sträcka på bara drygt två sekunder. Den brittiska rapporten lyfter också fram den nya versionen med större bromsar och ett förbättrat kylsystem. Samtidigt kommer Porsche sannolikt också att modifiera chassi och fjädring för att förbättra prestandaegenskaperna, uppdatera de digitala displayerna för att visa ytterligare information om drivlinan och eventuellt förbättra transmissionens effektivitet.
Återladdning
Taycan kan laddas med upp till 19,2 kW AC och upp till 270 kW DC. Laddning från 0 till 100 procent tar bara 4,8 timmar med en AC-laddare och från 5 till 80 procent med en DC-laddare tar bara 22,5 minuter.
Den uppdaterade Taycan kan ha en något högre DC-laddningskapacitet på cirka 300 kW. Ännu viktigare är att den kan ladda med hög effekt under en längre tid. Nyligen publicerade spionfoton visade att den nya modellen i Turbo GT-varianten till och med kan laddas vid 64 % SoC med 251 kW. Den nuvarande Taycans effekt är inte mer än 170 kW vid 65 % laddning. Vi räknar med att det tar 18-20 minuter att snabbladda nya Taycan med konstant strömstyrka (5-80 %).
Pris och datum för utfärdande
Porsche Taycan 2024 kan komma till återförsäljarna under årets sista månader. Priserna förväntas börja på strax under 90 000 euro. Världspremiären är möjligen planerad till IAA 2023, som kommer att hållas i München från 4 till 10 september 2023. Porsche är listad som en av utställarna på evenemangets webbplats, men har ännu inte meddelat sin närvaro.
Volvogrupp-a.se säger
Nya Taycan sägs ha betydligt mer kraft, förbättrad programvara, ytterligare komfortfunktioner och en något ökad räckvidd. Även om den uppdaterade Taycan släpar efter konkurrenterna när det gäller kraftreserver, kommer den sannolikt att förbli en viktig utmanare bland högpresterande elbilar.
Foton och källa: Porsche.