De Porsche Taycan 2023 firar sitt fjärde år på marknaden med en stor mjukvaruuppdatering och stegvisa förbättringar. Taycan fortsätter att vara en imponerande och attraktiv bil , men den snabbt växande elbilsmarknaden börjar komma ikapp. Taycan konkurrerar med sådana lyxbilar Tesla Model S och den Klart luft

Innehåll
Vad är nytt?
- Omfattande mjukvaruuppdateringar
- Förbättringar i hela produktsortimentet
- Variabel ljusstyrning nu tillgänglig för alla modeller
- Nya hjul till grundutrustningen
vad vi tycker
2023 Porsche Taycan fortsätter att bevisa att en elektrisk Porsche inte är någon motsägelse, men den är inte längre den branschledare den en gång var. Årets mjukvaruuppdateringar lovar stegvisa förbättringar, men Taycans huvudproblem förblir räckvidd och effektivitet. Jämfört med konkurrensen av Tesla och Lucid, Taycan har inte sortimentet för att vara konkurrenskraftigt. När elbilarna fortsätter att bli kraftfullare hålls Taycan tillbaka av sin relativt dåliga effektivitet.

Ett annat klagomål gäller bromsbeteendet. I ett försök att efterlikna bilar med förbränningsmotorer har Porsche avstått från pedalkontroller. Taycan har regenerativ bromsning, vilket känns besvärligt och inte matchar resten av de imponerande prestandaspecifikationerna.

I de flesta andra områden är Taycan en hit. Lysande i hörnet, grym på raken och vacker. Framför allt känns och kör den som en Porsche ska. Det är anledning att fira och gör det enkelt att rekommendera Taycan även om det inte längre är den bästa hunden.

prestanda och räckvidd
Taycan 2023 erbjuder inte mindre än sju enhetskonfigurationer. Var och en har en standardeffekt och en overboost-effekt som uppnås genom Launch Control.
✓ Du kan också kontrollera:
Mjukvaruuppdateringarna från Porsche lovar förbättringar i nästan all utrustning jämfört med föregående år.
Taycan
- Drivlina: RWD
- Batteri: 79,2 kWh högkapacitetsbatteri
- Hästkrafter: 321 hk (402 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 4,7 sekunder
- Räckvidd: 208 mil
Taycan 4 Cross Turismo
- Drivlina: AWD
- Batteri: 93,4 kWh Performance Battery Plus
- Effekt: 375 hk (469 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 4,8 sekunder (mfr)
- Räckvidd: 235 mil
Taycan 4S
- Drivlina: AWD
- Batteri: 79,2 kWh högkapacitetsbatteri
- Hästkrafter: 429 hk (522 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 3,8 sekunder (mfr)
- Räckvidd: 206 mil
Taycan 4S Cross Turismo
- Drivlina: AWD
- Batteri: 93,4 kWh Performance Battery Plus
- Effekt: 482 hk (562 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 3,9 sekunder (mfr)
- Räckvidd: 230 mil
Taycan GTS, GTS Sport Turismo
- Drivlina: AWD
- Batteri: 93,4 Performance Battery Plus
- Effekt: 509 hk (590 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 3,5 sekunder (mfr)
- Räckvidd: 246 på standardmodellen, 233 på Sport Turismo
Taycan Turbo, Turbo Cross Turismo
- Drivlina: AWD
- Batteri: 93,4 Performance Battery Plus
- Hästkrafter: 616 hk (670 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 3,0 sekunder (mfr)
- Räckvidd: 238 på standardmodellen, 233 på Cross Turismo
Taycan Turbo S, Turbo S Cross Turismo
- Drivlina: AWD
- Batteri: 93,4 Performance Battery Plus
- Hästkrafter: 616 hk (750 hk med overboost)
- Acceleration (0-60 mph): 2,4 sekunder
- Räckvidd: 222 mil
Vad är programuppdateringar?
Årets mjukvaruuppdateringar påverkar flera områden: räckvidd, laddningshastighet och infotainment. På fyrhjulsdrivna modeller är den främre motorn nu nästan helt avstängd när den inte behövs. Detta hindrar den från att dra en last och är avsedd att öka räckvidden för Taycan. Förbättringar i batterikonditioneringen lovar kortare laddningstider, ytterligare optimeringar syftar till att göra användargränssnittet och förarassistansfunktionerna mer intuitiva.


Och det bästa av allt: dessa ändringar gäller alla Taycan-ägare. Alla Taycan-förare kan få samma uppdateringar gratis, så länge de är villiga att besöka ett Porsche Service Center.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Taycans standardsäkerhetsteknik inkluderar automatisk nödbromsning, filbytesvarning och parkeringshjälp (som sägs ha förbättrats i år). Med tanke på ingångspriset önskar vi att Taycan var utrustad med mer teknik som standard. Som tillval finns adaptiv farthållare, filbyteshjälp och till och med en mörkerseendekamera.
Taycan är ett nischfordon. Det är därför osannolikt att det kommer att testas av IIHS eller NHTSA inom en snar framtid.
lastutrymme och inredning
Taycan finns som sedan och som en slimmad kombi. Vi gillar utseendet på Cross Turismo och ännu mer dess extra lastutrymme.

Taycan är utrustad med fyra säten som standard, ett femte säte finns som tillval. Porsche ger inte benutrymmesspecifikationer, men vi fann Taycan bekväm i båda raden. Även om Taycan är praktisk för sin storlek, mäter den sig inte riktigt med en Tesla Model S.
teknologi
Årets mjukvaruuppdateringar ger förbättringar av Taycans infotainment. Det nya användargränssnittet erbjuder en mer färgstark layout, en inbyggd Spotify-app och trådlös Android Auto (Apple CarPlay fanns redan).
Instrumenten visas på ett 16,8-tums digitalt instrumentkluster, infotainmentet på en 10,9-tums pekskärm. Nedanför finns en andra 8,4-tums pekskärm för fordonsfunktioner och infotainmentgenvägar.
Om det inte räcker, erbjuder Porsche ytterligare en 10,9-tumsskärm för passageraren mot en extra kostnad. Känner sig baksätespassagerarna försummade? En 5,9-tums pekskärm för styrning av luftkonditioneringen eller ett bakre underhållningssystem med ytterligare två 10,1-tums pekskärmar finns som tillval.
Rekommenderad trim
Utrustningsvarianterna av Taycan skiljer sig mindre i utrustningen än i drivlinan och karossformen. Det finns 10 konfigurationer: Base, 4 Cross Turismo, 4S, 4S Cross Turismo, GTS, GTS Sport Turismo, Turbo, Turbo Cross Turismo, Turbo S och Turbo S Cross Turismo. Startpriserna är över 100 000 euro.
Även om de galna Turbo-varianterna alltid kommer att vara frestande, har de förmörkats av den ännu galnare Tesla Model S Plaid. Vi älskar de två personligheterna i Taycan GTS. Det blir ännu bättre när du lägger till den praktiska och eleganta kroppen på GTS Sport Turismo. Enligt vår mening är det här Taycan du måste ha.