De 24 utrustningsvarianterna av Porsche Panamera 2023, inklusive modellerna Sport Turismo Kombi och Executive med lång axelavstånd. De är alla nyligen utrustade med adaptiv farthållare och automatisk nödbroms, nu standard i hela sortimentet. Fyrdörrars Porsche, fräschad till 2021, kännetecknas av den kördynamik och elegans som är typiska för märket, samtidigt som den erbjuder utrymmet för en stor lyxsedan.

vad vi tycker
Vilken Panamera 2023 du än kör förblir kärnan i hela sortimentet densamma. Bilarna är bland de sportigaste och mest kompakta fyrdörrarsmodellerna som finns. Även om de mindre trimnivåerna, som basmodellen 2021 vi testade, inte är riktigt lika kraftfulla som 2021 Turbo S, till exempel, är varje modell snabb, rymlig och lyxig på sitt eget sätt.

Faktum är att Turbo S var en av de snabbaste sedanerna vi någonsin har testat, och den erbjuder hantering, styrning och bromsar som konkurrerar med konkurrenterna bmw och AMG är inte på något sätt sämre. Dess V8-motor levererar massivt vridmoment genom en av de bästa dubbelkopplingstransmissionerna i branschen. Och för en relativt stor bil kör den som en mycket mindre.
När det finns kritik är de mestadels mindre och i vissa fall förväntade (t.ex. de lägre trimnivåerna är inte lika kraftfulla som de högre). Ett stort problem kan vara priset, men även om Panamera är långt ifrån ett fynd, gör dess sportighet, teknik och finish den till ett starkt värde.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
Panamera 2023 finns med V6- och V8-motorer och som plug-in-hybrid. Alla modeller kommer med åttaväxlade dubbelkopplingstransmissioner och fyrhjulsdrift, förutom basen Panamera, som även finns med bakhjulsdrift. Specifikationerna för Panamera Sport Turismo och Executive är inte listade nedan, men dessa modeller tenderar att nå något lägre hastigheter och har något lägre bränsleförbrukning på grund av sin större massa.
Panamera, Panamera Platinum, Panamera 4, Panamera 4 Platinum
- Motor: 2,9-liters dubbelturbo V-6
- Hästkrafter/vridmoment: 335 hk/331 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 18/24 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 5,0 sekunder (Panamera 4 tillverkarens uppskattning)
Panamera 4S
- Motor: 2,9-liters dubbelturbo V-6
- Hästkrafter/vridmoment: 443 hk/405 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 18/24 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,1 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Panamera 4 E Hybrid, Panamera 4 E Hybrid Platinum
- Motor: 2,9 liters dubbelturbo V-6 laddhybrid
- Hästkrafter/vridmoment: 455 hk/516 lb-ft
- Effektivitet (stad/motorväg): 52 mpg-e (elektrisk), 22 mpg (bensin) (2022 klassificering)
- Acceleration (0-60 mph): 4,2 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Panamera GTS
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Hästkrafter/vridmoment: 473 hk/457 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 15/21 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,7 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Panamera 4S E Hybrid
- Motor: 2,9-liters dubbelturbo V-6
- Hästkrafter/vridmoment: 552 hk/553 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 50 mpg-e (elektrisk), 22 mpg (bensin) (2022 klassificering)
- Acceleration (0-60 mph): 3,5 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Panamera Turbo S
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Effekt/vridmoment: 620 hk/604 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 15/21 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 2,9 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Panamera Turbo S E-Hybrid
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V-8 plug-in hybrid
- Effekt/vridmoment: 690 hk/642 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 48 mpg-e (elektrisk), 19 mpg (bensin) (2022 klassificering)
- Acceleration (0-60 mph): 3,0 sekunder (tillverkarens uppskattning)
säkerhetsfunktioner
Adaptiv farthållare med automatisk nödbromsning är ett minne blott årsmodell 2023 till standardutrustningen. Ett filbytesvarningssystem, parkeringssensorer fram och bak samt automatiskt avbländande bak- och ytterbackspeglar ingår också i standardutrustningen. En head-up-display och ett 360-graders kamerasystem finns tillgängliga på begäran.


håll
Varje 2023 Panamera är utrustad med en halvkombi, och icke-hybridmodeller med en V-6-motor erbjuder det största lastutrymmet bakom den andra sätesraden: 17,4 kubikmeter. Trim med V-8:or erbjuder något mindre, och e-hybrid PHEV-modeller kommer med ännu mindre (14,2 kubikfot för e-hybrid sedans) på grund av deras undergolvsbatteritrim i rymden.
Med baksätena nedfällda erbjuder Executive-modellerna mest lastutrymme (och överraskande nog inte vagnarna). Turbo S Executive erbjuder friska 51,3 kubikmeter och 4S E-Hybrid Executive 49,1 kubikmeter.

teknologi
Alla 2023 Panamera har LED-strålkastare, bakljus och varselljus, samt ett nyckellöst instegs- och startsystem, uppvärmda framsäten och dubbelzons klimatkontroll. Infotainmentsystemen inkluderar en 12,0-tums pekskärm, 10 högtalare, trådlös Apple CarPlay och trådbunden Android Auto-kompatibilitet.
I högre utrustningsnivåer eller som tillval kan köparen låsa upp funktioner som adaptiva chassi, kurvljus, ventilerade framsäten, fyrazons automatisk klimatanläggning och mjukstängande dörrar. Turbo S E-Hybrid – den högsta trimnivån – har ett Bose-ljudsystem med 14 högtalare, trådlös smartphoneladdare, servostyrstång och uppvärmda baksäten.