Porsche Panamera 2022: specifikationer, pris, releasedatum

I början av det tredje decenniet av 2000-talet genomför ingenjörerna av det tyska märket Porsche en systematisk omstyling av alla de mest populära modellerna. Som en del av detta program, företagets flaggskepp liftback, den Porsche Panamera 2022 , nästan redo för tillverkning av löpande band. Den ljusa och aggressiva bilen genomgår för närvarande sluttest och kommer mycket snart att kunna glädja fans av märket med en brutal design, en mycket bekväm och rik interiör och förbättrade motorrumsegenskaper. Trots den något ökade kostnaden hittar bilen säkerligen sin köpare som vill sticka ut i strömmen och köra en riktigt högkvalitativ bil.


Utanför

Även bilderna ger ett intryck av nyhetens ljusa, originella och brutala utseende. Bilen kännetecknas av strömlinjeformade linjer, snygg belysning och intressanta luftintagssystem, där märkets anda lätt och omärkligt känns.

Den främre delen av den nya karossen har genomgått de största förändringarna. Den är fortfarande låg, men dess längd och bredd är fortfarande imponerande. Under det kraftigt sluttande, böjda glaset finns ett enormt motorhuvslock med en längsgående relief som sluttar mjukt mot vägen. Enorma droppformade strålkastare med högkvalitativ LED-fyllning kompletterar utseendet, och karosspaketet precis nedanför innehåller ett ”viktlöst” luftintagssystem, flera aerodynamiska insatser, en registreringsskyltplattform och en snygg, något utskjutande ”läpp”. på botten.

Profilen av Porsche Panamera 2022 har endast ändrats något. Under det enorma strömlinjeformade taket lurade en ganska blygsam fönsterfigur med tunna svarta detaljer och små pelare. Enorma rundade speglar, dörrhandtag inbäddade i karossen, samt aggressiva rockerpaneler och enorma runda hjulhus som rymmer 20-21-tums hjul med ett något uppdaterat mönster passar bra in i de strömlinjeformade reliefkonturerna.


Baktill ser den nya modellen väldigt sportig ut tack vare den mycket smala bakdelen med en massiv spoiler som döljer ett lätt sluttande fönster i en kromram. Nedanför, ovanför Porsche Panamera-bokstäverna, finns en rad LED-bromsljus, som expanderar i kanterna till eleganta ”kronblad” på baksidan ”Dimensions”. Huvuddelen av bagageluckan innehåller en väl synlig relief, inklusive prägling för registreringsskylten. Och kroppssatsen, som inte skiljer sig åt i stora dimensioner, innehåller många mjuka övergångar, där dimlister, parkeringssensorer samt en diffusor med fyra kromade runda avgasgrenrör kopplade i par är dolda.

Inre

Inuti nya Porsche Panamera 2022 allt ser ”ceremoniellt ädelt” ut: eleganta efterbehandlingsmaterial, inklusive högkvalitativt läder, Alcantara, polerade aluminiuminsatser och plast som är behaglig att ta på, ett överflöd av körassistenter i olika vägförhållanden, såväl som ett förbättrat underhållningskomplex.


✓ Du kan också kontrollera:


kontroll- och ledningsorgan

Eftersom generationsväxlingen av modellen ännu inte kommer, har de flesta av de nya kontrollerna redan testats på andra modeller av märket. En stor bekväm bilratt med en märkesrunda mittpunkt och många knappar på sidoekrarna lånades från elbilen Taycan och instrumentbrädan med snygg varvräknare, hastighetsmätare och omborddator kommer från den tidigare generationen Panamera. En något omdesignad multimediaskärm är utsmyckad i mitten av konsolen, under märkets kronometer, och en hög, bred mitttunnel börjar omedelbart nedanför.


Det nämnda elementet inkluderar ventilationssystemsdeflektorer, en teknisk panel med en snygg växelväljare och flera beröringskänsliga pekplattor. I ett litet urtag i tunneln, under gardinerna, hittar du en organisatör och mugghållare, och det hela avslutas med ett armstöd, som rymmer ett kylt handskfack.

säten och bagageutrymme

Trots att bilen är en femsitsig enligt passet blir den bekvämare för fyra förare – oavsett kön och kroppstyp. Varje fåtölj är klädd i mjukt läder, innehåller en rejäl filler med ”minne”-funktion och har en mycket bekväm form. Den främre raden får sportigt svankstöd, värme, massage och ventilation.

Passagerarna på andra raden har tillgång till autonom klimatkontroll, ett elegant armstöd och multimediamonitorer bak i framsätena.

Bagageutrymmet är ganska imponerande även för en liftback: nästan 500 liter när den stuvas och 1300 liter med den andra raden hopfälld.

Tekniska egenskaper

Den nya MSB ”Trolley” tillåter användning av olika typer av motorer, inklusive en hybridmotor, för 560 ”hästar” i mer än 5 meter långa Porsche Panamera 2022. Bensinversioner av bilar har kraftverk med en volym på 2,9-4 liter med en retur av 330 till 630 styrkor. Drivningen kan vara bak eller full, men växellådan är en obestridd åttastegad ”automat”.

Du behöver inte ens provköra för att förstå att bilen kan accelerera väldigt snabbt, samtidigt som du bekvämt kan röra dig i den, oavsett trafikförhållanden. Att betala för komfort – hög bränsleförbrukning och frekventa underhållskrav.

alternativ och priser

I den gamla världen erbjuds bilen i minst tre trimnivåer, som var och en kan uppgraderas genom att köpa ytterligare utrustning. Priset för den första versionen är 100 000 rubel, för den mest avancerade versionen behöver du mer än 160 000 rubel.

säljstart

I europeiska länder kommer försäljningen av nya varor att starta mot slutet av sommaren 2022, men det är fortfarande inget tal om ett releasedatum i Ryssland.

tävlingsmodeller

Bilen har inte så många klasskamrater, det är mest den här Audi A8 och Kia Quoris.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)