De Porsche Cayenne 2023 är märkets största SUV, som förenar märkets distinkta designspråk med äkta, ibland robust, on-road- och terrängprestanda. För sitt 21:a årsmodell får den femsitsiga tvåradiga crossovern en ny exteriörfärg, Chromite Black Metallic, som ersätter Jet Black Metallic i färgpaletten. Konkurrenter är det BMW X5 och den Mercedes Benz GLE klass.

Innehåll
vad vi tycker
Det kan vara en av de tyngsta Porscharna och inte lika snabb som märkets sportbilar, men Cayenne SUV erbjuder den prestanda och körbarhet vi vill ha och förväntar oss av märket. Vi testade nyligen två E-Hybrid PHEV-modeller i sortimentet och båda kunde lanseras kraftfullt och utan ansträngning, med kraften från hybridmotorn som jämnade ut klyftan mellan skift. Dessa Cayenne-modeller kör och stannar med auktoritet och är mycket lättare att hantera än du kan förvänta dig av ett fordon så här stort och tungt.

Den stora crossovern från Porsche kan också vara chic. Vi gillar särskilt interiören i E-Hybrid med svart och vinrött läder. Den kanske inte är lika sportig som 911:an och inte riktigt lika effektiv för en hybrid. Det spelar ingen roll – Cayenne är mer en bil för föraren än de flesta stadsjeepar – så mycket att det var den enda SUV-finalisten i vår 2022 års Performance Vehicle of the Year-tävling.

prestanda och bränsleförbrukning
Cayennes turboladdade V-6- och V-8-motorer kommer också tillbaka 2023, inklusive plug-in-hybridmotorer som har en Porsche E-Machine kopplad mellan motor och transmission. Alla motorer är kopplade till en åttastegad automatlåda som överför kraften till ett fyrhjulsdriftssystem. PHEVs har också ett regenerativt bromssystem.
✓ Du kan också kontrollera:
Cayenne (And Platinum Edition)
- Motor: 3,0 liters V-6 turbomotor
- Hästkrafter/vridmoment: 335 hk/332 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 17/22 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 5,9 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Cayenne E-Hybrid (And Platinum Edition)
- Motor: 3,0 liters turboladdad V-6 plug-in hybrid
- Hästkrafter/vridmoment: 455 hk/516 lb-ft
- Effektivitet (kombinerat): 46 mpg-e (elektrisk); 21 mpg (bensin) (2022 värden)
- Acceleration (0-60 mph): 4,7 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Cayenne S (And Platinum Edition)
- Motor: 2,9-liters dubbelturbo V-6
- Hästkrafter/vridmoment: 434 hk/405 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 16/22 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,9 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Cayenne GTS
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Hästkrafter/vridmoment: 453 hk/457 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 15/19 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,5 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Cayenne Turbo
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Hästkrafter/vridmoment: 541 hk/567 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 14/19 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,9 sekunder (tillverkarens uppskattning)
Cayenne Turbo S E-Hybrid
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V-8 plug-in hybrid
- Effekt/vridmoment: 670 hk/663 lb-ft
- Effektivitet (kombinerat): 42 mpg-e (elektrisk); 18 mpg (bensin)
- Acceleration (0-60 mph): 3,6 sekunder (tillverkarens uppskattning)
säkerhetsfunktioner
Cayenne 2023:s varnings- och bromsassistent är standard, liksom halvautonom parkering med ParkAssist. Lane Departure Warning och Adaptiv farthållare finns som tillval.

håll
De lägre värdena för lastutrymmet i det nedre området återspeglar utrymmesbegränsningarna i PHEV hybridelektriska modeller utrustade med ett litiumjonbatteri i golvytan, vilket påverkar det tillgängliga utrymmet. Cayenne släpar efter konkurrenter som Mercedes GLE-Klass (2022) och den lika stora när det gäller lastutrymme bmw X5, men erbjuder ändå tillräckligt med sovutrymme med nedfällda säten.

För interiören lämnar Porsche ingen information om benutrymme och takhöjd.
Lastutrymme (bakom första/andra raden):
- Porsche Cayenne: 56,8-60,3/22,7-27,2 kubikfot
- Mercedes-Benz GLE-Klass SUV: 74,9/33,3 kubikfot
teknologi
Standard exteriörfunktioner inkluderar regnavkännande torkare, en eldriven baklucka, automatiska LED-strålkastare med kurvljus och LED-bakljus. Inuti kommer Cayenne som standard med tvåzons automatisk luftkonditionering, en automatiskt avbländande innerspegel och fyra USB-portar. Basinfotainmentsystemet har Android Auto och Apple CarPlay, en 12,3-tums pekskärm och ett ljudsystem med tio högtalare.

Omgivningsbelysning, uppvärmda och elektriska framsäten, uppvärmd ratt och ett Bose premiumljudsystem med 14 högtalare finns tillgängliga på högre utrustningsnivåer eller som ett paket. Tillval som ett 360-graders kamerasystem, head-up display och fyra-zons klimatkontroll finns också.

Rekommenderad trimning
2023 års Porsche Cayenne kommer att erbjudas i nio utrustningsnivåer i år: en basmodell, E-Hybrid och S, som även finns tillgängliga som Platinum-modeller, samt GTS, Turbo och Turbo S E-Hybrid. Turbo S E-Hybrid är enligt vår mening den bästa varianten, eftersom den kombinerar en fullt utrustad Cayenne med utrustning som bäst utnyttjar SUV:s dynamiska potential.
Det betyder: 18-vägs framsäten, panoramatak, läderinteriör med borstad aluminium, pedaler i rostfritt stål och Bose premiumljud. Turbo S E-Hybrid erbjuder också den högsta prestandan av alla hybriddrivna Cayenne 2023, och dess bränsleekonomi överensstämmer med resten av sortimentet (även om det skulle vara trevligt om det var bättre).
Det innebär 18-vägs framsäten, ett panoramasoltak, läderklädsel med borstad aluminium, pedaler i rostfritt stål och Bose premiumljud. Turbo S E-Hybrid erbjuder också den högsta prestandan av alla Cayenne 2023 från sin hybriddrivlina, och dess bränsleekonomi är i linje med resten av sortimentet (även om det skulle vara trevligt om det var bättre).