Porsche har meddelat att nästa generations Boxster kommer att vara rent elektrisk från 2025, vilket innebär att vi är inne på de sista åren av den gasdrivna 718 Roadster. Den andra generationen av märkets mest prisvärda cabriolet lanserades 2017 och har kontinuerligt uppdaterats sedan dess, inklusive en ny GTS 4.0-modell för 2021. Konkurrenter är bl.a. jaguar F Typ och Chevy korvett

Innehåll
Vad är nytt?
- Valfri exteriörlack i isgrå metallic för Boxster Basis, S och GTS 4.0
- Valfri exteriörfärg arktisk grå för Boxster Basis, T, S och GTS 4.0
- Standard Apple CarPlay-kompatibilitet för 2023 Spyder
vad vi tycker
Vår senaste utflykt med 2023 Porsche 718 Boxster var positiv men inte överväldigande. 2021 GTS 4.0 vi testade var snabb, välbalanserad och säker. Växlingen kändes perfekt, bara andra växeln var för lång. Styrningen var skarp och lyhörd, och bromsarna fungerade också utmärkt. Det är en bra sådan bil att hitta dess gränser.


Det skulle vara en bra bil om det inte vore för höghastighetschassiset. Mer än en av våra testare kommenterade att stötar i mitten av hörnet kan få 718:an ur balans och att den känns lite ostadig vid högre hastigheter. Det är ett litet fel, men ribban ligger högt i den här klassen. Konkurrenter som Chevrolet Corvette, som vann Årets bil, hyllas inte bara för sin spännande dynamik, utan också för sin relativa funktionalitet.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
Eftersom den nya generationen kommer att finnas tillgänglig först om några år kommer drivlinorna att förbli oförändrade fram till 2023. En sexväxlad manuell växellåda är standard, med en sjuväxlad dubbelkopplingsautomat som tillval.
718 Boxster, 718 Boxster T
- Drivlina: RWD
- Motor: 2,0 liters turboladdad boxermotor
- Hästkrafter/vridmoment: 300 hk/280 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 20-21/25-27 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,8 sekunder (Boxster T PDK)
718 Boxster S
- Drivlina: RWD
- Motor: 2,5 liters turboladdad motor med fyra cylinderhuvuden
- Hästkrafter/vridmoment: 350 hk/309 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 19/24-25 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,7 sekunder (Boxster S PDK)
718 Boxster GTS 4.0, 718 Spyder
- Drivlina: RWD
- Motor: 4,0L naturligt aspirerad (platt-sex)
- Hästkrafter/vridmoment: 394-414 hk/309 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 17-19/23-24 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,0 sekunder (manuell Boxster Spyder)
Porsches elektrifierade framtid
Inte bara kommer nästa Boxster och Cayman med fast tak vara helt elektrisk, Porsche-chefen Oliver Blume har också avslöjat planer på en 911 hybrid (även som en GT3) och en längre räckvidd för Cayenne och Panamera plug-in hybridmodeller. Men innan dessa kommer ut på marknaden 2025 ska den kompakta Macan, som bygger på samma arkitektur som Taycan, lanseras i Nordamerika 2024. Plattformen för den så kallade 718 EV kommer att vara nära kopplad till 911:ans plattform, så att båda kan fortsätta att använda ett gemensamt löpande band i Stuttgart.


Än är dock inte Porsche klar med förbränningsmotorn. Även om 80 procent av nya fordon ska drivas rent av el till 2030, förväntas de sista 20 procenten vara en blandning av förbränningsmotorer, hybrider och laddhybrider.

håll
Mellanstora Boxster har två koffertar, en som mäter 4,4 och en på 5,2 kubikfot, som tillsammans erbjuder 9,6 kubikfot förvaring. Det är mer än Jaguar F-Types 7,3 kubikfot och något mindre än 9,9 kubikfot på BMW Z4 , men ingen av bålen är tillräckligt stor för en golfbag. Chevrolet Corvette med sina 12,6 kubik lämpar sig kanske bättre för detta.

teknologi
Standardutrustningen inkluderar kurvljus, uppvärmda säten och dubbelzons automatisk luftkonditionering. Infotainmentsystemet innehåller sex högtalare, en 7,0-tums pekskärm och är kompatibelt med Apple CarPlay (men inte Android Auto).
Parkeringssensorer är standard på alla modeller utom Boxster S, och Spyder har fortfarande ingen automatisk avbländande backspegel med inbyggd regnsensor. Premiumpaketet med eldrivna fällbara ytterbackspeglar, uppvärmd ratt, döda vinkeln och nyckellöst insteg är också tillgängligt igen.