Den 12 oktober 2022 firade Polestar 3 sin världspremiär i Köpenhamn och lovar att förändra varumärket. Den nya modellen är tänkt att ersätta Porsche Cayenne i klassen för elektriska lyx-SUV:ar.

Innehåll
Namn
Polestar 3 har ett numeriskt namn, precis som märkets två första modeller och alla framtida modeller. Thomas Ingenlath, VD för Polestar, sa att han hade upplevt “alltför många smärtsamma namnprocesser inom bilindustrin för att någonsin bli inblandad”. Det finns också en risk att man gör intrång på ett befintligt varumärke, sade han. Han sa att företaget ville hålla saker enkla och var nöjda med den nuvarande nomenklaturen.
Utformning
Polestar 1 är baserad på Volvo Concept Coupe (introducerad 2013) och utvecklades ursprungligen av Volvo. Polestar 2 delar vissa designdrag med Volvo Concept 40.2 (introducerad 2016). Med introduktionen av Polestar 3 har varumärket börjat distansera sig designmässigt, och detta är tydligt i designen av 3. “3 har utvecklats uteslutande som en Polestar från dag ett”, sa Ingenlath vid världspremiären
Front
Polestar 3 är en sportig SUV med en strömlinjeformad silhuett. Den har en kompakt sexkantig övre grill, horisontellt inverterade T-formade strålkastare med en dubbel DRL-design, en trapetsformad nedre grill och triangulära utskärningar i de yttre delarna av stötfångaren som döljer fordonets LiDAR-sensorer. En annan höjdpunkt är den aerodynamiska vingen som är integrerad i den främre motorhuven och som kompletterar bakspoilern och de bakre aerodynamiska vingarna för att minska luftmotståndet och öka räckvidden.


Sida
Bilen har en skarp böjning i bälteslinjen och ett subtilt växthus som ger den ett dynamiskt utseende. Taklinjen lutar något bakåt för att bibehålla takhöjden. De infällda dörrhandtagen ger SUV:en en touch av minimalism. Starka axelpartier, tjocka karosspaneler, tvåfärgade hjul och gula bromsok är också några av de visuella kännetecknen.

Omslagets baksida
Bakpartiet på Polestar 3 är brett och kraftfullt. Den lutar inte framåt, vilket ger den ett självsäkert utseende från detta perspektiv. Bakljuset i full längd är utrustat med breda C-krokar.
Inomhus
Med 3 ville Polestar skapa en SUV för den elektriska tidsåldern. Allt började med en stor lyx-SUV som bas. Batteriet placerades mellan hjulen i form av en skateboardsandwich och hjulbasen förlängdes för att skapa utrymme i kupén.
Den sportiga hållningen och den återhållsamma instrumentpanelen gjorde det möjligt för Polestar att sänka taklinjen för en aerodynamisk och snabb silhuett. Företaget avstod från sätena på tredje raden och använde det extra utrymmet till att flytta den första och andra sätesraden långt ifrån varandra. Enligt Ingenlath är det “inte en passagerarbil”. 3 är en femsitsig bil med lyxig utrustning och gott om benutrymme i den andra sätesraden.

Polestar använder djurskyddscertifierat läder och helt spårbara ullklädslar. Polestar 3 är utrustad med ett brett utbud av teknik-, komfort- och bekvämlighetsfunktioner, varav många är mycket lika Polestar 2. Polestar lägger stor vikt vid lösningar för uppkopplade bilar och underhållningselektronik i fordonet.
Funktioner
Polestar 3 levereras som standard med 21-tumsfälgar, Brembo-bromsar, panoramaglastak, ett 9-tums digitalt instrumentkluster, ett 14,5-tums infotainmentsystem med pekskärm, automatisk klimatanläggning med 3-zoner och fyra USB-C-portar. Här är en titt på några av de viktigaste funktionerna.
Digital nyckel
Polestar har bekräftat att de erbjuder en digital nyckel för Polestar 3, men har inte specificerat om den är baserad på NFC eller Bluetooth som i Polestar 2. Den virtuella nyckeln gör det möjligt för föraren att låsa, låsa upp och starta fordonet. Företaget erbjuder också ett NFC-nyckelkort för den elektriska SUV:en.

Android-baserad AVN och Google HD-karta
Polestar 3 är utrustad med ett infotainmentsystem baserat på Android Automotive OS. Styrningen av ombordfunktioner via fordonets centrala skärm kommer att vara mycket enkel och bekant för kunderna, särskilt för dem som är vana vid att använda Android-enheter som smartphones, surfplattor och TV-apparater. Kunderna kommer att kunna använda Google HD Maps, Spotify, webbläsaren Vivaldi och andra egenutvecklade applikationer i infotainmentsystemet. Med Google Assistant kan användarna ge röstkommandon med hjälp av den välbekanta frasen “Hello, Google”.

Nya appar kan laddas ner till systemet via den integrerade Google Play Store. Med 5G-anslutningen kan kunderna uppdatera programvara, ladda ner appar, streama musik och videor samt ta emot trafikinformation i realtid med blixtsnabba internethastigheter. Intressant nog kan Polestar 3 bli det första produktionsfordonet med Google HD Map. Denna nya version av Maps är mycket mer exakt och detaljerad än den konventionella versionen.

Tack vare den högre upplösningen och bättre bildskärpan kan datorprogrammet känna igen geografiska landmärken på en given plats. Tekniken går ett steg längre genom att ansluta till fordonssensorerna som är kopplade till olika förarassistansfunktioner. Dessa använder i sin tur Googles omfattande trafikinformationsdata (bland andra lokaliseringsverktyg) och tillhandahåller till och med GPS-baserad filhållningsassistans. Stöd för autonom körning förväntas i framtiden.
- MINI Cooper Electric 2024
Bowers & Wilkins med 3D Surround Sound
Polestar 3 är utrustad med ett ljudsystem från Bowers & Wilkins med 25 högtalare. Systemet består av fem diskanter med Nautilus spiralkammarteknik, sju mellanregisterhögtalare, fyra takhögtalare, fyra fullregisterhögtalare i nackstöden, fyra bashögtalare och en Fresh Air-subwoofer.
✓ Du kan också kontrollera:
Dessutom har Polestar utrustat 3 med tre yttre högtalare för att garantera säkerheten för passagerare och omgivande fordon. En 28-kanals förstärkare med en total effekt på 1 750 watt driver 28 högtalare i och utanför SUV:en. Det möjliggör flerkanalsljud som Dolby Atmos. Det råder ingen tvekan om att musikälskare kommer att njuta av att resa med 3.
Avancerad luftrenare

Polestar har utvecklat luftfiltreringssystemet Advanced Cabin Air (AAC) i samarbete med Volvo Cars och Stockholmsbaserade CabinAir. Luften som passagerarna andas i 3:an renas från 95 procent fint damm, 97 procent virus och 99,9 procent pollen och allergener.
Tekniska data
Plattform
Polestar 3 är baserad på SPA2-plattformen, som den delar med EX90. SPA2 är ett skateboardchassi med en annan golvkonstruktion än SPA1, som XC90 är baserad på.
Kropp
Mått och last
Polestar 3 är 193 tum lång, 83,5 tum bred (inklusive speglar) och 64 tum hög. Den har en hjulbas på 117,5 tum och en tjänstevikt på mellan 5.696 och 5.886 kg.
Polestars första eldrivna SUV har ett bagageutrymme på 17,1 kubikmeter bakom baksätet. Om baksätet fälls ner resulterar detta i en lastvolym på 49,8 kubikmeter. Detta ökar längden på lastutrymmet till 188 cm (74,0 tum).

Bagageutrymmet är 111 centimeter brett, 126 centimeter långt (från en sidoficka till den andra) och 60 centimeter högt (från baksätenas överkant).
Polestar 3 har ett främre bagageutrymme med ytterligare 1,1 kubikmeter förvaringsutrymme. Upp till 220,5 kg bagage kan förvaras på taket.
Bogsering
Dragkapaciteten är 3500 lbs. med 350 lbs. som lastgräns för dragkroken. En semi-elektrisk dragkrok finns tillgänglig som tillval. Den eldrivna SUV:en har en markfrigång på 8,3 tum. För terrängkörning kan föraren aktivera ett särskilt terrängkörningsläge som ökar markfrigången med 40 eller 50 mm.
Chassi
3 har en bakmonterad tvåmotorig drivlina med en viktfördelning på 50:50. Jämfört med bensin-SUV:n är tyngdpunkten 100 mm lägre och motsvarar därmed ungefär den hos Polestar 1, en tvådörrars hybrid GT-coupé med 2+2 säten!
TDVC
Model 3 har Torque Vectoring Dual Clutch (TDVC), som individuellt styr vridmomentet mellan höger och vänster bakhjul för att förbättra manövrerbarheten vid låga hastigheter och stabiliteten vid höga hastigheter. Den främre motorn kan kopplas bort för att spara energi när den inte behövs.
Adaptiv fjädring
ZF:s adaptiva tvåkammarluftfjädring med nivåreglering och aktiva dämpare är standard på Model 3. Tack vare en hög uppdateringsfrekvens på 500 Hz anpassar sig de aktiva dämparna till vägförhållandena varannan millisekund. Om föraren t.ex. kör Model 3 i 90 km/h uppdateras och anpassas dämparna till vägbanan var 5:e cm.

Joakim Rydholm, chef för chassiingenjör på Polestar, sa att 2021-bilen kommer att vara rolig att köra. Enligt Rydholm kommer alla Polestar-modeller att göra det möjligt för föraren att alltid känna sig ansluten till bilen. Han sa dock att 3-serien kommer att “andas och flöda lite mer (än 2-serien)” av uppenbara skäl.
Acceleration och topphastighet
Två Polestar 3-motorer, en för varje axel, utvecklar 360 kW (483 hk) och 840 Nm (620 lb-ft) vridmoment. Sprinten från 0 till 100 km/h (62 mph) sker på uppskattningsvis 4,9 sekunder och topphastigheten är 130 km/h (130 mph).

Performance Package ökar den totala effekten till 380 kW (509 hk) och vridmomentet till 910 Nm (671 lb-ft). Tillvalspaketet minskar accelerationstiden från 0 till 100 km/h till 4,6 sekunder, men har ingen effekt på topphastigheten. Det inkluderar Polestar Engineered fjädring, 22-tums smidda lättmetallfälgar med Pirelli P-Zero däck, ventilhattar och säkerhetsbälten i svenskt guld, interiörbelysning i guld med lasergravyr och ett räckviddsoptimerat körläge.
Räckvidd och laddning
Standardutrustningen för Polestar 3 inkluderar 107 kWh CATL-batteripaket, som består av 204 NMC litiumjonceller i 17 moduler, arbetar vid 400 volt och kan ladda upp till 11 kW (AC)/250 kW (DC). Polestar ryktas fördubbla den maximala AC-laddningskapaciteten till 22 kW år 2025.
Laddning från 0 till 100% SoC med en AC-laddare tar 11 timmar. Med en DC-laddare tar laddningen från 10 till 80 % SoC bara en halvtimme. Polestar förväntar sig att 3 har en EPA-certifierad räckvidd på 300 miles i standardversionen och 270 miles med Performance Package. 3 har en plug-and-charge-funktion (PnC) för att erbjuda kunderna maximal bekvämlighet vid offentliga laddstationer.
Aspekter/Specifikationer | Polestar 3 Dual långdistansmotor | Polestar 3 dubbel långdistansmotor med prestandapaket |
Längd | 193 tum. | 193 tum |
Bredd (inklusive speglar) | 83,5 tum. | 83,5 tum |
Höjd | 64 tum | 64 tum |
Hjulbas | 117,5 tum. | 117,5 tum |
Markfrigång | 8,3 tum | 8,3 tum |
Svängradie från trottoarkant till trottoarkant | 38,7 fot | 38,7 fot. |
Hjul | Gjuten legering | Smidd legering |
Hjulstorlek | 21 tum | 22 tum |
Däck | Michelin Pilot Sport 4 EV | Pirelli P-Zero |
Däckstorlek | 265/45R21 (fram)/295/40R21 (bak) | 265/40R22 (fram)/295/35R22 (bak) |
Bromsar | Perforerade och ventilerade 4-kolvs Brembo-bromsskivor 400 mm (fram)/ventilerade standard enkolvs Brembo-bromsskivor 390 mm (bak) | Perforerade och ventilerade 4-kolvs Brembo-bromsskivor 400 mm (fram)/ventilerade standard enkolvs Brembo-bromsskivor 390 mm (bak) |
Lastkapacitet (baksätena uppfällda) | 17,1 kubikfot | 17,1 kubikfot |
Bagageutrymme (baksätena nedfällda) | 49,8 kubikfot | 49,8 kubikmeter |
Batteripaket | 107 kWh | 107 kWh |
Transmissionsstruktur | Fyrhjulsdrift | Allhjulsdrift |
Antal motorer | Två | Två |
Effekt | 360 kW (483 hk) | 380 kW (509 hk) |
Vridmoment | 840 Nm (620 lb-ft) | 910 Nm (671 lb-ft) |
Accelerationstid 0-60 km/h (uppskattning) | 4,9 sekunder. | 4,6 sekunder. |
Maximal hastighet | 130 miles per timme. | 130 miles per timme. |
EPA-uppskattning. Räckvidd (preliminär). | 300 miles. | 270 mil. |
EPA:s uppskattning. Energiförbrukning (preliminär) | 38,5 kWh/100 km | 43,2 kWh/100 mil |
Kapacitet för bogsering | 3500 kg. | 3500 kg |
Viktbegränsning på flaket | 350 kg. | 350 kg |
Max. Last på tak | 220,5 kg | 220,5 kg |
Specifikationer för Polestar 3 (källa: Polestar)
V2L
Polestar har utrustat 3 för dubbelriktad laddning för att säkerställa att fordonet är kompatibelt med elnätet. Fordonet ska också kunna laddas på ett sådant sätt att kunderna kan hämta energi från batteriet för att driva apparater, ladda elektroniska enheter, ladda andra elfordon och mata tillbaka energi till elnätet för att balansera den elektriska belastningen.
Säkerhet och förarassistans
Polestar har utrustat 3:an med en mängd aktiva och passiva säkerhetssystem. Företaget erbjuder den nya modellen med tio krockkuddar, varav den största blåses upp och töms på bara 30 millisekunder. Som jämförelse tar en ögonblinkning 180 millisekunder, en bilkrasch ännu mindre, 100 millisekunder. Två av de tio krockkuddarna är interna sidokrockkuddar som utlöses på bara åtta millisekunder!
Smart öga
Fem radarmoduler, fem externa kameror och tolv externa ultraljudssensorer är standard på Model 3. Dessutom använder Polestar 3 eyetracking-teknik från Smart Eye, ett svenskt företag som också är baserat i Göteborg. Systemet, som består av två slutna kameror som övervakar föraren, spårar inte bara förarens huvud utan även ögonens och ögonlockens rörelser. Om Smart Eye upptäcker distraktion, sömnighet eller brist på respons från föraren utfärdar systemet först en visuell och akustisk varning. Om föraren inte heller reagerar på dessa varningar initierar systemet en nödbromsning.
Smart Eye är en integrerad del av Polestar 3:s bredare säkerhetsåtgärder, som kallas Driver Monitoring Systems (DMS). Aktiva förarassistansfunktioner som Driver Alert Control, Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control och Pilot Assist är en del av DMS. En kraftfull centraldator med en Nvidia SoC tolkar och bearbetar en mängd data som ständigt kommer från olika system och sensorer i fordonet. Polestar är övertygade om att “Smart Eye”-systemet kommer att hjälpa deras fordon att uppfylla de stränga säkerhetsstandarder som förväntas införas om tio år.
Autonom körning
Pilot Pack, som inkluderar en projektionsskärm, parkeringshjälp och förarassistanssystemet Pilot Assist, är standard på Model 3. Från och med andra kvartalet 2023 kommer Polestar att erbjuda ett valfritt Pilot Pack som inkluderar ett högpresterande LiDAR-system, en valfri styrenhet från NVIDIA, tre kameror, fyra ultraljudssensorer och ett rengöringssystem för de främre och bakre kamerorna.
Polestar berättade för investerare att Level 3 kommer att utrustas med “obevakad motorvägsautopilot” vid någon tidpunkt under sin livscykel. SAE Level 3 kan vara en målinriktad nivå av autonomi för 3 som kan uppnås genom mjukvaruuppdateringar senare under dess livscykel. Zenseact kommer att tillhandahålla mjukvaran för Highway Pilot 3.
Pris och datum för utfärdande
Polestar 3 Long Range Dual-motor kostar 83 900 euro, medan Polestar 3 Long Range Dual-motor med Performance Pack kostar 89 900 euro.
Volvogrupp-a.se säger
3 verkar vara ett bra val för alla som letar efter en kraftfull SUV med tillräckligt med utrymme för familjer. Den är fullpackad med avancerade funktioner, erbjuder fenomenal prestanda och kördynamik, och har en anständig räckvidd för en SUV:s storlek och utrustning. Bäst av allt är att priset är i nivå med dess europeiska rivaler. Bra gjort, Polestar!