Polestar 2 2024: Presentation, priser, tekniska data

Den förnyade Polestar 2 2024 kommer till återförsäljarna senare i år. Den nya modellen är mycket mer än den vanliga uppdateringen i mitten av cykeln. Polestar-rivalen till Tesla Model 3 och BMW i4 accelererar nu snabbare, kör bättre, laddar snabbare och kör längre utan laddning.

Utformning

Förändringarna i designen av Polestar 2 2024 är subtila, men mycket välkomna. Den nya elektriska sedanen har en sluten kylargrill som kallas “SmartZone”. Den förbättrar inte bara aerodynamiken, utan har även en frontkamera och en radar i mellanregistret, precis som Polestar 3. Tillvalet Performance Package innehåller nya 20-tums smidda hjul som ser snyggare och sportigare ut än de andra tillvalen som används på Polestar 3.

Dessutom liknar designen av Polestar 2 2024 starkt pre-facelift-modellen. De utsvängda hjulhusen, den höga markfrigången och den svarta karossinklädnaden i den nedre delen av karossen ger sedanen det robusta utseendet hos en crossover från vissa vinklar. De eleganta strålkastarna har Volvokoncernens signatur Thor’s Hammer LED-bakljus som sträcker sig till grillen. Fönstren har tjocka svarta lister och en stigande bälteslinje leder till en kort men distinkt bakdel.

Baksidan av 2024 Polestar 2 har LED-bakljus med en elegant strömlinjeformad effekt och ett LED-band i full bredd. Dess “Adaptive Light Blade”-teknik består av 288 enskilda lysdioder vars ljusstyrka kan justeras individuellt beroende på omgivningsförhållandena. Den skulpterade stötfångaren har en nedre kjol som huvudsakligen består av svart plast, vilket ger fordonet ett stringent utseende.


Inomhus

Medan exteriören på den reviderade 2024 Polestar 2 har några mindre designförändringar, är interiören i stort sett oförändrad. Det är fortfarande en ren och stilren miljö som kännetecknas av sofistikering och minimalism. Köparna kan välja zinkfärgat nappaläder, som Polestar säger är ansvarsfullt producerat med djurens välbefinnande i åtanke, spårbart och kromfritt. Det finns också tvåfärgade tygöverdrag samt en helt vegansk version som sägs vara smuts- och fuktavvisande.

Resten av interiören består av dekorativa inlägg, som kan vara av svart ask, ljus ask eller “3D-etchade” material. Oavsett vilken inredning och vilka material som väljs återspeglar interiören i 2024 Polestar 2 det skandinaviska varumärkets anda och erbjuder en progressiv design med högkvalitativa ytor. Instrumentpanelen och mittkonsolen i 2024 Polestar 2 har en premiumkänsla, medan infotainmentskärmen på 11,2 tum och förardisplayen på 12,3 tum är enkla att använda.

Interiören i 2024 Polestar 2 erbjuder tillräckligt med utrymme för fem passagerare, sätena är bekväma och erbjuder bra stöd på långa resor. För mycket långa personer kan det dock vara lite trångt i baksätet.

Nya Polestar 2 levereras med Googles Android Automotive OS för den centrala porträttdisplayen. Det stöder programuppdateringar via luftgränssnittet (OTA) för att lägga till framtida funktioner och buggfixar, och möjliggör kontroll av många uppgifter i fordonet via Google Assistant-röstinmatning. Med Polestar-appen och den digitala nyckeln kan fordonsägare fjärrstyra och kontrollera olika fordonssystem. De kan låsa och låsa upp dörrarna, justera klimatanläggningen, kontrollera batteristatus och mycket mer.

Nytt i standardutrustningen för 2024 Polestar 2 är en trådlös laddare för mobiltelefoner och funktioner för förarmedvetenhet. Long Range Dual Motor-versionen innehåller Pilot Pack, ett tillvalspaket som är standard på Long Range Single Motor-versionen för 2 000 euro extra. Det innehåller följande säkerhets- och förarassistansfunktioner

  • Pilotassistans
  • Assistans för nödbroms
  • Kollisionsvarning och -reducering bak
  • LED dimljus fram med avstängningsfunktion
  • Adaptiv farthållare

Long Range med dubbla motorer och Performance Pack är dessutom utrustad med Plus-paketet, som kostar 2 200 euro extra i de andra två konfigurationerna. Pluspaketet innehåller värmepump, stort panoramasoltak med reflekterande Polestar-symbol, helt elektriska framsäten, uppvärmd ratt, uppvärmda baksäten och torkarmunstycken, luftkvalitetskontroll, tonade bakrutor, subtil omgivningsbelysning, ett Harman Kardon-ljudsystem med 600 watt och 13 högtalare och mycket mer.


Tekniska data

Alternativ

Polestar ändrade drivlinans layout och orientering för drivlina 2 med en uppdatering i mitten av cykeln, vilket de flesta biltillverkare skulle ha gjort med ett fullständigt modellbyte (generation). FWD-konfigurationer blev RWD-konfigurationer och AWD-konfigurationer flyttades från fram till bak. Resultatet är en ännu vassare och smidigare bil”, säger Joakim Rydholm, chef för chassiutveckling på Polestar.

Prestanda, räckvidd och laddning

2024 Polestar 2 Long Range Single Motor har en nyutvecklad permanentmagnetmotor med kiselkarbidomriktare. Motorn levererar 220 kW (295 hk) och ett vridmoment på 361 lb-ft, en förbättring med 15 hk eller 118 lb-ft jämfört med 2023 Long Range Single Motor. Accelerationen från 0 till 100 km/h är 5,9 sekunder – en minskning med 1,1 sekunder.

Den nya Long Range Single Motor-varianten har ett nytt, större batteripaket med en energilagringskapacitet på 82 kWh (+4 kWh). Det stöder snabbare DC-laddning med en högre hastighet på 205 kWh (+50 kWh). Den EPA-godkända räckvidden är 320 miles (+50 miles).

Long Range Dual Motor-versionen av 2024 Polestar 2 har en ny induktionsmotor på framaxeln. Kombinationen ger 310 kW (416 hk) och 546 lb-ft, vilket är 14 hk och 59 lb-ft mer än drivlinan i Long Range Dual Motor-versionen av den tidigare modellen. Accelerationen från 0 till 100 km/h är 0,2 sekunder kortare, 4,3 sekunder. För att öka energieffektiviteten stängs den främre motorn av helt när den inte behövs. Detta är inte möjligt med den tidigare modellen.

I toppvarianten, Long Range Dual Engine med Performance Pack, ger motorn 335 kW (449 hk) och ett vridmoment på 546 lb-ft. Jämfört med transmissionen i samma variant av föregångaren är den totala effekten och det totala vridmomentet 20 hk respektive 44 lb-ft högre. Accelerationstiden från 0 till 100 km/h förkortas med 0,1 sekunder till 4,1 sekunder.

Varianterna Polestar 2 2024 2024 Dual Long Range Engine och Dual Long Range Engine med Performance Package använder samma 78 kWh-batteripaket som föregångaren. Den maximala DC-laddningskapaciteten för dessa varianter skiljer sig inte från den tidigare modellen och är 155 kWh. Varianten med Dual Long Range Engine har en EPA-kompatibel räckvidd på 276 miles (+16 miles), medan varianten med Dual Long Range Engine med Performance Package har en EPA-kompatibel räckvidd på 247 miles (-13 miles).

Utseende/SpecifikationEnmotorig med lång räckviddDubbelmotor med lång räckviddKraftpaket med två motorer för lång räckvidd
Layout för transmissionBakhjulsdriftAllhjulsdriftFyrhjulsdrift
Effekt220 kW (295 hk)310 kW (416 hk)335 kW (449 hk)
Vridmoment361 lb-ft.546 lb-ft.546 lb-ft.
0-60 mph Accelerationstid5,9 sek.4,3 sek.4,1 sek.
Uppladdningsbart batteri Energilagringskapacitet82 kWh78 kWh78 kWh
EPA-uppskattning. Räckvidd320 miles.276 mil.247 mil.
Högsta effekt för AC-laddning11 kW11 kW11 kW
Kortaste laddningstid för växelströmsnätet (0-100%)8 timmar8 timmar8 timmar
Högsta DC-laddningshastighet205 kW155 kW155 kW
Kortaste DC-laddningstid (10-80%)28 min.34 min.34 min.

Tekniska data för Polestar 2 2024 (Källa: Polestar)


Datum för emission och pris

Polestar 2 2024 kommer att finnas hos återförsäljare från augusti 2023 till priser som börjar på 49 900 euro.

KonfigurationPris för Polestar 2 2024
Enmotorig med lång räckvidd49.900 euro
Dubbel motor lång räckvidd55.300 euro
Dubbelmotor lång räckvidd med prestandapaket63 000 euro

Polestar utesluter en billigare elbil

Model 2 är och förblir instegsmodellen för varumärket Polestar. Medan Tesla planerar att gå in i det lägre segmentet med en elbil för 25.000 euro för att generera volym, ser inte Polestar sig själv i en sådan övning med ett massmarknadsvarumärke. Lyxmärken hamnar sällan i den här fällan, bara för att inse det och dra sig ur flera år senare efter stora förluster. Audi, BMW och Mercedes-Benz planerar att minska sin närvaro i de lägre segmenten samtidigt som de utökar sin elektrifieringsportfölj.

“Vi har ingen avsikt att lansera eller utveckla en modell under Polestar 2”, säger Polestars VD Thomas Ingenlath.


Volvogrupp-a.se säger

Polestar 2 från 2024 har genomgått en omfattande översyn, även om den knappast ser annorlunda ut på utsidan. Med förbättrad prestanda, räckvidd och laddningshastighet har den nya modellen blivit ännu mer attraktiv i sitt segment, som för närvarande domineras av Tesla Model 3.

Foton och källa: Polestar Tyskland.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar