Peugeot 5008, märkets flaggskepps-SUV, sticker för närvarande ut i biltillverkarens sortiment eftersom det är den enda SUV-modellen som säljs utan hybriddrivlinor.
Med den kommande tredje generationen av 5008 hoppas det franska märket dock att inte bara ta itu med denna ömma punkt, utan också att få ut en elektrisk Peugeot 5008 på marknaden.

Innehåll
Vad vi vet om Peugeot 5008 Electric
Enligt en rapport på Largus.fr har nästa generations 5008 kodnamnet P74 och sägs komma med 5- och 7-sitsiga alternativ (sjusitsiga är i huvudsak ett alternativ som lägger till två säten bakom den andra raden, den totala fordonets dimension är oförändrad).
Förre Peugeots designchef Gilles Vidal (numera designchef på Renault) sa till AutoExpress att den tredje generationen av 5008 kommer att fokusera på det praktiska, och välja en fyrkantig design som fortfarande kommer att se “fantastisk ut”.

Eftersom 5008 även säljs i Kina, där baksätesutrymmet är en prioritet, skulle femsitsvariantens baksäten kunna flyttas bakåt för att optimera baksätets benutrymme, även om det innebär en minskning av bagageutrymmets volym.
Elplattform och varianter
P74 5008 kommer att övergå till STLA Medium-plattformen (eVMP-plattform) som tillkännagavs av Stellantis för fordon i C- och D-segmentet med start 2023. Produkter på STLA Medium, som kommer att utökas från andra märken i gruppen till premiumundermärket DS och efterföljare till Alfa Romeos Giulia och Stelvio, kommer att uppnå en räckvidd på 440 miles (700 km) med batterikapacitet från 87 kWh till 104 kWh.
✓ Du kan också kontrollera:
Instegsmodeller skulle ha en enda motor, och Peugeot skulle kunna använda två motorer för sin toppklassiga GT-serie av 5008, som för närvarande är beroende av visuella särskiljare (GT-märke, svart tak, kromdetaljer, dubbla avgaseffekter). ) och större lättmetallfälgar) för att sticka ut. 5008 GT Electric skulle ha specifikationer som matchar “GT”-märket med en dubbelmotorinstallation.

Eftersom Stellantis Group planerar att utveckla en gemensam mikroprocessor och växelriktare för alla STLA-plattformar (STLA Small, Medium och Large) som kan arbeta på 400V och 800V och leverera upp till 350kW, bör 5008 Electric AWD vara nära att matcha specifikationerna för dess sydkoreanska och kinesiska rivaler.
Nya Peugeot 5008 fortsätter med ICE
I linje med sin strategi att erbjuda en elbil och en hybridvariant (den sistnämnda för kunder som inte är villiga att använda endast elbil), kommer Stellantis Group att se till att P74 5008 är tillgänglig i minst två hybridalternativ, enligt Largus. fr.
En 1,6 liters variant kommer att erbjuda köparna den utökade komforten hos en PHEV, och i ett lägre prissegment kommer Peugeot att placera en 5008 mild hybrid med en 1,2 liters PureTech-motor. Peugeot kommer dock att sluta sälja 5008:an med dieselmotor.
Produktion och lansering av Peugeot 5008 Electric
Peugeot meddelade att Stellantis Sochaux-fabriken i Frankrike kommer att producera nästa generation 3008 och 5008, med produktion som förväntas starta 2024. Koncernen investerar 200 miljoner euro (167 miljoner GBP) i att uppgradera produktionslinjen inför övergången till STLA Medium.