Den nya Peugeot 308 SW 2022 överlämnades till företaget. Den nya generationen av den kompakta familjebilen Peugeot är redan verklighet och för med sig mycket viktiga innovationer. Med två viktiga plug-in hybridvarianter gör den äntligen elektrifieringen mer praktisk och säkrare än någonsin.
Väntan är över. Den tredje generationen av Peugeot 308 SW är redan verklighet och den är här. Kort efter att vi lärt känna nya Peugeot 308 med femdörrars halvkombi-kaross är det dags för det mest praktiska och välkända alternativ vi kan hitta på erbjudandet. En modell som anpassar sig till nya tider. Tider då elektrifiering, uppkoppling och automatisering är huvudpersoner.
Jämfört med den tidigare modellen är förändringarna många. 308 SW antar Peugeots nya designspråk och drar nytta av de senaste tekniska framstegen från det franska varumärket. Det är ett setup som kommer att markera den kommersiella utvecklingen av en av de mest relevanta kompakta familjebilarna vi kan hitta i Europa. Låt oss bryta ner alla nycklar.
Exteriör design
På det estetiska planet är förändringarna till den tidigare modellen mycket radikala. Den n ew generationen av 308 SW 2022 ser dynamisk, elegant och modern. Det avgörande här är formspråket som Peugeot använder i sina nya modeller och som vi redan har lärt känna i nya 308. Utseendet är inte förvånande, eftersom det liknar femdörrars.
Vi måste ägna all vår uppmärksamhet åt sidan och baksidan. Den nya 308 SW visar sin personlighet på båda sidor. Utformningen av sidofönsterkarmen har en större lutning än taket. På baksidan sticker de fulla LED-lamporna ut med sin tunna design och horisontella arrangemang. Under hela tillverkningsprocessen försökte vi optimera luftflödet för bättre aerodynamisk penetration.
Det finns också många alternativ för anpassning. Karossen på den nya 308 SW finns i sju färger: Avatar Blue, Elixir Red, Pearl White, Banquise White, Artense Grey, Platinum Grey och Nera Pearl Black. Vi har även ett urval av hjuldesigner i storlekar från 16 till 18 tum. Och som är uppenbart för den med sig den nya Peugeot-logotypen.
Peugeot 308 SW 2022 interiör
Om vi bortser från utsidan, när vi vågar oss inåt, kommer vi att vara omgivna av en miljö där värme och komfort andas in. Vi får utgå från att nya 308 SW bygger på en utökad version av EMP2-plattformen, vilket innebär mer utrymme för både de åkande i baksätet och bagageutrymmet. Dessutom, och som vi kommer att analysera senare i denna artikel, gjorde användningen av denna arkitektur det möjligt att satsa på elektrifiering.
✓ Du kan också kontrollera:
Fokus ligger på den nya i-cockpit. Vi har en kompakt designratt och ett 10-tums digitalt instrument bakom. I mittkonsolen finns en 10-tums pekskärm som fungerar som ”nervcentrum” för att styra det nya infotainmentsystemet. Uppkopplingen har också utökats genom att göra det möjligt att använda olika digitala onlinetjänster samt Android Auto och Apple CarPlay.
I förhållande till den tidigare modellen har den tekniska utrustningen utökats då det inte kunde vara annorlunda. Några detaljer om denna utrustning är den trådlösa laddaren för kompatibla mobiltelefoner, USB Type-C-anslutningar och det nya Drive-Assist 2.0-paketet som består av nya och avancerade förarassistanssystem. Adaptiv farthållare med stop-and-go-funktion, filhållarassistent, halvautomatiskt filbyte, tidig hastighetsrekommendation och hastighetsjustering vid kurvtagning.
Motorområde
Det finns inga överraskningar på det mekaniska området heller. Den nya generationen av 308 SW 2022 kommer att presenteras i samarbete med ett mekaniskt erbjudande som följer femdörrarsmodellen. Det finns ett urval av bensin- och dieselmotorer samt två plug-in hybridvarianter. Låt oss gå in i detalj.
Bensinsortimentet inkluderar ett urval av två 1,2-liters trecylindriga PureTech-motorer med effekter på 110 hk respektive 130 hk. En 130 hk 1,5-liters BlueHDi-motor finns som diesel. Beroende på vilken motor som väljs kan vi hitta en sexväxlad manuell växellåda eller möjligheten att välja en åttastegad automatlåda. Alla motorer är för övrigt framhjulsdrivna.
Två plug-in hybridvarianter har introducerats för älskare av elektrifiering och hållbar mobilitet. En bas som heter Hybrid 180 e-EAT8 och en överlägsen Hybrid 225 e-EAT8. I bästa fall når den elektriska räckvidden 60 kilometer enligt WLTP-cykeln. Kärnan är ett 12,4 kWh litiumjonbatteri.
Marknadslansering och produktion av nya Peugeot 308 SW 2022
De första enheterna av den nya 308 SW kommer att levereras till sina respektive ägare i början av nästa år 2022. Produktionsprocessen kommer att ske i de anläggningar som Stellantis har i Mulhouse (Frankrike). Varumärket räknar med att beroende på marknad kommer det att vara möjligt att slutföra köpprocessen online via webbplatsen. Spanien är ett av de länder där det kan köpas online.
I Peugeot-programmet utmanas nya 308 SW att spela en ledande roll då den måste konkurrera med så viktiga modeller som SEAT León Sportstourer och Ford Focus Sportbreak. Dessutom positionerar den sig med sin elektrifierade mekanik som ett attraktivt alternativ till de bästa plug-in hybrid-SUV:arna i C-segmentet.