Peugeot 308 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Peugeot har presenterat den nya årsmodellen Peugeot 308 2022 . Compact hatchback 3-generationen fick större dimensioner, en fräsch design, en ny märkeslogotyp, den senaste versionen av i-cockpit-systemet, förbättrad ytterligare elektronik och två plug-in hybrid-modifieringar.


Utseende

För att karakterisera karossdesignen på nya Peugeot 308 använder fransmännen epiteten ”sensuell” och ”skarp”. För att motivera dessa ord visar bilen ljusa vertikala lameller av navigationsljus och originalbakljus med tre ”klor”. Varumärkets nya logotyp i form av ett rytande lejonhuvud ger bilden en dramatisk effekt – den ”tredje” Peugeot 308 var den första att prova den.

Från och med grundversionerna kommer modellen endast att vara utrustad med LED-optik, medan GT- och GT Premium-versionerna kommer att utrustas med mer avancerade matris LED-strålkastare. De yttre karossdelarna på den nya femdörrarsmodellen fick en aerodynamiskt optimal form, vilket i slutändan gjorde det möjligt att minska luftmotståndskoefficienten mot luftflödet till 0,28.

Under moderniseringen delades ”trehundraåttondelar” på allvar i storlek. Bilens längd och bredd ökade med 114 och 48 mm (till 4367 och 1852 mm) och hjulbasen med 55 mm (till 2675 mm). Bara höjden har minskat – den har minskat med 13 mm (till 1444 mm). Enligt specifikationen är markfrigången 140 mm.


Inredning och utrustning

Interiören i nya Peugeot 308 2022 har en förbättrad i-cockpit-arkitektur. Den säkerställer närvaron av en liten ergonomisk ratt, en digital instrumentpanel som mäter 10 tum och en central pekskärm med samma diagonal på 10 tum. I dyra trimnivåer har instrumentklustret en tredimensionell effekt, och en rad i-toggles-knappar dyker upp på konsolen för snabb åtkomst till grundläggande funktioner. Mediacentret stöder styrning med röstkommando och möjliggör samtidig anslutning av två enheter via Bluetooth. Det finns även USB-C-portar och ett fack för trådlös laddning av smartphones.

Mitttunneln i versionerna med automatisk växellåda är nu berövad den vanliga joysticken – istället har en liten växelspak med en vippomkopplare i tre lägen (back, neutral och körning) och två knappar (parkering och manuell) introducerats. Lite nedan finns körlägesväljaren (programmen El, Hybrid, Eco, Normal och Sport finns för hybrid), till höger finns två mugghållare under gardinen. Det angränsande facket för småsaker har en volym på upp till 34 liter.



Halvkombipaketet innehåller ratt- och vindrutevärme, konturbelysning med 8 rullgardiner, elektriska framsäten (10 inställningar) och massage, panoramatak, allroundkameror, nyckelfritt insteg. Uppsättningen elektroniska assistenter inkluderar adaptiv farthållare (fordon med ”automatisk” har en stop-and-go-funktion), automatisk bromsning med fotgängare och cyklistdetektering, körfältshållning, varning för korsande trafik vid backning, igenkänning av trafikmärken, blindövervakningszoner ( räckvidd upp till 75 meter).

Basvolymen i bagageutrymmet på Peugeot 308 har minskat från 420 till 412 liter efter generationsväxlingen, men den maximala kapaciteten har ökat från 1228 till 1323 liter. Det underjordiska lastutrymmet rymmer ytterligare 28 liter bagage.


✓ Du kan också kontrollera:

Specifikationer Peugeot 308 2022

Den uppdaterade halvkombin är baserad på den modifierade EMP2-plattformen som låter dig skapa hybrider och elbilar. Det finns inga rent elektriska versioner ännu, men det finns två hybrider som kan laddas från nätet. Den första – Hybrid 180 e-EAT8 – kombinerar en PureTech 1.6 bensinmotor (150 PS, 250 Nm) och en elmotor (110 PS, 320 Nm). Den totala dragkraften är 180 hk. och 360 Nm. Den andra modifieringen av Hybrid 225 e-EAT8 drivs av en tandem av en 1,6-liters förbränningsmotor med 180 hk. (Vridmoment 250 Nm) och samma elmotor på 110 HK. Effekten här är 225 hk. och 360 Nm.

Båda hybriderna har elmotorer inbyggda i ”automaten”, litiumjonbatteriet har en kapacitet på 12,4 kW * h. Med motorn avstängd kan Hybrid 180 e-EAT8-versionen färdas 60 km, Hybrid 225 e-EAT8 – 59 km (enligt WLTP-cykeln). Det tar 7 timmar och 5 minuter att ladda batteriet från ett 8 A-hushållsuttag och 3 timmar och 50 minuter från ett 16 A-uttag (med en 3,7 kW-laddare). Wallbox Wallbox (32 A, 7,4 kW) fyller på batterikapaciteten på 1 timme och 55 minuter.

Förutom hybrider i 2022 års Peugeot 308-familj kommer det att finnas klassiska modifieringar. Du får bensin ”turbo triples” 1,2 Puretech (110 eller 130 PS) och en fyrcylindrig diesel 1,5 BlueHDi (130 PS). Den ”yngre” 110 hk versionen använder bara en 6-växlad manuell växellåda, medan 130 hk versionerna erbjuder ett val mellan ”mekanik” och ”automatisk” EAT8.

Peugeot 308 2022 releasedatum och pris

I Europa kommer försäljningen av nya varor att starta under andra halvan av 2021, konfiguration och priser kommer att meddelas samtidigt.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)