Det kompakta crossoversegmentet är ett av de tuffaste i bilindustrin och Nissan är redo för det. Efter nya Qashqai , här är den helt nya Nissan X-Trail 2022 . Den kommer med förbättringar på alla sätt och verkar redo att konkurrera med klassledare som Toyota RAV4 , VW Tiguan , etc. Den ser mycket bättre ut än tidigare, och den för med sig en hel mängd nya teknologier, särskilt under huven.

Jämfört med föregående generation skiljer sig den nya modellen på många sätt. Den kommer med en helt ny stil och erbjuder en mycket bättre interiörkvalitet. Ännu viktigare, det finns en ny hybriddrivlina som lovar både bättre prestanda och effektivitet. Dessutom är den nya modellen något större, så det är inte konstigt att vi också kommer att se den valfria tredje raden.
Försäljningen bör starta i sommar när vi kan lita på de senaste rapporterna.
Innehåll
Nissan X-Trail 2022 restyling
Som vi nyss nämnde har Nissan X-Trail 202 2 en hel del nyheter med sig. Den japanska tillverkaren har gjort en fullständig omdesign och vi förväntar oss att den nya modellen är konkurrenskraftig på alla sätt. Även om det var en total översyn använder den nya generationen fortfarande en välbekant CMF-plattform. Denna arkitektur har dock gjorts om avsevärt och den nya modellen ger inte bara förbättringar när det gäller åkkvalitet, utan implementerar också alla möjliga nya teknologier. Det gäller i synnerhet det nya hybridsystemet, som framstår som unikt jämfört med andra elektrifierade modeller i klassen.
Utanför
Den mest uppenbara förändringen som kom med den nya generationen är förstås stylingen. Den nya modellen ser mycket bättre ut än tidigare med sin lådform. Den är mer SUV-lik och vi gillar särskilt de skarpa linjerna på framsidan. Mest anmärkningsvärt är de nya strålkastarna, som är något annorlunda och ser mer exklusiva ut jämfört med nya Qashqai. Det igenkännbara V-Motion-grillen finns förstås också med och ser bra ut.
✓ Du kan också kontrollera:
Den nya modellen är också något större än tidigare. Den lägger till 0,5 tum i hjulbasen och det har verkligen en positiv effekt på interiören. Den tredje raden erbjuds trots allt för första gången, och vi kommer till det om en stund.
Inre
Precis som exteriören har interiören i den nya SUV:n också betydande förbättringar. En titt räcker för att se att den nya kabinen ser mer elegant ut än tidigare, även om den tidigare versionen också har en ganska imponerande interiörkvalitet. Naturligtvis finns det ny estetik som ser modern ut och är perfekt kombinerad med nya material. Materialen är ganska mycket premium medan byggkvaliteten också är ganska imponerande. Utöver det är mängden tekniska godsaker också ganska imponerande. De största höjdpunkterna är förstås ett 12,3-tums digitalt instrument och en 10,8-tums infotainmentskärm. Vi gillar även mittkonsolen med den nya växelspaken som ser riktigt stilren ut.

Förutom den betydande kvalitetsförbättringen erbjuder den nya kabinen också lite mer utrymme. Den första och andra raden liknar utrymmesmässigt den föregående generationen; det finns också en valfri tredje rad. Vi förväntar oss inga mirakel av detta, men det tredje kommer säkert att gynna många köpare.
Nissan X-Trail 2022 drivlina
Än så länge vet vi med säkerhet att nya Nissan X-Trail kommer i en hybridversion 2022 . Naturligtvis kommer den att använda det nya e-power-systemet som fungerar lite annorlunda. Den har både bensin och elmotor, men hjulen drivs endast av en elmotor på 190 hästkrafter. Däremot fungerar en 1,5-liters bensinmotor med 155 hk som generationen vars enda uppgift är att ladda batteriet. På tal om deg, den har en kapacitet på 2 kWh.

Den största fördelen med denna installation är det faktum att hjulen drivs av en elmotor. Så körningen är i stort sett densamma som en riktig EV, vilket innebär att du kan räkna med omedelbar gasrespons vid vilken hastighet som helst. I praktiken är detta samma system som nyligen infördes i nya Qashqai.
Nissan X-Trail 2022 releasedatum och pris
Vi förväntar oss att Nissan X-Trail 2022 kommer ut på marknaden i sommar. När det kommer till priset vet vi att den brittiska modellen kommer att gå runt 25 000 pund. Å andra sidan borde europeiska modeller gå för 28 000 euro.