Fler och fler fordonsmärken kämpar för närvarande för att öppna upp nya, lovande marknadssegment. Nissan höll sig inte borta från det och presenterade Nissan Note Crossover 2022 – tredje generationen av bästsäljaren från slutet av ”nollan” i korsformat. Förutom visuella skillnader från den civila versionen av ”tvättbjörnen” har den nya modellen skillnader i de tekniska komponenterna, utökar driftmöjligheterna något och har även en något bekvämare interiör. Tyvärr är bilen ”vässad” exklusivt för den japanska marknaden, så du kan inte förvänta dig en snygg och ljus crossover någon annanstans.
Utanför
Bara från bilden kan Cross Hatch klassas som en vacker och modern bil. De bästa traditionerna av modernt mode uttrycks här i en kombination av släta konturer och brutala element, som inkluderar en kraftfull plastkropp runt hela kroppens omkrets. Dessutom visar den nya karossen intressant belysning, luftintagselement och en tvetydig, men original relief.
Den främre delen av Nissan Note crossover 2022 ser mest intressant ut, som är inställd på medelhöjd och, trots sin korta längd, verkar bred. Detta intryck skapas av den kraftigt sluttande stora vindrutan, som övergår i en sluttande motorhuv med upphöjda reliefer på kanterna. Huvuddelen av nospartiet innehåller stora kilformade strålkastare med högkvalitativ LED-fyllning och streck av varselljus. Underifrån ”stöds” belysningsanordningen av kromremsor, som fokuserar på det enorma trapetset i luftintagsgallret med ett 3D-mönster. Och satsen, förutom plattformen för registreringsskylten och triangulära spår med dimljus på kanterna, innehåller en rejäl svart plastinsats med en annan trapets för lufttillgång till motorrummet.
Restyling påverkade nyhetens sidopaneler lite mindre. Takets rundade form framhävs nu av knappt märkbara svarta takräcken, samt stora fönster med mjuka konturer. De sätts ihop till en droppform med en tunn plastram och breda stolpar. Nedan finns en mestadels slät relief som vilar på det skyddande lagret på trösklarna och cirkulära hjulhus med enorma snygga skivor. Bland andra intressanta element är det värt att notera rundade speglar på tunna ben, något utskjutande dörrhandtag samt förstärkta trösklar.
✓ Du kan också kontrollera:
Baksidan av bilen visade sig nästan genomskinlig och inkluderar ett litet spoilervisir över det rundade glaset, intressanta ”stjärnor” av sidoljus, en liten relief för registreringsskylten och ett anständigt bodykit med en svart skyddsinsats på botten.
Inre
Inuti den nya årsmodellen Nissan Note Crossover 2022 inga speciella förändringar förväntas, inklusive ytbehandlingsmaterial av plast, tyger, konstläder och polerad aluminium. I allmänhet har mittkonsolen blivit lite mer bekväm för föraren och sätena för alla passagerare, främst på grund av utseendet på ytterligare ledigt utrymme.
kontroll- och ledningsorgan
Nyhetens ratt är gjord i Nissan-stil: den medelstora fälgen kompletteras med ett överflöd av knappar på de breda sidoekrarna, vilket gör styrningen mycket bekväm. Omedelbart bakom ratten finns en digital instrumentpanel som visar en mängd olika parametrar. Närmare mitten finns en storformatspekplatta för kommando- och multimediacentret med fysiska hjälpknappar. Under det finns en tunn rad med luftkanaler, en rad fysiska knoppar och en ganska ålderdomlig klimatanläggning.
På mitttunneln hittar du en teknikpanel med en snygg växelväljarknapp på huvudet, en organizer och ett armstöd med ett kylfack inuti.
säten och bagageutrymme
Bilen har fem fullstora säten, där även vuxna med en ”över medel” hy kan sitta relativt bekvämt. Varje säte har en bekväm form, medelmjuk fyllning, samt läderklädsel med karaktäristiska blå sömmar. Förar- och passagerarsätena har värme, utökat sidostöd och mekaniska precisionsdrivningar för positionsjustering. De som sitter i baksoffan kan enkelt ändra ryggstödets läge och luta tillbaka mittarmstödet i avsaknad av en tredje passagerare.
Som provkörningen visade varierar bagageutrymmets volym mellan 450 och 1000 liter.
Tekniska egenskaper
Chassit av Nissan Note Crossover 2022 förbättrades avsevärt, men tyvärr gjorde detta inte bilens markfrigång imponerande: endast 145 mm vid utgången. Motorernas egenskaper är också mycket genomsnittliga: ett hybridkraftverk med en 1,2-liters motor ger blygsamma 82 ”hästar” och fungerar som en generator. Elmotorn i den framhjulsdrivna versionen visar 116 krafter, med fyrhjulsdrift kan du räkna med ytterligare 68 ”hästar”. Spelrummet för denna version kommer att vara 5 mm mer.
Sjöförsök av den nya crossovern har visat att bilen är perfekt för stads- och landsvägskörning och gläder sina ägare med komfort och låg energiförbrukning. Som sagt, att dra av vägen, även i fyrhjulsdrivna trimnivåer, bör göras med försiktighet.
alternativ och priser
Du bör inte förvänta dig ett stort antal kompletta uppsättningar av varje modell. Även om utgångspriset blir ganska demokratiskt: runt 18 000 euro.
tävlingsmodeller
Den inhemska Lada X-Ray, liksom Kia XCeed, Citroen C3 och Renault Sandero Stepway kom närmast japanerna.