The Leaf har alltid varit en av de viktigaste modellerna under det senaste decenniet. Det var inte bara en av de första helt elektriska bilarna som någonsin byggts, utan det var också det första elfordonet som lyckades bli en vanlig bil och få fantastiska resultat. På dagens marknad är det väldigt annorlunda än förr och konkurrensen blir hårdare för varje dag. Ändå är den nuvarande andra generationens modell fortfarande en relevant aktör på marknaden och känns fortfarande ganska fräsch. Det inkluderar även långdistansversionen, så vi antar att Nissan Leaf Plus i stort sett kommer att förbli densamma 2022 .
Alla dessa saker gör att man kan lita på en välbekant layout. Den här modellen har mycket bra att erbjuda. Den erbjuder ganska anständig prestanda och en respektabel maximal räckvidd. Ovanpå det ser det bra ut och kommer med en ganska snygg interiör som är ganska rymlig och bekväm också. Dessutom är listan över standardutrustning ganska lång.
Med tanke på att det inte kommer att ske några betydande förändringar förväntar vi oss att Nissan Leaf Plus 2022 kommer ut på marknaden någon gång senare i år.
Nissan Leaf Plus 2022 prestanda
Även om elfordon är ganska vanliga på vägarna nuförtiden, är deras prestanda fortfarande det första potentiella köpare vill kontrollera. Så låt oss börja med den här aspekten av bilen. Nissan Leaf Plus 2022 är en långdistansversion av denna halvkombi som kommer med ett större batteri och mer kraft än standardmodellen. I siffror kan du förvänta dig runt 215 hästkrafter, vilket är mer än tillräckligt för att få respektabel acceleration och total effekt.
När det kommer till batteriet kan du räkna med ett paket på 62 kWh som erbjuder ganska bra autonomi. Denna halvkombi kan färdas cirka 224 miles på en enda laddning. Självklart kan du ladda batteriet på olika sätt. Detta inkluderar ett hushållsuttag, en allmän laddare nivå 2 och en DC-snabbladdare.
✓ Du kan också kontrollera:
Nissan Leaf Plus 2022 restyling
Om vi jämför nuvarande och första generationen är förbättringarna vad gäller prestanda enorma. Ännu mer imponerande är dock förbättringarna i designen. Detta märks särskilt i stylingen som nu ser riktigt imponerande ut. I praktiken är det svårt att hitta någon större skillnad mellan denna modell och vanliga bensindrivna Nissans. Leaf följer helt enkelt märkets senaste formspråk och har en välbekant V-Motion-grill och en typisk halvkombi-kaross. Den nuvarande generationen har funnits i några år och ser fortfarande fräsch ut. Så vi tvivlar inte på att Nissan Leaf Plus 2022 fortsätter på samma sätt. Ändå finns det alltid utrymme för mindre uppdateringar angående nya färgalternativ och andra visuella tweaks.
Mekaniska förändringar kommer definitivt inte att hända och det är definitivt inte en dålig sak. Denna halvkombi är bekväm och lättkörd. Accelerationen är stark, även om vi måste säga att hanteringen kunde vara mer exakt. Vi tvivlar dock inte på att de flesta förare inte har något emot detta.
Inre
När det kommer till inredning är Leaf ganska mycket en typisk EV-historia. För att göra det mer prisvärt tog Nissan in en interiördesign som, även om den är attraktiv, inte har den byggkvalitet och material som vi har sett på Nissan-modeller. Ändå gör en väldigt lång lista med tekniska godsaker att kabinen ser mycket snyggare ut.
Ännu viktigare är att denna halvkombi är ganska rymlig. Med en hjulbas på nästan 107 tum erbjuder båda stolsraderna utan tvekan tillräckligt med utrymme för vuxna. Dessutom är lastutrymmet också ganska rymligt och erbjuder cirka 23,6 kubikfot lastutrymme bakom de bakre sätena på Leaf och 30 kubikfot med de bakre sätena hopfällda.
funktioner
Den nuvarande modellen kommer som standard med godsaker som en 8-tums pekskärm, röstigenkänning, Apple CarPlay, Android Auto, satellitradio, Bluetooth, tre USB-portar och ett stereosystem med fyra högtalare. Det finns även valfria tekniska funktioner som navigation, ett stereosystem med sex högtalare och ett Bose premiumljudsystem med sju högtalare.
Säkerhetsmässigt finns det standardfunktioner som backkamera, frontkollisionsvarning, automatisk nödbroms, filbytesvarning, filbytesvarning, fotgängardetektering, dödvinkelövervakning, tvärtrafikvarning bak, parkeringssensorer bak, automatiska strålkastare och baklucka larm. Dessutom kan du betala extra för saker som adaptiv farthållare, ett parkeringskamerasystem med sikt runtom, en föraruppmärksamhetsvarning och ProPilot Assist.
Nissan Leaf Plus 2022 kan medföra vissa förändringar, men de flesta av dessa saker förblir desamma.
Nissan Leaf Plus 2022 releasedatum och pris
Nissan Leaf Plus 2022 är tänkt att komma ut på marknaden någon gång under andra halvåret. Utgångspriset bör vara 39 000 euro. Standard Leaf är tillgänglig för 32 000 euro.