De Nissan GT-R och dess förkärlek för fysiska hastigheter behöver ingen introduktion. Den har funnits på marknaden sedan 2009 och är fortfarande samma superbil som skrämde de exotiska namnen från Tyskland och Italien. Vi har en känsla av att slutet för GT-R är nära (särskilt eftersom den inte kommer att dyka upp under 2022 års modell), och vi kan inte vänta på att Nissan ska avslöja sina planer för Godzillas intåg i världen av elektrifiering.
Nissan GT-R 2023: vad är nytt?
2023 Nissan GT-R är densamma bil som 2021, som är bra eller dåligt beroende på hur man ser på det. Bra är att den återkommer i både Premium- och GT-R NISMO-versionerna med den vanliga dubbelturboladdade V6-motorn. Vad som är mindre bra är att den har en daterad interiör och en interiör som har överdrivits med exotiska material för att se fräsch ut.
Nissan GT-R 2023 översikt
Slump eller inte, Nissan GT-R är historiskt sett en av de bästa japanska högpresterande bilarna man kan köpa för pengar. Återigen, du måste vara ett inbitet Godzilla-fan (med djupa fickor) för att ställa GT-R mot nyare konkurrenter som Porsche 911 , till Maserati MC20 och den Chevy C8 Corvette att föredra.
motor och drivlina
Nissans handgjorda 3,8-liters, 24-ventils, dubbelturboladdade, dubbel-overhead-cam V6-motor förtjänar beundran. I GT-R Premium producerar den 565 hk, utvecklar 467 lb-ft vridmoment och accelererar från 0 till 100 km/h på häpnadsväckande 2,9 sekunder.
GT-R NISMO är utrustad med en 600 hk variant av V6 dubbelturbomotorn. Den pumpar 481 lb-ft vridmoment genom en standard sexväxlad transmission som skickar Nissan ATTESA ET-S fyrhjulsdrift till alla fyra hjulen. NISMO har nya turboladdare från racerbilen GT3 för acceleration och prestanda i världsklass.
✓ Du kan också kontrollera:
Nissan GT-R handlar om maximal prestanda. Grundversionen av GT-R Premium levereras som standard med Bilstein DampTronic stötdämpare med tre valbara dämpningslägen, lätta 20-tums Ray-hjul med Dunlop sommardäck och Brembo 6-kolvs bromsok fram och 4-kolvs bromsok vid bak.
Inuti har GT-R Premium aktiv brusreducering, ett Bose-ljudsystem med 11 högtalare, klimatkontroll med dubbla zoner, uppvärmda framsäten, en multifunktionsdisplay och en 8-tums infotainmentpekskärm med navigering och Apple CarPlay. Andra bekvämligheter inkluderar klädsel i nappaläder och parkeringssensorer fram och bak.
GT-R NISMO
GT-R NISMO i högsta utrustningsnivå är vad du behöver om du letar efter något direkt ur ett tv-spel. Den har kolkeramiska bromsskivor, Recaro-säten, röda sömmar och en Alcantara-ratt. Den har NISMO-specifika karossdelar, en större bakvinge och fler kolfiberkomponenter än man kan räkna.
Nissan GT-R 2023 Priser och tillgänglighet
Prissättningen för Nissan GT-R Premium börjar på 115 345 €, medan GT-R NISMO har ett grundpris på 212 635 € inklusive 1 895 € för resor. Nissan tar nu emot beställningar för 2023 GT-R.