För att förse den stora SUV-marknaden med mycket kraft, utrustar Nissan varje armada med en 400 hk V8. Det ger till och med basmodellen massor av lyft och en imponerande dragkapacitet på 8500 pund. Nissan Armada 2023 är tillgänglig med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, och är en trerads slingor fullspäckad med nöje och elegans. I de högre utrustningsnivåerna på Armada ger quiltade uppvärmda lädersäten, nackstödsmonterade skärmar och trädetaljer med öppna porer en touch av Bentley-energi till denna Nissan.

De senaste uppdateringarna har gett Armada mer kraft och en fräschare design, men det är oundvikligt att stor kraft kräver lösningar per gallon. Jämfört med det Chevy Tahoe, dem Jeep Wagoneer eller den vadställe Expedition, Armada är inte världens bästa SUV, men dess stil och kraftfulla motor gör den till ett slående charmigt fordon.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Efter Armadas stora ansiktslyftning för 2021 är förändringarna av 2023 Nissan SUV ganska subtila. Nissan erbjuder Amazon Alexa för Armada SV, SL och Platinum. Fjärrstart, LED-dimljus och automatisk avbländande backspegel är standard på Armada SV. Armada SL från 2023 erbjuder en uppvärmd ratt utöver standardutrustningen.

SL-trimmet är det bästa erbjudandet enligt vår mening. Förutom alla önskvärda standardfunktioner som den ärver från basmodellen SV, erbjuder den ett Bose-ljudsystem med 13 högtalare, 20-tumshjul, läderinteriör, elmanövrerad baklucka, uppvärmd ratt och taklucka. Kaptenssätena på andra raden som tillval finns även för SL.
motor, transmission och prestanda
En kraftfull 5,6-liters V8-motor kopplad till en civiliserad sjuväxlad automatlåda är Armadas enda drivlina. Motorn, som fick 10 hästkrafter och 19 pund vridmoment för 2021, levererar 400 hästkrafter och 413 pund vridmoment på premiumbensin. Den kan kombineras med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift. Vi har inte kört Armada med den reviderade V8-motorn, men vi körde den och älskade dess lätta acceleration.

Trots sin storlek klarar Armada sig förvånansvärt bra tack vare oberoende fjädring, men dess hantering är mindre än den smidigare Chevrolet Tahoe och GMC närmar sig Yukon. Vårt testfordon hade en jämn och tyst gång trots att vi körde på 22-tumshjul (18-tumshjul är standard). Den smidiga hanteringen påverkade inte vår känsla av kontroll, men styrningen var oprecis och långsam att svara, vilket fick SUV:n att slingra sig fram på motorvägen som sin spanska namne.

dragkapacitet och nyttolast
Den maximala dragkapaciteten för 2023 Nissan Armada är hela 8500 pund. Detta gäller både de bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna modellerna. Det är inte så mycket som jeep Wagoneer, men mer än Chevrolet Suburban och Tahoe.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Alla Armadas är utrustade med samma V8-motor och automatlåda, en kombination som gör Nissan mindre bränsleeffektiv än de flesta av sina konkurrenter. EPA uppskattar att den bakhjulsdrivna versionen får 14 mpg i stadskörning och 19 mpg på motorvägen. Med fyrhjulsdrift sjunker båda siffrorna med 1 mpg. Så fort vi gör det bil kan köra på vår 75 km/h Eco-Route, som är en del av vårt omfattande testprogram, kommer vi att kunna bedöma dess faktiska förbrukningssiffror.

Interiör, komfort och lastning
En bekväm och rymlig interiör kompletterar Armadas eleganta exteriör. Kabinen är väl isolerad från buller utifrån och de flesta material är lyhörda och mjuka. Armada har tre sätesrader och kan ta emot upp till åtta passagerare, med valfria andra radens kaptenssäten som ökar kapaciteten till sju. Sätena kan snabbt och enkelt fällas framåt med en hand, men måste fällas upp igen manuellt.

Den elektriskt fällbara tredje sätesraden (standard från SL) fälls upp och ner via knappar i bagageutrymmet eller på armstöden på tredje sätesraden, men skruvarna rör sig snabbare. Jämfört med nyare konkurrenter känns Armada lika slank – om inte slankare – men tredje radens benutrymme är inte lika generöst. Top-of-the-range Platinum har quiltade säten och träimitationer som bidrar till den lyxiga SUV-atmosfären.
infotainment och uppkoppling
Varje Armada är utrustad med en stor 12,3-tums pekskärm infotainmentsystem med vridreglage för volym och inställning. Den sticker ut från toppen av mittkonsolen och erbjuder inbyggd navigering, SiriusXM satellitradio (abonnemang krävs), Android Auto och Apple CarPlay och trådlös smartphoneladdning. Mellanklass SL-modellen har också ett Bose-ljudsystem med 13 högtalare, och den förstklassiga Platinum-versionen har ett underhållningssystem i baksätet med två 8,0-tumsskärmar.

säkerhet och förarassistans
Varje Armada levereras som standard med en mängd olika förarassistanssystem. För mer information om Armadas krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
garanti och underhåll
Armadas garanti är ganska genomsnittlig. Dessutom, till skillnad från Tahoe och Yukon, erbjuder Nissan inte gratis planerat underhåll.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Nissan Armada 2023 är 49 000 euro.