Det kinesiska företaget Nio, som fokuserar på produktion av elbilar, har redan bemästrat batteribilsmarknaden och sålt 44 000 bilar under det svåra året 2020. Lejonparten av försäljningen (cirka 64 %) var för ES6-modellen, medan resten av volymen tillhandahölls av två andra crossovers – ES8 och EC6. Nu har Nio ET7 sedan dykt upp i produktsortimentet för märket, som har utvecklats till en riktig skattkammare av innovationer.
Teknik och pris
Fyrdörrarsmodellen är baserad på en modern plattform som skiljer sig från ”boggin” av crossovers genom mer avancerad elektronisk utrustning. Nyhetens kropp gjord av höghållfasta legeringar har en vridstyvhet på 37 100 Nm / grad. När det gäller dimensioner ligger Nio ET7 nära sedanbilarna i lyxklassen: dess längd är 5098 mm, bredden – 1987 mm, höjden – 1505 mm. Mittavståndet är 3060 mm.
Elfordonet drivs på båda axlarna. Framhjulen drivs av en 180 kilowatt permanentmagnetmotor (vridmoment 300 Nm), medan en asynkron elmotor med en effekt på 300 kW (500 Nm) är installerad baktill. De två enheterna har en total effekt på 480 kW (653 hk) och 850 Nm. Det räcker för att accelerera till 100 km/h på bara 3,9 sekunder. Accelerationen underlättas av utmärkt aerodynamik – luftmotståndskoefficienten överstiger inte 0,23. Högeffektiva Brembo-mekanismer är ansvariga för bromsning.
Från försäljningsstart kommer nya Nio ET7 att finnas med två batterier som standard: 70 och 100 kWh. Den första versionen kostar 448 000 yuan (5,15 miljoner rubel), den andra – 506 000 yuan (5,82 miljoner rubel). Du kan beställa sådana bilar omedelbart med hjälp av onlineapplikationen, men de kommer inte att nå köparen förrän i början av 2022. Tja, en modifiering med ett solid-state-batteri med en kapacitet på 150 kW * h kommer att visas i ET7-familjen i slutet av nästa år, med en räckvidd på 1000 km i NEDC-cykeln (jämfört med 500 och 700 km för batterier med lägre effekt).
Intressant nog kan du köpa en elektrisk limousine utan batteri och sedan hyra den på abonnemangsbasis. Du måste betala 980 (70 kWh) eller 1 480 (100 kWh) yuan per månad för resan. Under driften av bilen är det tillåtet att byta batteri och tariffplan. Priset på Nio ET7 utan batteri är förstås mycket lägre – från 378 000 yuan.
✓ Du kan också kontrollera:
Nio ET7 2022 paketinnehåll
I modellens standardutrustning ingår ett multimediasystem med en 12,8-tums AMOLED-skärm, en 10,2-tums digital instrumentbräda, en projektionsskärm (visar data på vindrutan), säten med ventilations- och massagefunktioner i båda raderna, panoramatak, 1000 W Akustik (23 högtalare). Interiören är dekorerad med nappaläder och tropisk rotting (organisk fiber, som fungerar som ett alternativ till plast). Överst på frontpanelen finns NOMI-röstassistenten i animerat Pokémon-format.
Ett av trumfkorten i Nio ET7 sedan borde vara avancerad säkerhetsteknik. Elbilen förlitar sig därför på autopiloten Nio Autonomous Driving (NAD), som motsvarar den tredje nivån av autonomi. Komplexet består av två delsystem – Aquila Super Sensing (en uppsättning av 33 olika sensorer) och Adam Super Computer (en dator för databehandling med fyra Nvidia Orion SoCs). Med NAD skannar fordonet vägen 500 meter framåt och känner igen föremål och människor. Jo, luftfjädringen med intelligent styrning ändrar markfrigången och inställningarna för de adaptiva stötdämparna beroende på vägsituationen.