Nio ET5 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Nio planerar att lansera ytterligare en sedan efter ET7, en billigare mindre bil som kan nå högre volymer. Den nya Nio sedan, som heter ”Nio ET5”, kommer att lanseras med globala mellanstora elbilar som Tesla modell 3 och Mercedes C-Klass EV (Mercedes EQC sedan), som ska lanseras 2024. BMW i3 är en annan utmanare som är inställd på att komma ut på den kinesiska marknaden 2022 som en omvandlings-EV, medan den globala specifikationen BMW i3 sedan väntas 2025.


design egenskaper

de Nio ET5 2022 är en elegant fastback sedan som dem Ingen ET7 är proportionellt lika. Den flödande sedanen har en platt, futuristisk front med vertikala strålkastare med dubbla strålar, separata varselljus med dubbla stång, en konkav nos och en trapetsformad nedre grill.

ET5 har jämna dörrhandtag, EP9-inspirerade muskulösa höfter och skarpa veck. Baktill har den ET7:s kristalllika hjärtslagsbaklykta och en sportigare stötfångare i diffusorstil. På toppen, liksom ET7, har ET5 en LiDAR-sensor på taket.

Inuti tar instrumentpanelen och mittkonsolen upp den moderna designen av ET7 och syftar till att återskapa atmosfären i vardagsrummet. Osynliga luftventiler gör att interiören ser renare ut jämfört med traditionella sedanbilar. Den digitala UWB-nyckeln gör det enkelt och bekvämt att komma in i bilen.


PanoCinema med AR- och VR-teknik projicerar information som kan ses genom Nio exklusiva AR-glasögon. Den effektiva skärmstorleken för PanoCinema är 201 tum, och det maximala avståndet från vilket information projiceras är sex meter. Dolby Atmos 7.1.4 surroundljudsystem, 256-färgs gardinbelysning och 10,2-tums HDR-instrumentkluster är bland de andra höjdpunkterna i ET5:s interiör.

ADAS & Säkerhet

Nio ET5 har ”Nio Adam Super Computing”, en superdator baserad på fyra NVIDIA Drive Orin Systems-on-a-Chip (SOC). Denna elektronikplattform uppnår totalt mer än 1 000 TOPS (Tera Operations Per Second) och möjliggör säkra autonoma körfunktioner som kräver mycket datorkraft.


Nio har utrustat ET5 med 33 högpresterande sensorenheter, inklusive 11 högupplösta kameror, 1 ultralång räckvidd högupplöst LiDAR, 5 mm vågradar, 12 ultraljudssensorer, 2 högprecisionslokaliseringsenheter, V2X och ADMS. Den nya elbilen kan köra autonomt på motorvägar, i tätorter och på parkeringsplatser, såväl som vid batteribytesstationer. Kunder måste betala en månatlig prenumerationsavgift på 680 CNY (95 EUR) för att använda de autonoma körfunktionerna.

✓ Du kan också kontrollera:



Nio siktar på femstjärniga säkerhetsbetyg i C-NCAP och EuroNCAP. ET5:s rollover rating sägs överträffa NHTSA:s femstjärniga krav – 1,7. Tesla började använda den nya stora pressgjutningsprocessen i år med Model Y, och från 2022 planerar Nio att följa efter. Företaget har avslöjat att ET5 har ett integrerat gjutet bakgolv, vilket minskar vikten med 30 % och frigör 11 liter bagageutrymme. Vridstyvheten hos ET5 är 34 000 Nm/grad.

specifikationer

ET5 mäter 4 790 mm i längd, 1 960 mm i bredd och 1 499 mm på höjden. Den elektriska medelstora sedanen har en hjulbas på 2 888 mm. Nio installerar två motorer i ET5, en 150 kW asynkronmotor framtill och en 210 kW permanentmagnetmotor bak. Dessa motorer ger en total effekt på 360 kW och ett totalt vridmoment på 700 Nm.

En 0-100 km/h sprint i ET5 tar bara 4,3 sekunder. Bromsar med egenutvecklade 4-kolvars fasta bromsok gjorda av gjuten aluminium gör att den elektriska sedanen stannar på ett avstånd av 33,9 meter från 100 km/h. Nio kommer att erbjuda ET5 med 75 kWh standardräckvidd, 100 kWh lång räckvidd och 150 kWh ultralång räckvidd batteripaket, som erbjuder räckvidder på över 550 km, över 700 km respektive över 1 000 km.

Pris & releasedatum

Priserna på Nio ET5 börjar på 45 560 euro före subventioner och 35 840 euro med BaaS (Battery-as-a-Service). Beroende på variant kostar månadsabonnemang på batteripaketet i BaaS-modellen 980 CNY (136 euro) för 75 kWh-alternativet och 206 för 100 kWh-versionen. Nio räknar med att leverera ET5 i september 2022.

Enligt kinesiska rapporter hade Nio fått 100 000 förbeställningar för ET5. Ma Lin, företagets chef för företagskommunikation, har dock förnekat att Nio släppt sådan information, rapporterade CnEVPost den 22 december 2021.

Nio ET5 kommer att bli märkets nästa bästsäljande modell. Edison Yu, analytiker från Deutsche Bank, förväntar sig att Nio kommer att sälja 65 000 enheter av ET5 till 2023, enligt en rapport från Business Insider. Yus information tyder på att en Lexus LM-stil Nio MPV också är i pipelinen, som anländer efter den volymgenererande medelstora sedanen, även om Nio inte har sagt något om att gå in i MPV-segmentet.

produktion

Nio ET5 tillverkas vid Nios tillverkningsanläggning i Hefei, Kina. Den 23 januari rullade de första ET5-prototyperna av löpande band för validering och testning. Det verkar som att Nio följer schemat med ET5 eftersom prototyperna introducerades bara en och en halv månad efter att ET5 tillkännagavs.

Framöver siktar Nio på att slutföra fasen ”Validation Build”, som optimerar produktionslinjeprocessen, analyserar fordonets funktionella integritet och validerar fordonsprestanda för att säkerställa att en väl färdig produkt levereras till kunderna. Innan denna Validation Build-process slutförde Nio processen ”Confirmation Build”, som effektiviserar och effektiviserar redigering och montering, enligt lokala rapporter.

Den 29 april 2021 tillkännagav Nio och den lokala regeringen i Hefei också byggandet av en annan anläggning vid namn NeoPark i Hefei. Varumärket installerar för närvarande utrustning vid denna nya fabrik och den första pilotbilen, troligen ET5 eller ET7, förväntas rulla av löpande bandet under andra kvartalet 2022, med en produktionsmodell som ska vara klar under tredje kvartalet det här året.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)