NIO ES8 2022: tekniska data, pris, releasedatum

I de flesta delar av världen är detta namn kanske inte ett särskilt välkänt namn, men i Kina är detta ett av de ledande elfordonen på marknaden, en av de lyxigaste SUV:arna i denna del av världen. Förutom lyx och praktisk, har denna crossover också några ganska avancerade teknologier, särskilt när det kommer till batterier. Av denna anledning kan NIO ES8 2022 vara särskilt intressant.


Enligt de senaste rapporterna kommer NIO ES8 att få ett nytt batteri 2022 , större än någonsin. Med mer kapacitet och avsevärt förbättrad densitet kommer den nya versionen sannolikt att leverera imponerande siffror vad gäller räckvidd, något som till och med slår Teslas modeller. Det är därför många anser att NIO också bör erbjuda Nordamerika. Detta verkar inte särskilt troligt vid denna tidpunkt.

NIO ES8 2022 får nytt batteri

Detta kommer utan tvekan att vara den största nyheten för NIO ES8 2022 . Denna crossover har funnits i ungefär tre år och det intressanta med den är den ständiga förbättringen vad gäller batteriet. Allt började med ett relativt blygsamt batteri på 70 kWh, medan den nuvarande modellen har ett batteri på 100 kWh. Den senaste versionen kommer med ett 150 kWh batteri, vilket lovar betydande förbättringar vad gäller räckvidd.

Vid det här laget vet vi inte de exakta siffrorna, men de senaste rapporterna tyder på att den här modellen skulle kunna resa mer än 500 miles på en enda laddning. Som jämförelse kan Tesla Model X resa 360 mil på en enda laddning.


✓ Du kan också kontrollera:

Bättre energitäthet

En annan förbättring som kommer med nya NIO ES8 2022 och 150 kWh-batteriet är bättre energitäthet. Enligt uppgift är företaget i färd med att kombinera olika teknologier som nickel-ultrarik katod och Si/C-kompositanod. Som ett resultat kan du förvänta dig runt 360 Wh/kg, vilket är dubbelt så bra jämfört med batterierna i den första 2018-modellen. Allt detta bör leda till förbättringar av saker som batteritid, laddningseffektivitet och mer.



NIO ES8 2022 design

Förutom det nya batteriet förväntar vi oss inte att för mycket kommer att förändras med NIO ES8 2022 . Det inkluderar drivinställningen, som inkluderar ett par elmotorer som kan flytta denna stora crossover från noll till sextio på mindre än fem sekunder.

På tal om storlek så har den här modellen en axelavstånd på 118 tum. Detta är jämförbart med konventionella lyxiga crossovers i mellanklassen som  BMW X5  eller  Audi Q7  . Visuellt är denna modell en helt ny dimension, eftersom den i hög grad betonar modellens futuristiska karaktär.


Köregenskaperna är förstås långt ifrån vad man får av den tyska trion. Ingen förväntar sig något liknande av ett elfordon till ett ganska attraktivt pris.

Inre

Vad vi definitivt gillar med denna crossover är kabinen. Det ser riktigt snyggt ut och har den där premiumkänslan på många sätt. Återigen spelar den inte i ligan av västerländska premiummärken, speciellt när man tittar på materialen i det nedre området och dörrarna, som mestadels är gjorda av repig plast. Å andra sidan är instrumentbrädelyxen ganska attraktiv och lyxig och en av anledningarna är också en massiv infotainmentskärm i mittkonsolen.

Det utrymme som finns tillgängligt i alla tre raderna är ganska generöst. Passagerare kan räkna med en ganska bekväm åktur, samtidigt som lastutrymmet också erbjuder ganska anständiga siffror. Dessutom är kabinen full av små förvaringsutrymmen, vilket har en mycket positiv effekt på det övergripande praktiska.

NIO ES8 2022 pris

Vi förväntar oss att NIO ES8 ska vara ute i slutet av året 2022 , och även om vissa rykten tyder på att den kommer till andra delar av världen, är vi ganska säkra på att den kommer att fortsätta att säljas exklusivt i Kina. Där börjar det på runt 67 000 euro.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)