De Mitsubishi Eclipse Cross 2023 tar bort fyrhjulsdriften, men förblir i övrigt i stort sett oförändrad. En djärv exteriör och en utmärkt garanti gör den kompakta crossovern till ett steg i rätt riktning för Mitsubishi, men den är inte mogen nog att konkurrera med etablerade favoriter.

Innehåll
Vad är nytt?
- Nu bara med fyrhjulsdrift
- Standard LED-strålkastare
Vår åsikt Mitsubishi Eclipse Cross 2023
2023 års Mitsubishi Eclipse Cross är diskret men oinspirerande. Nytt från förra årets stylinguppdatering tar Eclipse Cross på sig små crossovers som Subaru Crosstrek och den Mazda CX-5 på.

Karossen är en förbättring jämfört med den tidigare versionen, och interiören är ingen dålig plats för en bilresa. Det finns gott om plastdelar, men passagerarutrymmet är generöst och vägbullret minimalt. En av de bästa egenskaperna hos Eclipse Cross är dess garanti, som är bland de bästa i branschen.

Trots dessa styrkor lyckas inte Eclipse Cross sticka ut i ett fullsatt segment. Drivlinan blir gruff under belastning och bränsleekonomin är bara medelmåttig. Inredningen är inget speciellt och köregenskaperna är inte imponerande. Förra årets Eclipse Cross var ganska attraktiv med tanke på dess ingångspris, men årets prishöjning gör erbjudandet svårare. Eclipse Cross är bra för att ta sig från A till B, men det räcker inte för en rekommendation.
prestanda och bränsleförbrukning
Eclipse Cross följer trenden inom segmentet små motorer och CVT. Den 1,5-liters turboladdade fyrcylindriga ger 152 hk och 184 lb-ft, vilket placerar den någonstans i mitten av vanliga kompakta crossovers. Från 2023 kommer Eclipse Cross endast att finnas med fyrhjulsdrift. Det låter som ett mervärde, men förra årets Eclipse Cross var över £2 000 billigare och kostade bara £1 600 för AWD.

Grundversionen av ES är den mest ekonomiska med en uppskattad EPA-förbrukning på 25/28 km i stads- och landsvägstrafik. Resten av modelllinjen får 25/26 mpg. Det sätter det långt efter konkurrenterna på det sättet Subaru Crosstrek eller dem Toyota Corolla Cross.
✓ Du kan också kontrollera:
Sportsliga ambitioner
De framträdande paddelväxlarna var en av de första sakerna vi lade märke till när vi gick ombord på Eclipse Cross. Namnet har också en sportslig betydelse och påminner om en populär coupé från 90-talet. I kombination med den sportiga, kantiga exteriören är budskapet tydligt: Mitsubishi vill att folk ska veta att det också kan vara roligt.

Dessa egenskaper står i strid med Eclipse Cross-personligheten. Det är mycket bättre för shopping än för kanjonkorsningar. Skarpa svängar obalanserar fjädringen och den mjuka körningen är designad för komfort snarare än prestanda.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Eclipse Cross har ett totalt femstjärnigt betyg från NHTSA. Den presterade i allmänhet bra på IIHS, men dåliga strålkastare och sidokollisioner hindrade den från att vinna en utmärkelse.

De enda standardsäkerhetsfunktionerna är automatisk nödbromsning och filbytesvarning. Ett varningssystem för döda vinkeln finns bara på SE-trimnivån och den adaptiva farthållaren är begränsad till SEL-trimnivån (och har fortfarande en extra kostnad där).
lastutrymme och inredning
Eclipse Cross har plats för fem och har en anständig mängd utrymme för en kompakt crossover. En erbjuder dock Mazda CX-5 betydligt mer lastkapacitet för samma pris.
Lastutrymme (bakom första/andra raden):
- Eclipse Cross: 50,1/23,4 kubikfot
- CX-5: 59,3/30,8 kubikfot
Benutrymme (första/andra raden):
- Eclipse Cross: 40,9/37,1 tum
- CX-5: 41,0/39,6 tum
teknologi
ES-modellerna är utrustade med ett infotainmentsystem med en 7,0-tumsskärm som inte är lämplig för smartphones. Alla andra trimnivåer får en 8,0-tumsskärm med Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet, och navigering ingår från SE trimnivå och uppåt. Ljudsystemet utökas från fyra till sex till åtta högtalare i takt med att utrustningslinjen ökar. I trimnivån SEL är ett surroundkamerasystem standard och en head-up-display tillgänglig.

Rekommenderad trim
Eclipse Cross finns i fyra versioner: ES, LE, SE och SEL. SE-utrustningen är hjärtat i serien. Bekvämligheter som navigering, klimatkontroll med dubbla zoner, varning för döda vinkeln och automatiskt helljus gör den till en kompetent (om inte enastående) crossover för priset. Avstå från basutrustningen – den saknar infotainment och säkerhetsfunktioner för att konkurrera med andra prisvärda stadsjeepar.