Nya MINI Countryman blir den tredje generationen av det brittiska varumärkets största modell och kommer att utvecklas till en riktig SUV. Den första MINI Countryman Electric kommer att finnas tillgänglig 2024.

Innehåll
Utformning
Nästa generation av MINI Countryman är baserad på MINI Aceman-konceptet. Till exempel motorhuven, som är plattare och slankare än på den tidigare modellen. Det gäller även de kantiga strålkastarna, den åttkantiga kylargrillen, de avlånga ytterbackspeglarna och de infällda dörrhandtagen. Den största likheten finns i designen av de massiva sexekrade lättmetallfälgarna, som imiterar 20-tumsfälgarna på utställningsbilen.
Många biltillverkare, inklusive MINI, fokuserar på reduktionism i sin designfilosofi. Nya Countryman förkroppsligar MINI:s nya designspråk “karismatisk enkelhet”, som kompletteras med raffinerade accenter för en tydlig exteriör och interiör. Strålkastarna har till exempel ingen ram, medan dörrhandtagen och de aerodynamiska hjulen följer det nya temat.

Avsaknaden av krom på utsidan gör MINI mer miljövänlig. Det nedre luftintaget är smalare och bredare, medan de kompakta luftintagen på sidorna har en ny, vinklad design som passar bra med SUV-looken.
Förutom den fyrkantiga bakre sidofönstret finns det andra unika detaljer på sidoväggen. En tjock plastbeklädnad verkar löpa vertikalt ner från taket och framhäver området kring de bakre stolparna. De större dörrarna och de längre bakre sidofönstren tyder på en ökning av storleken.
Baksidan av den nya generationens Countryman ser bredare och rakare ut tack vare den mer vinklade bakluckan. Nummerplåten är integrerad i stötfångaren istället för i bagageluckan. Baklyktorna är skarpare och mycket smalare, vilket gör att de ser högre ut och passar väl ihop med den nya designens kantigare utseende. En ny, massiv stänkskärm understryker den betydligt mer robusta designen.
Lättmetallfälgar tillverkade av miljövänliga material
Lättmetallfälgarna i den nya MINI EV-generationen har ett nytt designspråk. Istället för en skulptural ekerstruktur ligger fokus på en grafisk design med starka färgkontraster. Tillsammans med de utåtriktade ekrarna skapar detta en illusion av storlek. Designen på de nya lättmetallfälgarna är tvådimensionell och motsvarar därmed det nya designspråket för MINI Charismatic Simplicity.

År 2023 blir nästa generation Countryman den första BMW Group-modellen med gjutna lättmetallfälgar som tillverkats av upp till 70 procent återvunnet aluminium. minska CO2-utsläppen.
Från och med 2024 kommer BMW Group att tillverka helt miljövänliga gjutna aluminiumhjul till alla MINI- (och BMW-) modeller. Detta är en av flera åtgärder som företaget vidtar för att minska utsläppen i BMW Groups leverantörsnätverk med 20 procent i slutet av årtiondet jämfört med 2019.
Färger
Countryman Electric kommer enligt uppgift att finnas tillgänglig i de sju färger som listas nedan:
- Röd chilipeppar II
- Nanook vit
- Midnattssvart
- Brittisk racinggrön
- Fryst Portimao blå
- Silversmältning III
- Grå legend
Anmärkning. Tillgängligheten av färger kan variera beroende på marknad.
Interiör och funktioner
Spionbilder har avslöjat en del av interiören i nästa generations MINI Countryman, och den första MINI Countryman Electric förväntas se likadan ut inuti. Den avlånga digitala instrumentpanelen och den massiva runda pekskärmen ger instrumentpanelen i den uppdaterade crossovern ett rent och minimalistiskt utseende. De distinkta strömbrytarna i mittkonsolen bidrar till att interiören känns bekant och traditionellt MINI. En av dessa strömbrytare är dedikerad till “Impressions”.

Traditionella kontroller
Många biltillverkare klarar sig utan fysiska volymkontroller, men MINI är inte en av dem. Den nya generationen av Countryman har en fysisk volymkontroll. Detta är inte bara bekvämt utan också säkrare än att fippla med en beröringskänslig skjutreglage under körning. Instrumentpanelen på förarsidan verkar ha ett särskilt brett luftutlopp.
Hållbara material
Countryman Electric ska till stor del tillverkas av hållbara material. Interiören ska vara helt vegansk, åtminstone på begäran. Instrumentpanelen, ratten, tak- och golvlisterna samt golvmattorna är tillverkade av återvunnen polyester från PET-flaskor och mattrester. Dessutom används inte krom i interiören.
Intern kamera
Nästa generations Countryman kommer att utrustas med en interiörkamera, liknande den senaste BMW. Vi antar att denna takkamera även kommer att finnas tillgänglig i Countryman Electric. Det är troligt att passagerarna kommer att kunna använda den för att ta bilder och dela dem med sina nära och kära under körning via röstkommando eller pekskärm.
✓ Du kan också kontrollera:
Fördelen med den interna kameran är stöldskyddet. Kameran kommer förmodligen att fungera med funktionen Remote Theft Recorder. Den bör aktiveras automatiskt när stöldskyddsfunktionen aktiveras.
Tekniska data
År 2020, enligt den dåvarande MINI-chefen Bernd Körber, kommer den tredje generationen av Countryman att vara placerad ett halvt segment högre i klassen för BMW X1 (kompakt eller C-klass). När Countryman växer in i nästa generation kommer den att ge plats för MINI Aceman, som kommer att ta sin plats under den.
Mått
Countryman Mk2 är 4 310 mm lång, 1 011 mm bred, 1 557 mm hög och har en hjulbas på 2 670 mm. Den elektriska versionen av tredje generationens Countryman är 4 429 mm lång och 1 613 mm hög, dvs. 119 mm längre och 56 mm högre. ) högre. Åtminstone enligt den europeiska klassificeringen är det en riktig kompakt SUV.
Aspekt | MINI Earthman 2023 | MINI Countryman Elektrisk 2024 | Skillnad |
Längd | 4310 mm (169,7 tum) | 4429 mm (174,4 tum) | 119 mm (4,7 tum) |
Bredd | 2001 mm (78,8 tum) | att specificera | att specificera |
Höjd | 1557 mm (61,3 tum) | 1613 mm (63,5 tum) | 56 mm (2,2 tum) |
Hjulbas | 2670 mm (105,1 tum) | att specificera | att specificera |
MINI Countryman 2023 och MINI Countryman Electric 2024 – Mått (Källa: BMW Group)
Den tredje generationen Countryman, inklusive den första Countryman Electric, kommer att vara rymligare än den tidigare modellen. De större dimensionerna är avsedda att ge mer ben- och knäutrymme samt en större lastvolym. Pricken över i:et är SUV-karaktären, som också kommer att modifieras kraftigt och få SUV- snarare än crossover-karaktär.

Längre hjulbas
Nästa generation Countryman kan få en 200 mm längre hjulbas (nuvarande modell: 2 670 mm eller 105,1 tum). Det ökade avståndet mellan axlarna skapar mer utrymme för passagerare och bagage och gör det möjligt att installera ett stort batteripaket under hyttgolvet.
Prestanda och räckvidd
Nästa generation MINI Countryman kommer att baseras på den nya FAAR-multienergiplattformen, en uppdaterad version av den nuvarande modellens UKL-plattform. Den kommer inte att vara en renodlad skateboard-elbil som Hyundai Ioniq 5 eller Mercedes EQS.
MINI Countryman Electric kommer att finnas tillgänglig i varianterna “E” 2WD och “SE ALL4” AWD. Countryman Electric E är utrustad med en 140 kW (188 hk) enmotorig drivning, Countryman SE ALL4 med en 230 kW (308 hk) tvåmotorig drivning.
MINI Countryman Electric kommer att utrustas med ett 64,7 kWh batteripaket och förväntas ha en räckvidd på upp till 450 kilometer enligt WLTP. Vi antar att den maximala EPA-räckvidden kommer att vara cirka 225 miles.
Intryck från den första resan
Det kommer att dröja ett tag innan media kan testa Countryman Electric, men MINI har gett utvalda journalister möjlighet att sitta i passagerarsätet medan företaget genomför vägtester. De första intrycken av Countryman Electric är lovande. I 308 hk ALL4-varianten verkar den ganska pigg när det mest prestandaorienterade körläget, Go Kart, är aktiverat. Elbilen är också ganska stabil i snäva kurvor, vilket förmodligen beror på den låga tyngdpunkten. Den tvåmotoriga fyrhjulsdriften ger bra grepp. Även om Countryman har vuxit betydligt verkar den ha behållit sin karaktär, åtminstone i sin första eldrivna version.
Produktion av MINI Countryman Electric
Tillverkningen av den tredje generationen av MINI Countryman, inklusive den första MINI Countryman Electric, kommer att ske i Leipzig (Sachsen) från och med slutet av 2023. Detta blir första gången som en MINI-modell tillverkas i BMW Groups hemland. Tillverkningen i Tyskland innebär att kunder som byter från andra generationens Countryman till den tredje generationens modell kommer att dra nytta av högre kvalitet.

Countryman är den näst mest sålda MINI-modellen i världen, med 76 700 sålda enheter under 2022. Dess bidrag till varumärkets försäljning kan bli ännu mer betydande med det extra utrymmet och introduktionen av en elektrisk drivning i den tredje generationen. Under 2022 kommer BMW Group att leverera 9 489 enheter av crossovern.
Datum för utfärdande
Världspremiären av nästa generations MINI Countryman (modell med förbränningsmotor) kommer att äga rum på IAA 2023, som öppnar sina dörrar för pressen den 4 september 2023. BMW Group fortsätter att marknadsföra den reviderade SUV:en med prototyptestfordon före premiären. Senast släppte företaget bilder (ovan) på en prototyp med fyrhjulsdrift och terrängdäck tagen i de skotska högländerna. Countryman känner sig hemma när den korsar kristallklara sjöar eller bemästrar enkla terrängspår mitt i Skottlands naturliga underverk.


MINI Countryman Electric förväntas finnas hos återförsäljare världen över från sommaren 2024.
Tillverkningen av Countryman Electric S- och SE-varianterna kommer att inledas i april 2023, och Countryman med förbränningsmotor kommer från produktionslinjen före den helt eldrivna modellen i november 2023.
MINI blir helt elektrisk
Av BMW Groups tre varumärken kommer MINI att vara det första som blir helt eldrivet. Den tyska fordonskoncernen har meddelat att alla MINI-modeller från och med början av 2030-talet kommer att drivas uteslutande med el. Företaget planerar att sluta utveckla modeller med förbränningsmotorer 2025. Det kommer också att finnas en elektrifierad variant för den sista MINI med förbränningsmotor.

MINI kommer att vara det första BMW Group-varumärket som körs helt elektriskt. MINI är perfekt för staden och för elektrisk mobilitet. Den sista modellen med förbränningsmotor kommer att lanseras 2025. MINI kommer sedan att vara helt eldriven i början av 2030-talet.Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW Group, vid årsmötet i mars 2021.
Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW Group, upprepade företagets ambition att göra MINI till ett rent elektriskt varumärke vid den årliga konferensen den 15 mars 2023:
MINI kommer verkligen att ta fart under de närmaste åren. I början av 2030-talet kommer varumärket att köra helt elektriskt. Det är vad den banbrytande nya Mini-familjen står för. Totalt tre nya elektriska modeller kommer att lanseras nästa år.Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW Group.
BMW Groups färdplan för e-mobilitet
BMW Group har som mål att mer än hälften av den årliga försäljningen ska ske med helt eldrivna fordon 2030, sa Zipse vid företagets årliga konferens den 15 mars 2023. Den tyska biltillverkaren ökar sitt fokus på eldrivna fordon och satsar även på nischerbjudanden som helt eldrivna säkerhetsfordon. En bepansrad BMW i7 med namnet “BMW i7 Protection” kommer att lanseras i slutet av 2023. Det finns också elfordon som utvecklas för specifika marknader, till exempel BMW iX1 L och BMW i5 L, som också kommer att lanseras under första kvartalet 2024 och är avsedda för Kina.

Med lanseringen av nya BMW 5-serien och den helt eldrivna BMW i5 i år kommer BMW Group att ha ett BEV-erbjudande inom nästan alla kärnverksamhetsområden. I slutet av året kompletteras utbudet med den helt eldrivna BMW iX2 och nästa år lanseras BMW 5-serie, den första helt eldrivna Touring-modellen någonsin, som en absolut premiär.
I början av nästa decennium förväntar sig BMW Group en kumulativ försäljning på cirka tio miljoner BEV.
Volvogrupp-a.se säger
MINI Countryman Electric baseras på MINI:s största modell och kommer att bli en kompakt elektrisk premium-SUV med elegant design, gott om utrymme och en prislapp som inte gräver lika djupt i fickan som BMW iX1. Countryman Electric kommer att vara märkets mest praktiska modell och erbjuda bekvämare resor och lägre driftskostnader än den bensindrivna Countryman.