Den ikoniska MINI Hatch kommer snart att gå in i sin femte generation. Förberedelserna för modelluppdateringen är i full gång. BMW Group avslöjar de första bilderna och detaljerna och låter utvalda journalister åka med i prototyper. Allt om den andra generationen av MINI Electric (MINI Cooper Electric) 2024.

Innehåll
Namn och familj
2- och 4-dörrars MINI heter officiellt MINI Hatch, men kommer att introduceras som MINI Cooper i nästa generation. MINI använder för närvarande Cooper-namnet för alla fyra modellerna: Hatch, Convertible, Clubman och Countryman.
Den framtida MINI Cooper-modellserien kommer att bestå av tre modeller: en 2-dörrars halvkombi, en 2-dörrars halvkombi och en 2-dörrars cabriolet. Endast MINI Cooper 2-dörr, som beskrivs i den här artikeln, är tillgänglig som elbil.
Utformning
Precis som sin nuvarande föregångare kommer nästa generation MINI Electric (kodnamn: MINI J01) att förbli en tvådörrars kombi. Den 3 april 2023 släpptes bilder av den förklädda MINI Cooper 2024 över hela världen, vilket helt avslöjade exteriören. Efter läckan har BMW Group avslöjat exteriören på den nya elbilen.

MINI Cooper 2024 har behållit sin föregångares populära charm och trafiksäkra mått. Motorhuven är lägre och fronten smalnar av inåt, vilket bör förbättra aerodynamiken. Genom att eliminera luftintaget på motorhuven, som fortfarande fanns på den tidigare modellen, ser bilen snyggare ut och motorhuven är jämförelsevis kortare. Det är den första MINI utan en utskjutande motorhuv sedan BMW Group återlanserade varumärket 2001.
De karakteristiska runda strålkastarna har inte bara de välbekanta runda backljusen på kanten, utan också två horisontella, vinklade backljus inuti. Den nya åttkantiga kylargrillen har ingen kromomfattning, eftersom MINI helt har avstått från krom från och med den nya elektriska kombiutgåvan. Den nya stötfångaren har inga luftintag på sidorna och ser därför snyggare ut.

Sidoprofilen är nästan identisk, men ser snyggare ut eftersom dörrhandtagen är infällda istället för infällda och hjulhuslisterna saknas. Notera också avsaknaden av sidohål. Enligt vår mening ser de avlånga backspeglarna lite konstiga ut och är inte en attraktiv förbättring jämfört med de något rundade speglarna på den tidigare modellen.
Eftersom MINI Cooper 2024 är en skräddarsydd elbil, vilket inte var fallet med den tidigare modellen, har den en längre hjulbas och ett kortare främre överhäng. Hjulbasen är cirka 40 millimeter längre (nuvarande modell: 2 495 mm/98,2 tum) och spårvidden bredare.
Lättmetallfälgar i aluminium
Lättmetallfälgarna ser större ut än på föregångaren och förväntas ha en diameter på minst 18 tum. Från och med 2024 planerar BMW Group att endast använda miljövänliga aluminiumfälgar till alla MINI- (och BMW-) modeller. Genom att tillverka dessa hjul med 100 procent grön el kan upp till 500 000 ton koldioxid sparas varje år. Från och med 2021 kommer BMW Group att köpa aluminium som uteslutande produceras med solenergi i Dubai, Förenade Arabemiraten. Företaget bearbetar aluminiumet i ett lättmetallgjuteri vid anläggningen i Landshut.
Baksidan av den nya eldrivna MINI känns igen på långt håll på de nya, smalare och nästan triangulära bakljusen. Ett tjockt dekorband löper över hela bakluckans bredd och förbinder bakljusen.
Färger
MINI Cooper Electric finns tillgänglig i en mängd olika färger, inklusive flera livfulla nyanser. Sunny Side Yellow, Ocean Wave Green, Chilli Red II, Icy Sunshine Blue, Blazing Blue, Indigo Sunset Blue, British Racing Green, Midnight Black och Nanuq White är några av de planerade färgerna.
Inomhus
Interiören i den nya generationen MINI Cooper Electric erbjuder en typisk MINI-layout, men med en betydande förändring i designen. MINI har valt ett minimalistiskt tillvägagångssätt och gett fordonet ett snyggt, prydligt och prestigefyllt utseende. Särskilt teknikintresserade kunder kommer att dra nytta av detta, eftersom vi förväntar oss att fler reglage blir digitala.

Instrumentpanel
Instrumentpanelen har en mindre volym och en konkav yta i det övre området. Den extra breda ventilationslisten på passagerarsidan understryker instrumentpanelens platta och smala utseende. Den integrerade belysningen på förar- och passagerarsidan understryker fordonets högteknologiska karaktär. Omgivningsbelysningen avger ett subtilt ljus i instrumentpanelens nedre område samt bakom dörrhögtalarna och dörrarnas armstöd. Dörrhandtagen är nu rektangulära och har en kompakt form som matchar det nya interiörtemat.

I mittkonsolen finns vippbrytare för växelval och körlägen, samt andra fysiska kontroller. Nedanför finns en smartphone-pad med två USB Type-C-portar och eventuellt även en trådlös laddningsstation. Det finns inget instrumentkluster i bilen, bara en stor projektionsdisplay. En flytande pekskärm i form av en sminkspegel utgör interiörens mittpunkt.
✓ Du kan också kontrollera:
Display
I ett tillkännagivande den 10 maj 2023 avslöjade BMW Group att den centrala displayen är en rund OLED-enhet med en diagonal på 240 mm (9,5 tum). Som framgår av bilderna kombinerar den funktionerna för instrumentkluster, resemonitor, infotainmentsystem och klimatkontroll. Användargränssnittet är tydligare och mer tredimensionellt. Den runda ramen är nu logisk, eftersom hela ytan används för displayen och inte bara är ett dekorativt element som i föregångaren.

Temperaturerna för de två klimatzonerna (FL och FR) visas i marginalen på respektive sida. Spike, en engelsk bulldogg, kommer att göra användningen av infotainmentsystemet till underhållning och fungera som en interaktiv personlig assistent, liknande den som Nio använder i sin elbil NOMI, men utan sin egen elektroniska display. Med Experience-omkopplaren kan kunden välja layout för den centrala displayen från fyra lägen: Basic, Balance, Out of Time och Personal. I läget Personal kan kunden ställa in sin egen bakgrundsbild, ungefär som en bakgrundsbild på en smartphone.

En kompakt kartmeny längst ned på skärmen ger föraren möjlighet att välja klimatanläggning, navigering, telefonsamtal och andra funktioner. Den innehåller också en hemknapp. Under den kompakta kartmenyn finns en iOS-liknande horisontell linje som kan fungera som ett alternativ till hemknappen; genom att svepa uppåt över denna linje kommer systemet till hemskärmen. Överst på displayen visas viktig körinformation som hastighet, hastighetsbegränsning, växel och återstående räckvidd, som alltid kan aktiveras även om displayen domineras av en annan huvudfunktion.
Ratt
Köparna förväntas kunna välja mellan två rattar. Standardratten kommer att vara en tvåekrad ratt, medan tillvalsratten kommer att vara en treekrad ratt med ett unikt tygöverdrag som fungerar som en extra eker, vilket framgår av bilderna ovan. Armstöden är integrerade i sätena, vilket framgår av bilden nedan. Naturligtvis kommer det inte att finnas någon krom någonstans. Istället används silveraccenter i hela interiören för att skapa en liknande glänsande metallisk look.


Intern kamera
MINI Cooper Electric blir det första BMW-fordonet med en integrerad kamera som gör att föraren och passageraren kan ta bilder med hjälp av röstkommando eller touch. Huvudsyftet med kameran är att ge kunderna ett extra lager av säkerhet. Den kommer att göra det möjligt för dem att kontrollera bilens interiör på distans via MINI-appen. Kameran förväntas aktiveras när fordonets stöldskyddssystem aktiveras.
Plattform och funktioner
Skräddarsydd plattform för elfordon
Den nya generationen av MINI Cooper Electric är baserad på en speciell elfordonsplattform som utvecklats tillsammans med det kinesiska företaget Great Wall Motor. Jämfört med den nuvarande modellen ger denna specialplattform mer utrymme i kupén och ett mer kompakt utseende. Motorn är mindre och hjulbasen är längre, som redan nämnts.
Alternativ
Till en början kommer det att finnas två varianter av MINI Cooper EV med två dörrar: E och SE. Cooper E har ett 40 kWh-batteri och en motor på 181 hk, Cooper SE ett 54 kWh-batteri och en motor på 215 hk. Senare kommer en Cooper JCW med samma 54-kWh-batteri och en kraftfullare drivlina som ger cirka 250 hk.
Stephanie Wurst, chef för MINI-varumärket på BMW Group, berättade för Autocar att räckvidden för tvådörrars MINI Cooper EV kommer att börja på 240 miles, med den dyrare konfigurationen som erbjuder “dubbelt så lång räckvidd med samma batteristorlek”. Eftersom den nu sålda MINI Electric uppfyller WLTP/EPA-kraven för räckvidd på 143/114 miles, skulle SE-versionen av efterföljaren kunna ha en WLTP/EPA-räckvidd på cirka 290/230 miles.
Aspekter/Specifikationer | Grundläggande version | Övre alternativ |
Batteriets kapacitet | 40 kWh | 54 kWh |
Förväntad räckvidd (inofficiell, WLTP) | 240 mil. | Det är ungefär 290 miles |
Elektricitet | 181 HK. | 215 HK. |
Förväntade specifikationer för MINI Electric 2024.
Thomas Becker, Vice President Sustainability and Mobility Strategy på BMW Group, säger att företaget inte är oroligt över den korta räckvidden för MINI-elbilar. Många MINI-kunder bor i städer och förorter och reser inte nödvändigtvis tusentals kilometer. De använder sin MINI för att ta sig till jobbet. Dessutom har dessa kunder förmodligen redan en modell med längre räckvidd som sitt huvudfordon för långdistansresor.

Maximal hastighet
Enligt Geiger kommer den elektroniskt begränsade topphastigheten för nästa generations elektriska MINI att vara högre än den nuvarande modellens topphastighet på 150 kilometer i timmen (93 miles per hour).
Lägre tyngdpunkt
MINI-ingenjören Klaus Bramer förklarade att den nya MINI Electric har en lägre tyngdpunkt, vilket gör bilen smidigare och mer lättkörd. Den nya MINI är också lättare, vilket förbättrar väghållningen.
En mer förarvänlig bil
Fjädringen är densamma, en kombination av McPherson fjäderben (fram) och ett multilever-system (bak). Förarna av prototypen berömde fordonets stabilitet. Den elektriska servostyrningen kommer också att vara bekvämare i nästa generations modell, sa Bramer till den brittiska tidningen.

Ett helt nytt traction control-system är utformat för att förbättra köregenskaperna. En ny motorstyrenhet är integrerad i traction control-systemet, och eftersom de två komponenterna är närmare varandra arbetar det snabbare och mer aktivt än passivt, vilket minskar understyrning och överföring av styrmoment. Åtminstone på prototypen var intrycket att det nya systemet erbjöd mer dragkraft än den nuvarande bensinmotoriserade MINI Hatch som användes för jämförelse.
Första intryck
Under en prototypkörning för internationella medier i Europa kunde fans och potentiella köpare få en exakt bild av hur MINI Cooper Electric körs. Cooper EV är mycket trevligare att köra än sin eldrivna föregångare. Styrningen är mjukare, men precisionen kan fortfarande förbättras, och ingenjörerna säger att de arbetar på det. SE accelererar från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder, 0,7 sekunder snabbare än andra generationens MINI EV. JCW, som kommer 2025, kommer naturligtvis att vara ännu snabbare.
Nya MINI Electric ger dig mer förtroende i kurvorna, och även om de flesta kunder inte kommer att köra den som en huligan på motorvägen eller oroa sig för att den inte ska drifta, är det viktigt att nämna att den har själen hos en riktig MINI, även om den inte har en förbränningsmotor. Den har mycket grepp, och om du inte vill att bakvagnen ska bryta ut kommer den förmodligen att göra det, eftersom traktions- och stabilitetskontrollen är ganska bra och håller bilen stabil.

Cooper Electric kan styras med bara en pedal och stannar utan friktionsbromsar. Med elbilar är det vanligtvis svårt att ge föraren en naturlig känsla när bromspedalen trycks ned, men så är det inte med denna MINI. Sammantaget erbjuder den kommande MINI EV mer kraft och kördynamik, och vi är säkra på att den färdiga bilen kommer att bli ännu bättre.
Produktion
Den nya generationen MINI Cooper Electric kommer att tillverkas vid den nya kinesiska fabriken för Spotlight Automotive Limited, ett joint venture mellan BMW Group och Great Wall Motor. Anläggningen i Zhangjiagang i Jiangsu-provinsen kommer att ha en årlig produktionskapacitet på 160 000 enheter.
MINI Cooper 2-dörrars, MINI Cooper 4-dörrars och MINI Cooper Cabriolet med bensinmotor tillverkas i BMW Groups brittiska fabrik i Oxford.
Datum för utfärdande
MINI Cooper Electric kommer att göra sin debut på IAA 2023 i München från 4 till 10 september 2023. Den nya elbilen kommer att lanseras kort efter världspremiären under det fjärde kvartalet 2023 (oktober till december 2023).
Den 15 mars 2023 meddelade BMW Group i en investerarpresentation att nästa generation av MINI Cooper Electric kommer att finnas tillgänglig under fjärde kvartalet 2023 (oktober-december 2023).

Enligt rapporten var investerarna så imponerade av produkten att de var villiga att betala en importtull som tagits ut på grund av dess kinesiska ursprung. I sina interna diskussioner är företaget förmodligen oroat över de komplexa handels- och geopolitiska faktorerna mellan de två länderna. Detta kan dock vara det enda sättet att behålla MINI Cooper Electric i återförsäljarnas utställningslokaler fram till den andra generationen, eftersom tillverkningen av elbilar vid BMW:s fabrik i Oxford kommer att upphöra.
BMW har fått finansiering från den brittiska regeringen för att expandera sin Oxford-fabrik, som kommer att producera en ny serie av den elektriska MINI. Även om det ännu inte har gjorts något officiellt tillkännagivande uppgår investeringspaketet till cirka 500 miljoner pund, varav 75 miljoner pund kommer från den brittiska regeringen.
Volvogrupp-a.se säger
En av fem sålda MINI i Europa är en helt eldriven bil. Med en ny, rymligare interiör, en kraftfullare drivlina och ett konkurrenskraftigt pris kommer nästa generation MINI Electric att vara mer trogen varumärkets rötter än den nuvarande modellen.
Nya Cooper SE Electric kommer att baseras på en särskild elfordonsplattform som erbjuder mycket effektivare prestanda och layout. Nästa generations modell bygger vidare på framgången med den nuvarande Cooper SE, men tar bort dess största nackdel – begränsad räckvidd.