De Mini Cooper Countryman 2023 beror på sin för Mini typisk storlek mer användbar än de flesta andra Mini-modeller, som är mer lämpliga för två personer. Även om vi tror att de större dimensionerna och extra vikten tar bort det roliga – en av märkets avgörande egenskaper – inser vi att Countrymans större dimensioner sannolikt kommer att tilltala en bredare publik än dess mindre syskon. Det är maxi-mini: den har ett stort baksäte och ett stort lastutrymme, åtminstone jämfört med resten av familjen.

Kraften kommer från turboladdade tre- eller fyrcylindriga motorer och fram- eller fyrhjulsdrift. Det är synd att ingen av de två levererar tillfredsställande framdrivning. Laddhybriden är överlägset snabbast, men det högre priset och vikten förnekar dess fördelar. 2023 års Countryman kanske inte förkroppsligar Mini-etos, men med sin distinkta kaross och väl genomtänkta interiör ser den åtminstone ut som den.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
För 2023 utökar Mini Countryman-sortimentet med en specialutgåva. Den nya Untamed Edition är tillgänglig för Cooper S och plug-in hybrid SE. Den har exklusiv Momentum Grey Metallic-lack och inkluderar unika Frozen Bluestone-ränder på dörrarna. En uppsättning tvåfärgade 18-tumshjul kombineras med ett svart tak och svarta spegelkåpor. För ytterligare svarta exteriöraccenter erbjuder Mini alternativet Piano Black Exterior. Inuti Untamed kompletterar nyanser av blått och grönt den exklusiva Highland Green-interiören, samt speciell grafik och “Untamed” bokstäver på olika ytor. På instrumentbrädan finns en bakgrundsbelyst panel med bergslandskap.


Vi rekommenderar Cooper S för sin fyrcylindriga motor, som ger 55 hästkrafter mer än den vanliga trecylindriga. Alla S-modeller har 18-tumshjul, panoramasoltak, parkeringssensorer bak och justerbara framsäten. Om du vill ha extra dragkraft för en fyrhjulsdrift kan du beställa den för 2000 euro. Vi skulle utrusta vår Countryman med Signature Trim-paketet på mellannivå, som inkluderar ett 8,8-tums infotainmentsystem med pekskärm, klimatkontroll med dubbla zoner, uppvärmda framsäten och passivt insteg. Förarassistanspaketet med adaptiv farthållare och head-up display finns också.

motor, transmission och prestanda
Countryman-familjen inkluderar tre olika drivlinor. Basmotorn är en turboladdad trecylindrig med 134 hk som saknar kraft för att kraftfullt förflytta crossoverns drygt 3 000 kilo. Cooper S har en kraftfullare fyrcylindrig turbo med 189 hk, men den ger ändå inte den önskade yrseln. Laddhybriden är den snabbaste icke-JCW Countryman vi har testat, men den är också den dyraste. Versioner utan hybrid framhjulsdrift har en snäpp sjuväxlad dubbelkopplingsautomat, de fyrhjulsdrivna modellerna en åttastegad automat.

Landsmannens stoiska attityd är ingen dålig sak, den skiljer sig bara från attityden hos de andra Minis, som är oreserverat lekfulla. Ingen av våra testbilar var utrustade med Minis justerbara dämpare, vilket kunde kompensera för den ibland tuffa hanteringen. Laddhybridens bromspedal har en lång dödpunkt upptill som det tar lite tid att vänja sig vid.

Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Den mest bränslesnåla Countryman är Cooper SE plug-in hybrid, med en kombinerad EPA rating på 73 mpg. Av de icke-hybridmodeller är den trecylindriga versionen den mest bränslesnåla, med upp till 26 mpg i staden och 33 mpg på motorvägen. Den mer kraftfulla fyrcylindriga Cooper S når upp till 23 mpg i staden och 30 mpg på motorvägen. Cooper S Countryman All4 förbrukade respektabla 32 mpg på motorvägen med en hastighet av 75 mph.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Inuti Countryman finns typiska Mini-designelement som infotainmentsystemet i ett stort runt hölje i mitten av instrumentbrädan och vippbrytare för innerbelysningen, tändningen och standardstart-stopp-systemet. Countrymans interiör är gjord av högkvalitativa material och erbjuder tillräckligt med utrymme för passagerarna.


Baksätena är bekväma även på långa resor, men vill du ha ett mittarmstöd får du betala för komfortpaketet. Inuti finns det en rad förvaringsytor som erbjuder gott om plats för personliga tillhörigheter, men Countryman har mindre lastutrymme än vissa mindre konkurrenter. Mini kompenserar för detta med en bra mängd förvaringsutrymme under golvet, men att välja det befintliga reservdäcket kommer att förbruka det mesta.
infotainment och uppkoppling
Countryman kommer som standard med en 6,5-tumsskärm för infotainmentsystemet, medan en 8,8-tumsskärm med navigering och Apple CarPlay-möjlighet finns som tillval. Den senare kan manövreras via pekskärm, vridkontroll i konsolen och röststyrning.
säkerhet och förarassistans
Märkligt nog, medan Countryman levereras som standard med en automatisk nödbromsfunktion, saknar den andra vanliga förarassistanssystem som dödvinkelövervakning och filbytesvarning. För mer information om Countrymans krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Tillgänglig adaptiv farthållare
- Tillgänglig parkeringshjälp
garanti och underhåll
Typiskt för Mini är den begränsade garantin och drivlinans garanti. Landsmannen och hans kusin, den BMW X1 , men erbjuder det bästa korrosionsskyddet och planerat underhåll i sin klass.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
- Kostnadsfritt underhåll är giltigt i tre år eller 36 000 miles