MG4 2024: Översikt, tekniska data, pris

MG Motor, ett företag inom SAIC Group, har utvecklat en elbil som är mer avancerad och premium än MG ZS EV 2024 trots sitt lägre pris: MG Mulan. Företaget erbjuder den nya eldrivna kombimodellen i Storbritannien och Irland som MG4 EV och på andra utomeuropeiska marknader som MG4 Electric.

Vid den europeiska lanseringen 2024 kommer MG4 EV att finnas tillgänglig i ytterligare två varianter: en med längre räckvidd och en med högre prestanda. För enkelhetens skull kallar vi dessa varianter för “Touring” och “Sport” tills MG:s marknadsföringsteam avslöjar de korrekta namnen. Här är allt vi vet om de kommande varianterna och den vanliga elbilen MG4.

MG4 EV Touring (variant för utbudet)

MG4 EV Touring är utrustad med ett 77 kWh-batteri som möjliggör en WLTP-räckvidd på 323 miles. Drivlinan ger en maximal effekt på 241 hk och accelererar till 100 km/h på 6,5 sekunder.

Det nya räckviddsalternativet gör MG4 EV till ett mer attraktivt val än ID.3, som har en maximal räckvidd på 426 km i Storbritannien. De flesta resor med den lilla bilen sker inom stadsgränserna, och laddningsinfrastrukturen i de områden där MG4 kommer att bli populär förbättras ständigt.


MG4 EV XPower (kraftvariant)

MG4 EV XPower erbjuder mer kraft, stil och kapacitet tack vare omfattande tekniska och estetiska förbättringar jämfört med standardbilen. Höjdpunkten är den tvåmotoriga drivlinan som utvecklar hela 435 hk (428 hk) och ett vridmoment på upp till 600 Nm (443 lb-ft). En 150 kW-motor driver framhjulen och en 170 kW-motor driver bakhjulen, vilket ger elbilen fyrhjulsdrift och mer grepp än ett konventionellt fordon.

MG4 EV XPower behöver bara 3,8 sekunder för att sprinta från 0 till 62 km/h. Så har MG-ingenjörerna precis avslöjat den begränsade upplagan av Volkswagen Golf R 333 som är planerad till maj 2023? Det kan du ge dig på. Den mest kraftfulla Golfen hittills med 333 hk (328 hk) och 420 Nm vridmoment accelererar från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. 1,2 sekunder är skillnaden mellan dag och natt på motorvägen. Allt beror på hur bra elbilen går och hur spännande den är i kurvorna, men förhoppningarna är stora.

SAIC har utrustat MG4 EV XPower med Bridgestone Turanza-däck för bättre grepp. Omkalibrerade fjäder- och dämparinställningar, styvare sidostabilisatorer och vassare styrning sägs ge bättre köregenskaper. Totalt sett är styvheten i elbilens chassi 25 procent högre. Programvaran för det regenerativa bromssystemet har reviderats för att möjliggöra kontroll med endast en pedal.

Förbättrade internt ventilerade 345 mm skivbromsar på alla fyra hjulen ger MG4 EV XPower mer stoppkraft. Fordonet kan stanna från en hastighet på 62 miles per timme på bara 33,9 meter. MG4 EV XPower har ett 64 kWh-batteri och kan köras 239 miles på en full WLTP-laddning.

MG4 EV XPower kostar endast 36 495 pund, motsvarande 46 390 euro. Det gör den billigare än VW Golf R 333 Limited Edition, som säljs för 76 410 euro i Tyskland. För de pengarna kan du köpa en ny VW Golf för långa sträckor och fortfarande ha några modifieringar kvar.


MG4 Design

MG4 är resultatet av ett samarbete mellan SAIC Design Advanced London, Royal College of Art och SAIC Automotive Design Centre i Shanghai. För att vara trogen MG:s arv är sportig styling ett måste för alla bilar, och MG4 är inget undantag. Den har en ren, flödande design och ser sportig ut, särskilt framifrån.

SAIC hävdar att detta är MG-varumärkets första verkligt globala bil, och att designen är avsedd att tilltala både kinesiska och internationella köpare. Fronten på MG4 har en hajnos, kronbladsformade strålkastare med tre ögon, en muskulös stötfångare med vertikala sidoluftintag, ett delat nedre luftintag och en spoiler.

Sidobilden av MG4 Electric är sportig med en stigande bälteslinje, skarpa veck på dörrpanelerna och axlarna, orange bromsok och tvåfärgade svarta och silverfärgade lättmetallfälgar i den typiska aerodynamiska designen för elbilar. Laddningsporten är placerad i sidoklädseln ovanför det vänstra hjulhuset.

Baksidan av MG4 Electric har en knubbig siluett, en stor, nästan heltäckande baklykta (med SAIC Vision LED-belysningssystem), en smal stötfångare, en delad bakspoiler och ett stort underkörningsskydd i SUV-stil. Bortsett från den låga markfrigången påminner fordonet starkt om en crossover.

MG4 EV finns tillgänglig i färgerna Volcano Orange (ny), Camden Grey (ny), Holborn Blue, Dynamic Red, Black Pearl och Arctic White. MG erbjuder även ett tvåfärgat svart tak.


Inomhus

Interiören i MG4 är enkel men modern: en smal instrumentpanel med smala ventiler, en flytande mittkonsol med körlägesbrytare och elektrisk parkeringsbroms, en kompakt tvåekrad ratt med tillplattad topp och botten samt tvåfärgad klädsel i vitt och grått. Instrumentklustret är en kompakt 7-tumsdisplay monterad på instrumentpanelen. Infotainmentdisplayen med 10,25-tums pekskärm är placerad i mitten av instrumentpanelen.


Tekniska data

Nebula-plattform (MSP)

Medan ZS EV härstammar från en modell med förbränningsmotor (ZS), är MG4 Electric en skräddarsydd elbil baserad på Nebula-plattformen. Det är vad MG kallar sin nya plattform i hemlandet. I Europa är beteckningen Modular Scalable Platform, förkortat MSP, vanlig.

MSP:s skalbara design möjliggör utveckling av elfordon med hjulbas från 2.650 till 3.100 mm. Med den nya plattformen kan elfordon med olika karosstyper utvecklas: Hatchback, Saloon, Sedan, SUV och Van. Detta kommer att spela en viktig roll för MG:s tillväxt i Europa.

Enligt Kang Huapin, vice VD för SAIC:s Institute of Innovation Research and Development, påbörjades arbetet med Nebula Platform (MSP) omedelbart efter att utvecklingen av Marvel X avslutats. SAIC har investerat mycket pengar i denna plattform för att uppnå standardisering, modularitet, integration och intelligens. I framtiden kommer även varumärkena Roewe, Feifan (tidigare R) och Zhiji att erbjuda modeller baserade på denna dedikerade elfordonsplattform.

Mått

MG:s elbilsmodell är 4.287 mm lång, 1.836 mm bred och 1.504 mm hög. Den kompakta elbilen har en imponerande hjulbas på 2 705 mm. Därmed konkurrerar den med VW ID.3, Cupra Born, Renault Megane E-Tech och Nissan Leaf.

Prestanda och räckvidd

MG4 EV finns tillgänglig i Standard Range- och Long Range-versioner med en enda motor och bakhjulsdrift. Motorn i Standard Range-varianten levererar 125 kW (168 hk) och 184 lb-ft vridmoment, medan motorn i Long Range-varianten levererar 150 kW (201 hk) och 184 lb-ft vridmoment. MG4 EV:s 50,8 kWh-batteri ger en WLTP-räckvidd på 218 miles, medan MG4 EV:s 61,7 kWh-batteri ger en WLTP-räckvidd på upp till 281 miles.

MG4 EV accelererar från 0 till 100 km/h på 7,5 sekunder (standardutbud) eller 7,7 sekunder (lång räckvidd) och når en topphastighet på 100 mph. Laddningstider och andra specifikationer anges i tabellen i slutet av detta avsnitt.

DP-EPS

MG4 Electric har en viktfördelning på 50:50, vilket bör förbättra köregenskaperna. Den har också – åtminstone i Kina – elektrisk servostyrning med två pinnar (DP-EPS) istället för den vanliga elektriska kuggstångs- och pinnstyrningen (REPS). Den nya tekniken kommer vid rätt tidpunkt för fordonsindustrin, eftersom köpare runt om i världen i allt högre grad föredrar SUV-karosser och elektriska drivlinor. Elfordon har högre styrkrafter än fordon med förbränningsmotor på grund av de tunga batteriernas vikt. De behöver ett annat styrsystem för att hantera den extra vikten. Med DP-EPS är primärväxeln optimerad för fordonsdynamik och prestanda, medan sekundärväxeln är optimerad för assistans.

Ett batteri

MG säger att de kunde hålla bilen så låg eftersom den har ett exceptionellt platt batteri som är en del av batterisystemet “One Pack” (kallas “Rubiks kub” batterisystem i Kina). Det är det plattaste batteriet som utvecklats av moderbolaget SAIC.

Batterisystemet “One Pack” för liggcyklar har en lägsta batterihöjd på 110 mm, vilket är branschrekord. Batteriets längd och bredd är 1 690 mm respektive 1 300 mm. SAIC har använt den nya Cell-to-Pack-tekniken (CTP), vilket gör MG4 Electric till ett av märkets mest avancerade elfordon hittills.

Med det enpackade batterisystemet kan batteripaket med energilagringskapacitet från 40 kWh till 150 kWh produceras. Batteriet kan också bytas ut, vilket innebär att SAIC kommer att kunna sälja MSP-baserade elfordon med BaaS (Battery as a Service). Zhu Jun, biträdande chefsingenjör på SAIC, säger att användarna kan uppgradera vid behov och även byta till ett mindre batteri. Ningde E-CON Power System, ett Shanghai E-CON Power System-företag i vilket SAIC äger 30 procent genom Ningde Jiaocheng SAIC Industry Upgrade Equity Investment Partnership (LP), tillverkar batteriet till MG4 Electric.

Återladdning

MSP-plattformen stöder också 800-volts laddningsteknik. Modeller med 800 volts laddningsteknik har en räckvidd på 200 kilometer på bara fem minuter och behöver bara 15 minuter för att vara 80 procent laddade. Modeller med konventionell 400-volts laddningsteknik har en räckvidd på 100 kilometer på fem minuter och behöver 30 minuter för att nå 80 procent. Enligt Autohomes rapport kommer modeller baserade på Nebula Platform (MSP) också att möjliggöra dubbelriktad laddning.

AspektMG4 EV Standard Range SpecifikationMG4 EV Specifikation för lång räckvidd
Längd4287 mm4287 mm
Bredd1836 mm1836 mm
Höjd1504 mm1504 mm
Hjulbas2705 mm2705 mm
Spårvidd fram1550 mm1550 mm
Bakre spårvidd1551 mm1551 mm
Bagageutrymme (baksätena uppfällda)363 liter363 liter
Lastutrymme (baksätena nedfällda)1177 liter1177 liter
Hjul17 tum17-tums
Vikt utan last1655 kg1685 kg
Bruttovikt2103 kg2133 kg
Systemets kapacitet168 HK.201 HK.
Systemets vridmoment184 lb-ft.184 lb-ft.
Acceleration (0-60 mph)7,5 sekunder7,7 sekunder
Högsta hastighet100 miles per timme.100 miles per timme.
Batterikapacitet (netto)50,8 kWh61,7 kWh
Kombinerad räckvidd (WLTP)218 miles.281 miles (sydost) / 270 miles (Trophy)
Räckvidd i stadstrafik (WLTP)305 mil.360 miles (sydost)/358 miles (Trophy)
Laddningstid (7 kW AC snabbladdare)7,5 timmar9 timmar
Laddningstid (50 kW DC snabbladdare)52 minuter60 minuter
Laddningstid (150 kW DC snabbladdare)39 minuter35 minuter

Aktuella tekniska data för MG4 Electric 2024.


Beslag

MG erbjuder 4 EV i tre konfigurationer: SE Standard Range, SE Long Range och Trophy Long Range. I basutförandet ingår automatiska LED-strålkastare och bakljus, 17-tums lättmetallfälgar, MG Pilot ADAS-paket, adaptiv farthållare osv. I SE Long Range-konfigurationen tillkommer Active Grille Shutter (AGS), som förbättrar elfordonets aerodynamiska effektivitet med upp till 30 procent och kan öka räckvidden med upp till 10 procent genom att justera luftflödet.

Trophy Long Range-konfigurationen lägger till ett tvåfärgat tak, bakre säkerhetsglas, bakspoiler, uppvärmda framsäten med elektriskt justerbar förarstol, uppvärmd ratt, trådlös laddningsstation för smartphones, uppdaterat MG iSmart-system och mycket mer. Med en 360-graders kamera och MG Pilot-funktioner som tillval (döda vinkeln-varnare, filbytesassistent och varning för korsande trafik) är den maximala konfigurationen dessutom ännu säkrare.


Pris

MG4 EV trimPris för elbilen MG4
Standard SE-serie31.200 euro
Långsiktig SW34.100 euro
Lång räckvidd trofé37,500 euro

Priserna för MG4 EV börjar på 31 200 euro. Tillverkningen sker vid SAIC:s Ningde-fabrik i Kina, den största fordonsfabriken i Asien.


Säkerhet

I ett pressmeddelande meddelar biltillverkaren att MG4 hatchback har fått Euro NCAP:s fulla säkerhetsbetyg på fem stjärnor. I säkerhetstesterna fick MG4 83 procent för skydd av vuxna passagerare och 80 procent för skydd av barn. Euro NCAP nämner också att detta betyg gäller för både höger- och vänsterstyrda versioner av MG4.

Biltillverkaren påpekade att detta är det första testresultatet med den nya modulära skalbara plattformen (MSP), som kommer att ligga till grund för flera av nästa generations MG-modeller. Det förväntas att dessa fordon, liksom framtida MG4-varianter, också kommer att få ett tillfredsställande säkerhetsbetyg.


Volvogrupp-a.se säger

Vi minns en tid då MG-varumärket försvann i mängden och inte beaktades av dem som letade efter en ny bil. Idag, med introduktionen av deras prisvärda elbilar som MG5 och ZS EV, är det inte längre fallet.

Om du letar efter en kompakt elbil med förstklassig utrustning, men du vill inte att den ska vara för dyr, bör du ta en titt på MG4. På papperet är den på många sätt bättre än VW ID.3 och bättre än Nissan Leaf, som skapade detta segment. Dessutom erbjuder MG4 något för nästan varje potentiell köpare av en familjekombi med sina utbuds- och prestandaorienterade varianter.

Foton och källa: MG.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar