Mercedes-Benz E-Klass 2024 är den sjätte generationen av den traditionella medelstora sedanen från den tyska biltillverkaren. Vi har alltid älskat E-Klass, och för oss är den fortfarande mitten av Mercedes-Benz sedanserie: mer prestigefylld än C-Klass, men inte lika arrogant som flaggskeppet S-Klass. Med den nya E-klassen ville Mercedes skapa den mest “personliga” bilen med den treuddiga stjärnan, samtidigt som den erbjuder en förvirrande mängd tillgängliga tekniker.

“Den nya E-klassen är ännu mer intelligent och når en ny dimension av personalisering och interaktion”, säger Markus Schäfer, styrelseledamot för Mercedes-Benz Group AG. “Tack vare digitala innovationer kan musik, spel och strömmande innehåll upplevas i bilen med nästan alla sinnen.”
Innehåll
Mercedes-Benz E-klass 2024: vad är nytt?
2024 Mercedes-Benz E-Klass är ett helt nytt fordon, men den behåller den svepande designen med tre lådor från sin föregångare. Den har en “cab-backward”-design med en lång huva, korta främre överhäng, något längre bakre överhäng och en något längre hjulbas (116,5 tum) än den tidigare modellen. Resultatet är en luftmotståndskoefficient på 0,23, identisk med den för den tidigare E-klassen, men som gjordes ännu mer imponerande av den nya modellens större frontyta.

I USA kommer E-Klass att finnas i två varianter: E 350 4MATIC och E 450 4MATIC, båda med hybriddrift. E 350 4MATIC har en 2,0-liters fyrcylindrig turboladdad bensinmotor och en elmotor. Den levererar 255 hk och 295 Newtonmeter i vridmoment, medan mildhybridsystemet ger ytterligare 22 hk och 148 Newtonmeter vid behov. Om man betänker att det maximala vridmomentet nås mellan 2 000 och 3 200 rpm är det en kraftfull hybrid trots den fyrcylindriga deplacementen.

E 450 4MATIC har en turboladdad 3,0-liters raksexa med 375 hk och 369 Newtonmeters vridmoment. Det är också en mild hybrid med en liknande elmotor som levererar 22 hk och 148 lb-ft vridmoment, tillräckligt för att eliminera eventuell turbofördröjning. 9G-Tronic nioväxlad automatisk växellåda är standard, och fyrhjulsdriften 4MATIC säkerställer bättre grepp.
Luftfjädring och bakaxelstyrning finns
2024 års Mercedes-Benz E-klass har ett teknikpaket med bakhjulsstyrning och Airmatic luftfjädring med luftfjädrar och adaptiva dämpare. Dessutom har den automatisk nivåkontroll, som håller fordonsnivån konstant även vid växlande last. Den kan sänka åkhöjden med 0,6 tum när hastighetsmätaren överstiger 74 mph.

Valfri bakaxelstyrning vrider bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen vid hastigheter under 87 km/h för att förbättra manövrerbarheten. Vid högre hastigheter vrider systemet bakhjulen åt samma håll för sportigare köregenskaper. Mercedes hävdar att E-klassmodeller med 4MATIC och bakhjulsstyrning har en minskad svängcirkel på 36,5 fot (39,4 fot utan bakhjulsstyrning).
MBUX superskärm
Helelektriska Mercedes EQS och EQE har MBUX Hyperscreen, nya E-klassen har MBUX Superscreen med valfri passagerardisplay och augmented reality-navigering. I kombination med den digitala instrumentdisplayen och den enorma pekskärmen i mitten är nya E-Klass en pionjär inom digital infotainment med inbyggd artificiell intelligens. Vi pratar såklart inte om Skynet, utan om en digital assistent som kan komma ihåg dina körvanor.

Om du till exempel vill att de uppvärmda sätena och den omgivande belysningen ska växla till orange när innertemperaturen sjunker under 50 grader Celsius, kan AI:n “komma ihåg” inställningarna och tillämpa lämpliga funktioner utan att du behöver trycka på en knapp eller ett ord. att säga. På samma sätt svarar MBUX nu på naturliga förfrågningar utan att avbryta väckningskommandot “Hey Mercedes” varje gång. Enligt Mercedes är det nya MBUX-systemet mer mjukvarustyrt än tidigare, och en enda, kraftfullare CPU styr datorfunktionerna, vilket möjliggör jämnare och snabbare svarstider.

Dessutom stöder MBUX-superskärmen installation av tredjepartsappar som Zoom, Angry Birds, webbläsaren Vivaldi och TikTok, samt streamingappar som Spotify och Apple Music. Nya E-Klass har flera interiörkameror, inklusive en valfri selfie- och videokamera som gör att föraren och framsätespassageraren kan ta bilder och filma. Vi är inte stora fans av appar för sociala medier i bilen, främst av integritets- och säkerhetsskäl. Ändå är det trevligt att Mercedes försöker skapa en unik multimediaupplevelse i bilen.
✓ Du kan också kontrollera:
ljudvisualisering
Alla varianter av Mercedes E-Klass 2024 har ett Burmester 4D surroundljudsystem med ljudomvandlare, Dolby Atmos och upp till 21 högtalare som standard. I kombination med den aktiva omgivande belysningen som tillval kan de åkande höra, känna och se musiken med pulserande ljus och ljud i studiokvalitet – en första för E-Klass.


Dessutom kan passageraren streama videor på den valfria skärmen utan att (teoretiskt) distrahera föraren. Passagerarens Superscreen har en kamerabaserad sekretessfunktion som automatiskt minimerar skärmens ljusstyrka för att undvika distraktion för föraren.
Förarassistanspaket
Som väntat är Mercedes-Benz E-Klass 2024 utrustad med den senaste säkerhetstekniken. Den har automatisk nödbromsassistent, filhållningsassistent, filbytesassistent och dödvinkelassistent. Nya funktioner är Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist och parkeringspaketet med backkamera och Speed Limit Assist.

Det valfria körassistanspaketet går ett steg längre och erbjuder bland annat en aktiv styrassistent, förbättrad körfältsstyrning, en vägkorsningsassistent, en bromsassistent och en nödbromsfunktion.
Priser för Mercedes-Benz E-klass 2024
2024 års Mercedes-Benz E-klass kommer att lanseras i slutet av 2023. Tillverkaren kommer att meddela de officiella priserna inom kort, men vi räknar med ett grundpris på 62 000 USD för E 350 och runt 68 000 USD för E 450. Vi förväntar oss också att den nya E-Klassen, liksom nuvarande C-Klass i, kommer att finnas tillgänglig i Premium, Exclusive och Pinnacle trimnivåer.
Foton & källa: Mercedes-Benz AG.