Presentationen av den femte generationen av Mercedes-Benz C-Klass 2022 ägde rum i Tyskland. Märkets populäraste modell (2,5 miljoner sålda bilar på sju år) har moderniserats med sikte på ”Senior” S-klass och är ikapp vad gäller design, utrustning och teknik. Tillsammans med sedanen (kaross W206) släpptes även kombibilen (index S206), som är bättre såld än fyrdörrars i vissa europeiska länder.
Karossdesign och dimensioner
Fyrdörrars C-Klass behöll sin karakteristiska siluett med inredningen bakåtförskjuten, bara den har nu förskjutits ännu längre bakåt. Samtidigt ökades bilens dimensioner: längden med 65 mm (upp till 4751 mm), bredden – med 10 mm (upp till 1820 mm), hjulbasen – med 25 mm (upp till 2865 mm) ). Bara höjden har minskat – den är 1438 mm (-9 mm). Dimensionerna på kombibilen är liknande, men på grund av takrälsen når dess höjd 1455 mm.
Fram- och bakbelysningen på Tseshek är designad i stil med den nya S-klassen. Strålkastarna är standard i dioddesign, digitala ljusmoduler med miljontals svängbara speglar finns tillgängliga mot en extra kostnad. Sådan optik kan rita ett virtuellt körfält på vägen, med hänsyn till fordonets bredd, och projicera informationen från trafikskyltar. Utformningen av kylargrillen beror på versionen: standardmönstret ersätts av lameller i AVANTGARDE-serien och diamantformade celler i AMG-serien.
Bakljusen har den välbekanta triangulära formen, de inre delarna sitter på bagageluckan. Enligt designlinjerna finns det flera konfigurationer för den bakre stötfångaren. Den speciella formen på baksidan av kombibilen försämrar dess aerodynamik – motståndskoefficienten mot motström är 0,27, medan sedanen är 0,24.
Tre nya nyanser har lagts till i modellens kroppsfärgpalett – Spectral Blue, High-Tech Silver och Opalite White. Standard hjulstorlek är 17-19 tum.
✓ Du kan också kontrollera:
Förbättrad interiör
Interiören i nya Mercedes C-Klass har en liknande arkitektur som S-Klass, men den övre delen av frontpanelen och ventilationsbafflarna på Tseschek är utformade annorlunda. Men multimediafunktionaliteten är nästan densamma. Mittkonsolen upptas av en vertikal surfplatta från MBUX-systemet med en diagonal på 9,5 eller 11,9 tum, vänd mot föraren. Efter att fingeravtrycken har skannats öppnas åtkomsten till mediacentrets yta. Funktioner som stöds inkluderar röststyrning, MBUX Smart Home, ljudströmning, mobilt kontor och fjärrprogramuppdateringar.
Förutom huvudskärmen används en digital instrumentbräda (storlek 10,25 eller 12,3 tum) och en head-up display för att visa information ombord. Omfattande komforthantering utförs av Energizing Comfort System, som har avancerade massageprogram och en integrerad Energizing Coach (ger hälsorekommendationer baserat på resedata).
De elektroniska assistenterna har också förbättrats. Adaptiv farthållare känner nu av stillastående fordon upp till 100 km/h (tidigare 60 km/h), Active Steering Assist känner av filmarkeringar med en panoramakamera och Traffic Sign Assist läser information från skyltar på kanterna och ovanför körfältet.
Efter generationsskiftet erbjuder interiören i nya Mercedes C-klass passagerarna mer frihet. Axelbredden har ökat med 22 mm fram och med 15 mm bak. Huvudutrymmet för de bakre förarna i sedanen ökade med 13 mm, i kombibilen med 11 mm; benen är 21 mm rymligare. Bagageutrymmet på T-modellen har ökat med 30 liter och rymmer nu 490 liter (1510 liter med den bakre raden nedfälld). Sedanens lastutrymme rymmer fortfarande 455 liter.
Tekniska data för Mercedes-Benz C-Klass 2022
Den ”femte” Mercedes C-klass kommer att finnas i följande klassiska versioner:
- C 180 – bensinmotor 1,5 liter, 170 hk. och 250 Nm;
- C 200 – 1,5 liter, 204 hk och 300 Nm;
- C 300 – 2,0 liter, 258 hk och 400 Nm;
- C 220 d – 2,0 liter turbodiesel, 200 hk. och 440 Nm;
- C 300 d – 2,0 liter, 265 hk och 550 Nm.
I alla ovanstående versioner är de fyrcylindriga motorerna utrustade med ett hybrid EQ Boost-system i formatet en startgenerator med en effekt på 20 hk. (200 Nm). Växellådan är oemotsagd – en 9-växlad automatisk fyrhjulsdrift 9G-Tronic och 4Matic är valfritt endast tillgängliga för modifieringarna av Mercedes-Benz C 200 och C 300.
Det finns också två laddhybrider i sortimentet: bensin C 300 e och diesel C 300 de. Båda fick ett nytt batteri med en kapacitet på 25,4 kWh (istället för tidigare 13,5 kWh), vilket gjorde det möjligt att öka effektreserven för en elektrisk dragkraft till 100 km. När förbränningsmotorn är avstängd, en elmotor med en effekt på 129 hk. och 440 Nm kan accelerera bilen till 140 km/h.
Upphängningen av den nya ”tseshek” är oberoende: dubbla triangelarmar fram och multilänkarmar bak. Adaptiva dämpare och sportupphängning finns tillgängliga mot en extra kostnad. Luftfjädringen är endast installerad i de bakre batterihybriderna. Svängbara bakhjul som kan svängas upp till 2,5 grader är tillval.
Mercedes-Benz C-Klass 2022 releasedatum och pris
Beställningar av nya C-Klass 2022 börjar 30 mars och kommer att börja säljas i sommar.