Med nya Mercedes-AMG SL 2022 har den traditionella SL-serien en ny utlöpare. Den här gången utvecklas dock den lyxiga cabriolet av AMG-ingenjörer i Affalterbach. Resa!
Tjock dimma blockerar sikten och morgondaggen rullar i droppar från Jochen Hermanns nuvarande tjänstebil – en ny Mercedes-AMG SL 2022 som inbjuder till en tur. Sommaren är över i Eifel, och även i en dröm idag skulle ingen frivilligt ta ut sin roadster ur garaget. Speciellt inte klockan 07.30. Såvida han inte är teknikchef på AMG och sätter pricken över i:et till en legend.
Trots de kalla och obekväma morgontimmarna sitter Jochen Hermann vid ratten i en ganska slutgiltig prototyp. För tiden är avgörande: Det Stuttgart-baserade företaget vill officiellt ta bort höljet av sin efterlängtade efterträdare under hösten och lagom till starten av nästa utomhussäsong mot bilar som BMW 8-serien eller Porsche 911 .
Även om det ser ut som en nöjesfärd är projektet under stor press: SL är inte bara Mercedes par excellence och har varit en riktig legend sedan måsvingen från 1950-talet. Det är också första gången som AMG tar ensamt ansvar för utvecklingen. Och eftersom de två senaste generationerna inte var de mest framgångsrika eller populära, måste skottet med nya 2022 Mercedes-AMG SL vara perfekt.
FÖRSTA TUR I NYA Mercedes-AMG SL 2022
Det var därför AMG tryckte på återställningsknappen och förde nya Mercedes-AMG SL tillbaka till sina rötter 2022 . Eller åtminstone lite närmare vad som en gång ansågs vara den bästa sportbilen i världen. Det börjar med comebacken av suffletten istället för den uppfällbara hjälmen, som har skarpare proportioner, passar bättre med traditionen och borde också få några kilon att försvinna.
Det fortsätter med de två extra sätena på andra raden som i R129, som bara dvärgar skulle kalla säten inuti, men som åtminstone lämpar sig som extra förvaringsutrymme. Och det slutar i en körupplevelse som äntligen packar och inspirerar igen, vilket den första körningen i nya Mercedes-AMG SL 2022 visar. – Det var därför vi började från noll, säger Hermann. Vi kanske redan känner till motorerna från andra AMG-modeller.
Och interiören ser misstänkt ut som S-klass – även om instrumentpanelen har blivit slankare och den digitala sittbrunnen bakom den fyrekrade ratten med sina pekplattor och vridomkopplare för körlägena, avgasklaffarna och det adaptiva chassit har blivit mindre. Den vertikala mittskärmen för MBUX-systemet är nu exponerad framför instrumentbrädan och kan lutas med en knapptryckning för att undvika reflektioner och öka klarheten i nya Mercedes-AMG SL 2022.
✓ Du kan också kontrollera:
Avgasklaffarna och det adaptiva chassit är mindre. Den vertikala mittskärmen för MBUX-systemet är nu exponerad framför instrumentbrädan och kan lutas med en knapptryckning för att undvika reflektioner och öka klarheten i nya Mercedes-AMG SL 2022 . avgasspjällen och det adaptiva chassit är mindre. Den vertikala mittskärmen för MBUX-systemet är nu exponerad framför instrumentbrädan och kan lutas med en knapptryckning för att undvika reflektioner och öka klarheten i nya Mercedes-AMG SL 2022.
KOMFORT OCH KONTROLL
Den nya Mercedes-AMG SL 2022 presenteras inte som en långsträckt AMG GT i en skräddarsydd kostym, men som en patiens med en unik aluminium spaceframe på självbärande konstruktion och med en annan planlösning: att vinna utrymme i den bakre , växellådan har flyttats fram och fungerar direkt bakom motorn. Och medan GT-förare sitter på insidan så att säga på bakaxeln så sitter SL i mitten av bilen, förklarar Hermann.
Detta har många fördelar när det gäller synlighet och manövrerbarhet, eftersom även en sportig SL måste förbli lämplig för vardagsbruk, medan med GT är allt underordnat racerbanans prestanda. Den största skillnaden ligger i själva körbeteendet: Även om Hermann ihärdigt vägrar byta plats tills den officiella provkörningen mot slutet av året och inte vill ge upp ratten, kan man känna framstegen på första körningen.
Tidigare kraftfull, men lite långsam och nedsänkt i bekvämlighetsmoln, håller nya SL fast på vägen som Pattex – och det utan att störa föraren med för många detaljer i vägbanan. Medan en GT mullrar över brunnslock och gropar och träffar varenda liten bula bak, suger SL upp all irritation, absorberar stimuli och möjliggör smidig cruising, men med perfekt kontroll och självförtroende. Inget svaj, inget svaj, inget stöt, inget ryck – bara solid suveränitet i vilken hastighet som helst.
KÖRDYNAMIK
Djupt inuti nya Mercedes-AMG SL 2022 – du kan känna det på första körningen – finns det en fighter, det är inte för inte som SL vann Mille Miglia och har fortfarande meritrekordet där. Detsamma gäller styrningen som Hermann beskriver som exakt och förutsägbar utan att vara nervös eller överkänslig. Särskilt på de långa och slingrande vägarna som leder till Nürburgring behöver han inte anstränga sig för hårt vid ratten.
När kursen väl är satt tar SL kurvan mjukt och snävt utan att tappa banan. Och när vägen blir smalare och kurvorna skärps rör sig Hermanns händer fortfarande långsamt. Ingen jämförelse med det mödosamma arbetet med att flytta föregångaren eller den ibland svåra uppgiften att hålla GT:n under kontroll medan den går nervöst som en arg hund i ett för kort koppel mot horisonten.
Den största överraskningen är dock pansaråterkomsten i slutet av bildserien när fotografen kallar på en ny körning förbi: tack vare den nya fyrhjulsstyrningen känns den cirka fem meter långa landyachten nästan som en liten bil och kan vändas utan problem. Även en C 63 känns massiv jämfört med nya Mercedes-AMG SL 2022 .
Mercedes-AMG SL 2022 motor
Om du frågar Hermann om körningen av nya Mercedes-AMG SL 2022er på första körningen blir den fortfarande pratsamma AMG-chefen snabbt tystlåten och den chattande stämningen är plötsligt borta. Men den här motorn behöver inga ord, den talar sitt språk: Ett djupt, kultiverat mullret avslöjar V8:an som vi känner den från så många AMG-modeller. Även om det inte låter lika aggressivt och skrytsamt som i till exempel GT. 4,0 liters slagvolym, vad som känns som bra 600 hk och fyrhjulsdrift – denna kombination står för ett sprintvärde långt under fem sekunder, den ansträngningsfria prestationen på 250 km/h och mer.
Och framför allt för en stel bris när suffletten öppnas med ett fingertryck på den lilla knappen under den stora skärmen. Åtminstone så mycket kan man få fram från Hermann: ”, säger han och minns med ett brett flin det konstiga men fascinerande SLS väl. Medan han redan tänker på batterier och kablar, har han ännu inte funnit ett annat alternativ. Den silkeslena V12 kan en gång ha varit känd för SL och dess lyxiga arv, men den uppfyller inte den nya generationens sportiga krav.
För att inte tala om dess koldioxidavtryck och den tunga vikten på framaxeln, vilket skulle störa bilens perfekta balans. ”Och även om vi skulle överväga det här alternativet skulle motorn helt enkelt inte passa under huven”, säger Hermann och förstör allt hopp om en återkomst av SL 65 eller SL 73 i nya Mercedes-AMG SL 2022.