Mercedes-AMG EQE 2023 är det andra helelektriska högpresterande fordonet från Mercedes-Benz AMG-divisionen. Mercedes introducerade standarden EQE förra året. Den följer samma format som EQS, märkets toppmodell, med sitt ”one-bow” designspråk och skräddarsydda EVA2-plattform. EQE har dock något kortare hjulbas och kortare överhäng än EQS.

Eftersom det är en prestanda Mercedes är det inte orimligt att förvänta sig stora mängder elektroniskt matad dragkraft och omedelbart vridmoment. ”Det kompakta formatet på EQE utgör den perfekta grunden för att förverkliga en mycket smidig och mycket känslomässig körupplevelse med våra AMG-specifika lösningar”, säger Jochen Hermann, teknisk direktör på Mercedes-AMG GmbH.
Innehåll
AMG-specifika dubbla elmotorer
Till skillnad från en vanlig EQE med en enda elmotor bak, har AMG EQE 53 en AMG-specifik elmotor på varje axel, som producerar en kombinerad 617 hk och 701 lb-ft. ger vridmoment. Mercedes-AMG hävdar att den bakre elmotorn är kraftfullare än den främre för att erbjuda en bakåtriktad körupplevelse trots standard 4MATIC+ fyrhjulsdrift. Men om du väljer AMG Dynamic Plus-paketet med boostfunktion har du 677 hk och 738 lb-ft till ditt förfogande. tillgängligt vridmoment.

Hur snabb är Mercedes-AMG EQE 2023?
Mercedes-AMG EQE 2023 sprintar från noll till 100 km/h på 3,2 sekunder och når en topphastighet på 100 km/h. Med Dynamic Plus-paketet kan den nå 100 km/h på 3,2 sekunder och en topphastighet på 149 km/h. Det är en ganska knäpp elbil, det är helt klart. Mercedes-AMG lanserar en mindre kraftfull AMG EQE 43 i Europa, i Amerika kommer det bara att finnas EQE 53.
Hur långt kan du gå på en full laddning?
Officiella EPA-bekräftade räckviddssiffror för EQE och AMG EQE är fortfarande oavgjorda, men vi vet att AMG EQE 53 delar samma 328-volts, 90,6 kWh litiumjonbatteripaket som det vanliga EQE. Baserat på europeiska WLTP-standarder kan en vanlig EQE (med en enda elmotor bak) gå upp till 410 miles på en enda full laddning. Vi antar dock att de amerikanska EPA-värdena kommer att vara mindre generösa, speciellt för AMG EQE 53 med sina kraftfulla dubbla elmotorer.

AMG EQE:s batteripaket och elektriska arkitektur stöder DC-snabbladdning på upp till 170 kW – tillräckligt för att återställa WLTP-räckvidden på 112 miles på 15 minuter. Dessutom stödjer batteriet energiåtervinning vid inbromsning, i likhet med andra moderna elfordon.
✓ Du kan också kontrollera:
Adaptiv fjädring och bakhjulsstyrning
Eftersom vi fortfarande talar om en elektrisk E-klass är det bara rimligt att förvänta sig en bekväm åktur från AMG EQE. De adaptiva AMG Ride Control+-dämparna i den fyrlänkade framfjädringen och den bakre multilänksfjädringen jämnar ut gupp. Dessa justerbara spjäll har dock två tryckbegränsande ventiler som oberoende styr rebound och kompression. Justerbar dämpning innebär att fjädringen kan höja eller sänka karossen beroende på fordonshastighet eller valt körläge. Resultatet är en bekväm körning i ”Comfort”-läge eller en sportigare körupplevelse i ”Sport” eller ”Sport+” körlägen.

Mercedes-AMG EQE kommer som standard med bakhjulsstyrning, och vi gissar att du redan vet hur den fungerar. Vid lägre hastigheter (under 37 mph) roterar bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen (upp till 3,6 grader) för att förbättra manövrerbarheten. Däremot, vid hastigheter över 37 mph, roterar bakhjulen i samma riktning som framhjulen för att öka stabiliteten.
Fem AMG-drivprogram
Mercedes-AMG EQE 2023 är utrustad med fem AMG Dynamic Select-körprogram som standard, som bland annat förändrar effektuttaget, styrkänslan, chassiegenskaperna och fordonsljudet. Att välja ”Slippery” minskar effekten med upp till 50 procent, medan ”Comfort” och ”Sport” släpper lös 493 hk (80 procent) respektive 555 hk (90 procent).
Att välja ”Sport+” släpper lös 617 hk, medan ”Race Start with Boost” (tillgängligt med AMG Dynamic Plus-paketet) släpper lös 677 hk från båda elmotorerna.
Rätt utseende
När EQS lanserades förra året var vi inte så förtjusta i dess ”enbågs”-stil, men vi tycker att Mercedes-Benz elektriska designspråk är bättre i AMG EQE (och EQE i allmänhet). Den framåtblickande stilen och fastbacken är given, men den svarta grillen med vertikala kromgaller och digitala strålkastare ger en modern touch.

Den har också karakteristiska AMG-element som en AMG-specifik främre stötfångare, en främre splitter, en mer distinkt andsvansbakspoiler, AMG sidokjolar, 20 eller 21-tums hjul, prestandabromsar (kol-keramiska bromsar finns som tillval) och en bakre diffusor som tämjer vinden. Dessutom har AMG EQE bredare däck bak som ger den en mer målmedveten hållning.
Inuti har AMG EQE en plattbottnad ratt klädd i äkta nappaläder, MB-Tex-säten med mikrofiberklädsel och en gråsvart interiör med röda sömmar för en sportig accent. Den fantastiska MBUX Hyperscreen från Mercedes-Benz finns även som tillval för AMG EQE.
Mercedes-AMG EQE 2023 har navigation med elektrisk intelligens som standard. Detta innebär att systemet kan planera den snabbaste och mest bekväma rutten baserat på vägtrafik, energibehov, topografi och andra faktorer, vilket gör att fordonet ”dynamiskt reagerar på trafiksituationer på den planerade rutten”. Den har också aktiv räckviddsövervakning för att spara energi när systemet inte hittar en ledig laddstation längs rutten.

Garanti-information
Mercedes-Benz har ännu inte bekräftat garantitäckning för AMG EQE sedan, men vi är övertygade om att den kommer att bära samma fyraåriga/50 000 mil basgaranti och 10 år/155 000 mil drivlina garanti som EQS, som har det högsta intervallet. Vårt forskarteam undersökte pålitligheten hos Mercedes-Benz-fordon och tog reda på om förare drar nytta av en utökad garanti.
Mercedes-AMG EQE 2023: Prissättning och tillgänglighet
2023 års Mercedes-AMG EQE kommer till återförsäljare i början av 2023. Prissättning är ännu inte tillkännagiven, men vi förväntar oss att baspriserna börjar på cirka 90 000 € med tanke på att en standard icke-AMG EQE kan ha ett baspris på 70 000 €.