Med Mercedes-AMG C63 SE Performance 2024 börjar en ny era för stjärnan. Det är ett slag i ansiktet på konkurrenterna och erbjuder mer kraft och vridmoment samtidigt som den är den minsta bensinmotorn bland sina konkurrenter inklusive Audi RS5, BMW M3 och Cadillac CT4-V Blackwing för att nämna några.

Den kraftfulla M177 4,0-liters dubbelturbo V8:an som Mercedes-AMG har utvecklat till perfektion sedan debuten av den första AMG 63:an 2015 är borta. C63 SE Performance har den kraftfullaste fyrcylindriga produktionsmotorn som världen någonsin skådat. Dessutom finns ett hybrid-elektriskt system från Formel 1, fordonsteknikens höjdpunkt.

“Nya C63 SE Performance, med sin prestandahybriddrift och den elektriskt assisterade avgasturboladdaren, är ett tekniskt mästerverk som bryter ny mark”, säger Jochen Hermann, medlem av Executive Board – Chief Technical Officer för Mercedes-AMG GmbH.
Innehåll
Det bästa av båda världar
Mercedes-AMG gör inte saker med hälften med C63 SE Performance. Under huven finns en handgjord 2,0-liters M139I fyrcylindrig motor med elektrisk turboladdning, teknologi lånad från Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Turbon hämtar sin energi från fordonets 400V P3 hybridsystem, som används för första gången i Mercedes-AMG GT63 SE Performance, för närvarande det mest kraftfulla Mercedes-AMG-fordonet på marknaden. Högspänningshybridsystemet består av ett 6,1 kWh högpresterande batteripaket, en elmotor bak, en tvåväxlad växellåda för elmotorn och en elektronisk spärrdifferential.

Bensinmotorn är klassad till 469 hk och 401 lb-ft vridmoment mellan 5 000 och 5 500 rpm. Den 150 kW elmotorn baktill producerar 94 hk och når en topp på 201 hk (och 236 lb-ft vridmoment) i 10 sekunder, vilket möjliggör snabbare framsteg vid omkörningar. Med en total effekt på 671 hk och 752 lb-ft vridmoment. får Mercedes-AMG C63 SE Performance att sitta upp och lägga märke till de tyska och amerikanska konkurrenterna. Jämfört med den tidigare C63-modellen med V8-motor har effekten höjts med 168 hk och vridmomentet höjts med 236 Nm.

Kraften överförs till alla fyra hjulen via AMG Performance 4MATIC+ fyrhjulsdrift och AMG SPEEDSHIFT MCT nioväxlad växellåda med våtstartkoppling istället för en konventionell vridmomentomvandlare. Elmotorns tvåväxlade växellåda bak har ett elektriskt manöverdon som lägger i andra växeln i 87 mph. I helelektriskt läge förblir C63 SE Performance ett fyrhjulsdrivet fordon som kan färdas upp till åtta mil innan bensinmotorn startar.
Mercedes-AMG C63 SE 2024 prestanda: från noll till 60
Mercedes-AMG uppger att den accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder och har en topphastighet på 174 km/h. Dessutom kan C 63 SE Performance med ren eldrift nå en hastighet på 81 mph. Tiden 0-60 för C63 SE Performance är nära den för Mercedes-AMG GT Black Series (3,1 sekunder), som från 2022 kommer att vara en av de fem snabbaste produktionsfordonen på Nürburgring.

Bakhjulsstyrning och driftläge
Mercedes-AMG C63 SE Performance 2024 har andra anmärkningsvärda prestandaegenskaper. Den har en bakaxelstyrning som styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen upp till en hastighet på 62 mph. Vid högre hastigheter styr den bakhjulen i samma riktning som framhjulen för att optimera köregenskaper, kurvtagning och stabilitet.


Inte mindre än åtta AMG-körlägen är tillgängliga för föraren, inklusive ett nytt driftläge för “ännu mer körglädje”, enligt Mercedes-AMG. Det finns också fyra nivåer av energiåtervinning och tre fjädringsinställningar. I övrigt har C63 SE Performance stålfjädrar med adaptiva AMG Ride Control-dämpare som standard, samt sexkolvsbromsar fram och enkolvs flytande bromsok bak.
✓ Du kan också kontrollera:
Sportigare design
Mercedes-AMG C63 SE Performance 2024 är två centimeter längre fram och totalt 3,3 centimeter än den vanliga C-klass sedan. Dessutom finns en hjulbas som är 0,4 centimeter längre och en spårvidd som är tre centimeter bredare. De nya stylingdetaljerna inkluderar ett luftutlopp i motorhuven, ett AMG-specifikt kylargrill och ett AMG-frontförkläde med jet-wing-design. Det finns också nya sidokjolar, standard 19-tumshjul med aerodynamisk optimering, en omdesignad bakre stötfångare, en bakre diffusor och fyra avgaslister.

Inuti förblir C-Klass igenkännbar men med skräddarsydda detaljer som AMG-sportstolar med distinkta stickningar, en AMG-ratt och ett uppdaterat MBUX infotainment- och multimediasystem med hybridspecifika displayer och personliga menyfunktioner. Den har till och med ett hörbart fordonsvarningssystem som varnar fotgängare via exteriört monterade främre och bakre högtalare när fordonet rör sig i elektriskt läge. Dessutom skickar systemet förstärkta toner till de interna och externa högtalarna i Full Attack-läge – en funktion som inte behövs på en V8.
Priser & Tillgänglighet
Mercedes-AMG ville inte avslöja det rekommenderade försäljningspriset för nya C63 SE Performance Sedan, åtminstone inte ännu. Med tanke på att den tidigare AMG C63 S hade ett baspris under $77 000, förväntar vi oss att 2024 Mercedes-AMG C63 SE Performance kommer att kosta mellan $85,000 och $88,000. Amerikanska köpare får troligen vänta till september eller oktober 2023 på de första leveranserna. Globala marknader kan lägga vantarna på en kopia redan 2023.
Foton & källa: Mercedes-Benz AG.