McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Superbilarnas värld har en ny konkurrent för vikt. McLaren Artura 2022, en hybrid på 680 hk, har tekniska egenskaper som gör den unik på marknaden. 

Den nya brittiska tvåsitsen har en ny kolstruktur och har även en 3,0 V6 biturbomotor med 585 hk i kombination med en 95 hk elmotor. Priset blir cirka 272 000 euro.

Vi reste till Milano för att beundra nya McLaren Artura, en 680 hk hybrid som kommer att bli mycket att prata om. Den ser bra ut i livet, med väldigt fina proportioner och väldigt rena kroppsytor. 

De stora sidoluftintagen och en frontdesign med ett mycket tydligt DNA från märket, som också påminner om nuvarande modeller som Elva och Speedtail, är slående.


McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

McLaren har redan lång erfarenhet inom hybridområdet, som P1 och den nyare Speedtail, men det är mycket exklusiva småseriemodeller. Med den nya tvåsitsiga har de nu en seriehybrid i sitt sortiment.

McLaren Artura, hybrid med 680 hk, har många tekniska innovationer att erbjuda. Den första gäller den helt nya kolfiberstrukturen.


Från märkets första modell, 12C 2010, användes ett centralt kol ”badkar” från Carbotech i Österrike med olika vidareutvecklingar. Men nu har de förändrats, och Artura har en ny kolfiberstruktur som de kallar McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA).

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Denna stora bit kol väger endast 82 kg. och nu tillverkas den av McLaren själv i en ny fabrik i Sheffield. Syftet var att öka styvheten och ytterligare minska vikten för att kompensera för hybridiseringens ökade massa. Formen på baksidan gör att batteriet kan rymmas och har, precis som de tidigare modellerna, fästa främre och bakre underramar i aluminium.


McLaren Artura 2022 ny V6-motor

Hittills har alla McLaren Automotive-fordon haft en V8-biturbomekanism, så den nya motorn som helt är gjord av aluminium är ännu viktigare. Det är en 3.0 V6 med direktinsprutning och bankerna på 120°, och med turbos emellan. Den utvecklar 585 hk vid 7 500 rpm, men går upp till 8 500 och maxvridmomentet är 585 Nm. V6:ans låga vikt, 160 kg, är slående. Det är 50 mindre än märkets V8. Och i videon såg vi att det låter riktigt bra.

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Till detta kommer kraften från förbränningsmotorn, som bara väger 15,4 kilo och ger 95 hk och 225 Nm. Denna motor är kopplad till den nya åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan. Som med andra sporthybrider ger den elektriska drivningen dragkraft när motorn roterar i låga varvtal för att förbättra accelerationen. Detta kommer att vara mycket kraftfullt eftersom det bara tar 3 sekunder. vid acceleration från 0 till 100 km/h och 8,3 sekunder från 0 till 200.

För allt detta kan Artura vara den första nya McLaren, vad gäller struktur och motor, sedan McLaren Automotive introducerade 12C 2010.

✓ Du kan också kontrollera:

Enkel nyckel

McLarens har nästan alltid varit lättare än sina konkurrenter, och vd Mike Flewitt har vid ett flertal tillfällen sagt att dess varumärkesvärden inte skulle passa en tungviktshybrid superbil. Torrvikten på Artura är endast 1 395 kg, DIN-vikten 1 498 kg.


McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Det är en ganska bra siffra med tanke på den extra vikten av hybridisering. Denna (med tio års garanti) placeras tvärs över motorns framsida. Den totala vikten av hybridsystemkomponenterna är 130 kg, varav 88 kg. från batteriet och 15,4 från elmotorn. Beroende på märke kan batteriet laddas på två och en halv timme i ett vanligt uttag.

McLaren Artura 2022 interiör

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Dörrarna öppnas framåt och interiören behåller den puristiska, strikta och förarorienterade filosofin (till exempel ratt utan knappar), men det finns anmärkningsvärda förbättringar. McLarens har kritiserats för att använda kontrollerna som reglerar hantering (H) och drivlina (P), som alla bars i den nedre delen av mittkonsolen.

Kontrollknapparna är nu på sidorna av instrumenteringen, i nivå med ratten. Knapparna för att justera sätena var också lite felaktiga och besvärliga, och det har också ändrats. Bilen de visade oss hade de nya Clubsport-stolarna som standard, som kombinerar estetiken hos en skopa med komforten och enkelheten att justera hos en traditionell stol.

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Höjdjusteringen är elektrisk, längdjusteringen görs med det klassiska metallhandtaget i nedre delen. Den är såklart också uppdaterad när det gäller uppkoppling och toppmoderna säkerhetssystem.

Mycket lovande vid ratten

Vi har inte kunnat testa det beteendemässigt, men det kommer utan tvekan att bli en pärla. Den har en ny bakre fjädring med flera länkar och det främre dubbla triangelsystemet är väldigt likt den fantastiska 600LT. Den inkluderar adaptiva dämpare och använder stabilisatorer som 570S 0 600 LT.

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Tänk på att 570S använder hydraulisk fjädring där varje hjul är kopplat till de andra och det inte finns några stabilisatorer. Däcken är 19″ fram och 20″ bak. Det är också den första McLaren som använder en elektroniskt styrd differential med begränsad slirning, eftersom brittiska bilar hittills agerar på bromsarna för att skapa låsningseffekten och minska understyrning. De pratade gärna om bromsstyrsystemet och att det var ett system som utvecklades för deras F1-bilar på 90-talet.

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Styrningen, en styrka hos McLaren, är hydraulisk som 570S eller 600 LT och vi antar att känslan kommer att fortsätta att vara exemplarisk. Den har också VDC-systemet (Variable Drift Control) som gör att föraren kan reglera den elektroniska assistansen för att kunna driva fritt men säkert. Stabilitetskontrollen kan även ställas in i tre lägen.

4 körlägen

Med  drivlinan  finns det fyra att välja mellan, den första är det helelektriska E-läget. Den har alltså en maximal räckvidd på 30 km och låter den rulla i max 130 km/h. I komfortläge maximeras autonomin och komforten och värmemotorn stängs av under 40 km/h. Inom sport och bana används elektrisk energi för att förbättra prestanda och för att stödja V6 biturbo. 

McLaren Artura 2022: specifikationer, pris, releasedatum

I McLaren-serien ovan följer Artura den kraftfulla 720S, som utvecklar 720 hk med sin atomic 4.0 biturbo. Den nya McLaren-hybriden kommer att finnas tillgänglig i juli och kommer att kosta cirka 272 000 $ i USA