McLaren 765LT Spider 2022: specifikationer, pris, releasedatum

McLaren går ett steg längre med varje ny lansering och ett tydligt exempel på detta är dess senaste long-tail- modell,   McLaren 765LT Spider 2022 . Tänkt som en open-pit version av den välkända McLaren 765LT, får bilen ett intensivt kolfiber aerodynamikpaket, en infällbar hardtop och en kraftfull V8-motor.

Det aerodynamiska kitet för McLaren 765LT Spider inkluderar den utökade främre splittern, modifierade stötfångare och reviderade förkläden till dess coupé-motsvarighet. Den har också unika dörrgaller, en stor diffusor och en aktiv bakspoiler med lång svans som hjälper till att kyla drivlinan genom att dra in varm luft från motorrummet.


Givetvis har spoilern även bromsfunktion och olika inställningsmöjligheter som optimerar downforce eller minskar luftmotståndet. Ultralätta smidda lättmetallfälgar med titanskruvar kompletterar det estetiska och aerodynamiska paketet. De är utrustade med skräddarsydda Pirelli P Zero Trofeo R-däck.

Bakom de 10-ekrade hjulen finns ett kol-keramiskt bromssystem med bromsok från McLaren Senna, men du kan också välja full bromsning på Radikal-modellen, som har mer än 60 % mer motståndskraftiga skivor än konventionella kol-keramiska skivor och fyra gånger bättre värmeledningsförmåga för att minska slitage och missfärgning.


Den elektriskt manövrerade infällbara hardtopen i ett stycke av kolfiber kan sänkas eller höjas på bara 11 sekunder i hastigheter på upp till 50 km/h för att förbättra körupplevelsen. Tack vare den elektriska bakrutan kan du njuta av  LT-soundtracket från   fyrrörsavgassystemet i titan till fullo, även med taket på.

Detta kompletteras av flera luftintag och är 40 % lättare än en jämförbar stålkonfiguration. Förutom viktbesparingarna erbjuder systemet ett oöverträffat soundtrack. Inuti fortsätter tävlingskonceptet och viktbesparingsstrategin. De raderade objekten kan eventuellt läggas till.



Minimalistisk interiör för McLaren 765LT Spider 2022

Kabinen domineras av kolfiber och Alcantara, huvudaktörerna är racingstolarna med kolfiberskal, som är 18 kg lättare än sportstolarna i 720S. För att minska skalan har luftkonditionering och ljudanläggningar utelämnats samtidigt som nät byggs in i dörrarna istället för förvaringsfack.

Ja, ett 8-tums infotainmentsystem med pekskärm har behållits, liksom de många anpassningsalternativen. En av de mer intressanta extrafunktionerna är dubbelglaset, som avslöjar fordonets V8-motor, som är integrerad i modellens kolfiberram och har en distinkt 765LT samt en kolfiberram.


Framrutan är också slankare medan bakrutan är tillverkad av lättviktspolykarbonat. Totalt väger 765LT Spider 1 388 kg, 49 kg mer än 765LT.

Samma V8-mekanik under huven

Som grädde på moset är det kraftfulla 4,0-liters dubbelturbo V8-blocket, som var försett med smidda aluminiumkolvar, en extra bränslepump, en översynen oljepump och ett nyinställt motorstyrningssystem till en effekt på 765 hk (563 kW) ). och 800 Nm vridmoment, det vill säga 45 hk (33 kW) och 31 Nm mer än 720S.

Paketet är ihopkopplat med en sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda med ett optimerat utväxlingsförhållande som tillåter 15 % snabbare acceleration än 720S och snabbare varvtid än någon McLaren Super Series-modell.

✓ Du kan också kontrollera:

Detta system fungerar när föraren vill växla ned, men bytet skulle överaccelerera motorn. I detta fall kommer transmissionen ihåg förarens begäran och utför den när ”motorhastighet och väghastighet kan förenas”.

Tekniskt sett är det en ny typ av chassi med nya fjädrar och dämpare, det bredare frontspåret, Proactive Chassis Control II-systemet med en mjukvaruuppdatering som lovar mer precision och kontroll, och ett styrsystem som har fulländats med en snabbare och mer styv utväxlingsstång för ännu renare återkoppling.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)