De Mazda MX-5 Att kalla Miata 2023 för en ikon vore en underdrift. Den kompakta sportbilen med fällbart tak uppfann nischen på nytt när den lanserades 1989. Sedan dess har den stadigt förbättrats och vad gäller prestanda och hantering har den blivit vad den är idag: en av de mest underhållande sakerna på fyra hjul.
Miatan tävlar med tvillingbröderna Subaru BRZ och Toyota GR 86, men i motsats till dessa coupéer erbjuds i två öppna karossvarianter – som en cabriolet med tygtopp eller som en targa med en infällbar hardtop kallad RF. Alla modeller drivs av en högvarvig fyrcylindrig motor på 181 hk och levereras som standard med sexväxlad manuell låda – en kombination som påminner om förrs tiders sportbilar.

Det finns en automatisk växellåda, men håll dig till manualen, vilket gör denna fjäderlätta tvåsitsiga till en övertygande körpartner. Det är inte det bästa valet för dagliga pendlingar eller långa sträckor på vägen, och långa förare kommer att tycka att interiören är lite trång, men Miata är utrustad med alla nödvändigheter och dess chassi är trimmat för maximal körglädje.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Den mest underhållande modellen av Mazda går in i 2023 med bara en förändring: en ny finish som heter Zircon Sand.

Club-trimnivån på mellannivå erbjuder den bästa balansen mellan funktioner och prestanda, med 17-tumshjul, en bakre differential med begränsad glidning, uppvärmda säten och en Bose-stereo med nio högtalare. Även om Miata även finns med automatlåda, är den krispigt glada sexväxlade manuella, som bara finns på Club-trim, det överlägset bästa valet.
motor, transmission och prestanda
Miatas motor varvar ivrigt och är tillräckligt kraftfull för att ge en häftig acceleration. Den direkta, lättväxlade manuella växellådan hjälper till att upptäcka motorns högvarviga karaktär. Tillvalsautomatlådan imponerar också med snabba växlingar och sportig programmering. I testet lyckades softtop-modellen nå 60 km/h på bara 5,7 sekunder, medan den lite tyngre hardtop RF-modellen tog 5,8 sekunder. Miatas kör stramt och kan bli lite ostadigt när det blir snabba följder av gupp.

Klubbens stötdämpare och fjädrar ger den starkaste åkturen i serien, även om ingen Miata hanterar dåligt. Hanteringen är skarp, livlig och lekfull. Vi gillar särskilt den lätta styrningen, som känns som en stor back och håller föraren koll på vad framdäcken gör. Detta bil bara kul.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Ett annat “W” i Miata är dess låga vikt. 2,0-litersmotorn uppnår en relativt hög EPA-bränsleekonomi på upp till 26 mpg vid stadskörning och 35 mpg på motorväg. På vår 200 mil långa testrutt förbrukade en Grand Touring med mjuk topp 36 mpg och en hardtop RF Club 37 mpg, båda med sexväxlad manuell växellåda.

Interiör, komfort och lastning
Du sitter inte i Miatan, du bär den. Interiören är bekväm för två vuxna och innehåller endast det väsentliga. Medan vissa skulle beskriva interiören som ekonomisk, så uppskattar vi som har glaset halvfullt den nonsense prioriteringen av ratt, pedaler, växelreglage och hastighetsmätare – och den uppfriskande enkla utrustningen. Med endast ett fåtal förvaringsfack och en liten bagageutrymme finns det knappast något behov av att ta med sig personliga saker i Miata.

Å andra sidan lovar dvärgens dimensioner lite praktiskt. Med lite bagage räcker bagageutrymmet för en weekendresa för två. Tvillingarna Subaru BRZ och Toyota GR 86 överträffar Miata när det gäller lastutrymme. Deras fällbara baksäten tillåter ägare att transportera upp till fyra fullstora hjul och däck (t.ex. för en träningsdag) mellan bagageutrymmet och kabinen.
infotainment och uppkoppling
Miata är utrustad med ett infotainmentsystem med pekskärm, kompletterat med en lättillgänglig kontrollknapp och knappar i mittkonsolen. Varje Miata levereras som standard med Bluetooth (för telefon- och ljudströmning) och en CD-spelare. Navigationssystemet är standard på Grand Touring och är ett återförsäljarinstallerat tillval på Club-modeller, som kan eftermonteras via ett Mazda SD-kort. Kompatibilitet med HD-radio ges också. Apple CarPlay och Android Auto är standard på alla modeller.

säkerhet och förarassistans
Alla Miatas förarassistanssystem är standard. För mer information om Miatas krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning med kollisionsvarning framåt
- Standard övervakning av döda vinklar med varning för korsande trafik
- Standard varning för filavvikelse
garanti och underhåll
Miatas garantier är genomsnittliga, med dess två direkta konkurrenter, BRZ och GR 86, som erbjuder liknande skydd. Toyota erbjuder två års gratis underhåll, medan Mazda och Subaru inte gör det.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Mazda MX-5 Miata 2023 är 34 980 euro.