Mazda MX-30 2023: Tekniska data, pris, motorer

En elbil med så begränsad räckvidd som den Mazda MX-30 2023 har funnits sedan den första generationen av Nissan Leaf inte längre ges. Nästan alla konkurrenter erbjuder en räckvidd på 200 kilometer eller mer per laddning, och många är till och med snabbare än MX-30.

Fördelarna med Mazda är dess miljövänliga interiör, dess eleganta, coupéliknande design och dess låga instegspris, som är cirka 5 000 euro lägre än konkurrenter som denna. Kia Niro EV eller dem Volkswagen ID.4 finns. MX-30 säljs dock bara i Kalifornien och i mindre antal. Även om vi kan föreställa oss att Mazda är ett solidt val för förare som sällan kör långt hemifrån, är det svårt att se hur den kan konkurrera på det nuvarande EV-slagfältet.

Vad är nytt för 2023?

Även om allt förblir detsamma för MX-30 EV 2023, förväntar vi oss att Mazda lanserar en version med roterande motor för att öka SUV:s räckvidd. Mazda har ännu inte kommenterat om denna modell kommer att lanseras i USA, men det finns rykten om att den kan lanseras senare i år.

MX-30 erbjuds i Basic och Premium Plus utrustningsnivåer. Utrustningsvarianten Premium Plus erbjuder bland annat en aktiv dödvinkelassistent, en korstrafikvarning, ett Bose-ljudsystem med 12 högtalare, en uppvärmd ratt, ett 360-graders allroundkamerasystem och mycket mer.


EV-motor, kraft och prestanda

Den helelektriska MX-30 har en 143 hk elmotor som driver framhjulen. Vi har dock fått veta att det kommer en laddhybridversion vid ett senare tillfälle, som kombinerar en elmotor med en bensinmotor, så fyrhjulsdrift kan trots allt fortfarande vara ett alternativ. Som den låga effekten antyder kan MX-30 inte hänga med sina kraftfullare konkurrenter när det kommer till acceleration. På vår testbana behövde den 8,7 sekunder för att spurta till 100 km/h.

Chassit är lätt och styrningen exakt, som man kan förvänta sig av en modern Mazda. För sin smidiga hantering förtjänar SUV:n “MX” i sitt namn, som den bara delar med sportbilen Mazda MX-5 Miata.


Räckvidd, laddning och batteritid

Jämfört med andra elektriska fordon MX-30:s 30,0 kWh-batteri är litet. EPA uppskattar räckvidden per laddning till cirka 100 miles, mindre än halva räckvidden för Bolt och Kona Electric. Batteriet kan laddas med både vanlig AC och modernare och snabbare DC-laddare.


Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken

EPA säger att MX-30 får 98 mpg i stadskörning, 85 mpg på motorvägen och 92 mpg i blandad trafik, men liknande elbilar som Hyundai Kona Electric och Chevy Bolt EVs har värden på 120 respektive 119 mpg i kombinerad transport. På vår testrutt i 75 km/h på Autobahn uppnådde MX-30 en besvikelse på 76 MPGe.


Interiör, komfort och lastning

Insidan av MX-30 använder naturliga och hållbara material som kork och andningsbara tygöverdrag gjorda av återvunna plastflaskor. Det finns plats för två vuxna amerikaner i framsätena, och det är betydligt mindre huvud- och benutrymme i baksätet. Den svävande mittkonsolen, som skapar förvaringsutrymme bakom en digitaliserad skärm som styr luftkonditioneringen, är trendig.

Mazda erbjuder ett antal önskvärda funktioner som standard på MX-30, inklusive uppvärmda framsäten, en 7,0-tums digital display, ett elmanövrerat taklucka och en automatisk avbländande backspegel. Lastutrymmet bakom MX-30:s baksäten är inte särskilt generöst, så när man handlar på Costco måste baksätena fällas ner.


infotainment och uppkoppling

Förutom den digitala kontrollpanelen för luftkonditioneringen och fordonsinställningarna har MX-30 en andra 8,8-tums display i instrumentpanelen som visar infotainmentfunktioner som ljudsystem, navigering och backkamera. MX-30 använder Mazdas senaste infotainment-gränssnitt, introducerat i 3-serien sedan och halvkombi, och erbjuder både Apple CarPlay och Android Auto-anslutning.


säkerhet och förarassistans

Standard i-Activsense-systemet erbjuder kollisionsundvikande och körfältsfunktioner för att minska risken för olyckor. För mer information om MX-30:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar

  • Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
  • Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
  • Standard adaptiv farthållare

garanti och underhåll

MX-30 följer samma riktlinjer som sina stallkamrater, CX-30, CX-5 och CX-9.

  • Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
  • Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
  • Inget gratis planerat underhåll

Det rekommenderade försäljningspriset för Mazda MX-30 2023 är 34.695 euro.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar