Den japanska biltillverkaren Mazda presenterade nyligen sin CX-90 flaggskepps-SUV, en treradig lyxutmanare designad för att konkurrera med de bästa i branschen, en vem är vem av sjusitsiga superstjärnor som Kia Telluride, Honda Pilot, Toyota Highlander och Subaru Ascent. Dessutom kommer 2024 års Mazda CX-90 att möta hård konkurrens från pigga tyskar som BMW X5, Audi Q7 och Mercedes-Benz GLS.

“Med varje nytt fordon vi tar ut på marknaden utmanar vi oss själva att utvecklas genom vårt folkcentrerade tillvägagångssätt för design och utveckling”, säger Jeff Guyton, VD och koncernchef för Mazda North American Operations. “CX-90 erbjuder kraftfull och lyhörd prestanda, en attraktiv design och intuitiv teknik.
Innehåll
Mazda CX-90 2024: vad är nytt?
Mazda CX-90 är ett fordon designat från grunden. Dess slanka, Kodo-influerade kaross vilar på en nyutvecklad stor plattform med bakfjädring som kan rymma en längre hjulbas och större motor. Vi hörde först att nästa generation Mazda6 kommer att bli den första som kombinerar en ny bakåtriktad arkitektur med en ny Skyactiv G inlinemotor. Mazda har sedan dess lagt ner Mazda6 (och CX-3) eftersom konsumenternas intressen har förändrats.”

e-Skyactiv mild hybrid och PHEV drivlinor
2024 års Mazda CX-90 kommer med två elektrifierade drivlinavarianter. Standarddriften är en 3,3-liters turboladdad sexcylindrig e-Skyactiv med elmotor mellan bensinmotorn och växellådan. Mazda kallar det M-Hybrid Boost-systemet, som driver start-stopp-mekanismen, hjälper till med acceleration och kan driva fordonet i låga hastigheter och korta avstånd även utan hjälp av bensinmotorn. Drivlinan har en kombinerad effekt på 340 hk och 369 lb-ft vridmoment. med en diet av premiumbränsle.

CX-90 finns nu även som plug-in hybrid (PHEV). Den 2,5-liters fyrcylindriga och en elmotor drar sin kraft från ett 17,8 kWh batteri, som tillsammans levererar 323 hk och 369 lb-ft vridmoment. Mazda hävdar att CX-90 PHEV även kan köra rent elektriskt, men säger inte hur länge.

Båda elektrifierade drivlinorna har i-Active fyrhjulsdrift och en skräddarsydd åttastegad automatisk växellåda som eliminerar vridmomentomvandlaren, vilket möjliggör mjukare acceleration samtidigt som effektiviteten optimeras. Dessutom hjälper Mazdas Kinematic Posture Control till att förbättra greppet och hanteringen.
✓ Du kan också kontrollera:
Mer krom
De många glänsande kromdelarna på utsidan av nya Mazda CX-90 är ett tydligt tecken på fordonets premiumkrav. Mazdas Kodo-designspråk visar dock sin ålder. Vi insåg detta när vi vid första anblicken inte kunde se skillnad på en CX-5, en CX-50 och till och med en CX-90 om det inte vore för de uppenbara storleksskillnaderna.


Vi är inga stora fans av CX-90:s repetitiva form, och vi gillar inte heller dess något bultformade bakre del, som påminner oss om den klumpiga flygkroppen hos femte generationens Honda CR-V. Å andra sidan hade vi samma farhågor när vi såg CX-50, vars halvrunda design började blomma ut i våra ögon. Åsidosatta klagomål gillar vi den nya Mazda Artisan Red-lackeringen som har utvecklats speciellt för CX-90.
CX-90 interiör: Chic med en sportig touch
Mazdas interiörer har blivit mycket lyxiga på sistone, och det har även CX-90:s enkla men funktionella kabindesign. Tillverkaren utlovar lyx och komfort på alla tre stolsrader med fina material som nappaläder, trä, krom och ton-i-ton-tyger. Honda kan ha sitt bikakemönster på instrumentbrädan, vi föredrar Mazdas instrumentbräda i tyg med Kumihimo-inspirerade hängsömmar.


2024 års Mazda CX-90 har ett digitalt instrumentkluster och en 12,3-tums centerdisplay. Den senare manövreras via en vridknapp, men kan förvandlas till en pekskärm med Apple CarPlay eller Android Auto. Vi gillar att Mazda inte har förvandlat CX-90:s interiör till en knapplös, skärmtung röra, men det skulle inte vara en dålig sak om mittkonsolvredet togs bort på framtida modeller.

Säkerhetsmässigt kommer CX-90 som standard med i-Activesense-körhjälpmedel som övervakning av döda vinkeln, radarfarthållare, intelligent bromsassistans och filbyteshjälp.
Mazda CX-90 2024: priser och tillgänglighet
Produktionen av 2024 års Mazda CX-90 kommer att påbörjas i början av 2023 och de första leveranserna förväntas nå återförsäljarna i april. Priserna har ännu inte offentliggjorts, men vi förväntar oss att de börjar på 43 000 € för basversionen av CX-90 och 53 000 € för PHEV-versionen.
Foton & källa: Mazda Motors (Germany) GmbH.