För några veckor sedan åt vi frukost med nyheten att Hiroshima förberedde en fullskalig attack mot etablissemanget. Nya stadsjeepar, sexcylindriga motorer och teknik för alla smaker. Och det är där den kommande Mazda CX-60 2022 kommer in.
Det är ett avbrott i raden av tyska märkens premium ”livstids” SUV, men syftar också till att skada Volvo XC60 och nya spelare i styrelsen som Genesis, som landar med GV60.
Tack vare några läckor som ”rymde” det japanska patentverket har våra kollegor och vänner på Motor.es kunnat skapa en mycket trogen återgivning av vad som kommer att bli nästa utveckling av KODO-designen som har gett dem så bra resultat.
Och så, i den vanliga linje som Mazda har vant oss vid, kommer den nya modellen att erbjuda en ren och vacker design utan behov av fyrverkerier: en lång huva med ett skarpt utseende (förmodligen med en sida som liknar den på MX-30) , som du har ovan), ett eget märkesgrill och moderna motorer.
sexcylindriga motorer
En av de saker jag gillar mest med denna märkespersonlighet är valet av motorer. När Mazda3 presenterades 2019 upptäckte jag termen ”rightsizing” (något i stil med ”rätt storlek”) för att försvara användningen av naturligt aspirerade tvåliters bensinmotorer (läs Mazda3 Skyactiv-X recensionen här.
De har fortsatt med det sedan dess. Och hur kan det vara annorlunda, när CX-60 är avsedd att slåss i ett så konservativt segment, måste den ge allt. Så ja: du väntar på det från början av texten. De sexcylindriga motorerna anländer i längsgående läge.
De gör det med 48-voltsteknik, en ECO-dekal och smeknamnet Skyactiv-X och dess innovativa teknik, som inte använder gnistan från tändstiften, utan snarare komprimeringen av bränslet som diesel. Logiskt sett finns det inga prestationssiffror, även om vi kan räkna med prestationer över 200 långa CV.
✓ Du kan också kontrollera:
Fler motorer: CX-60 kommer att kunna använda dieselversioner (en sexcylindrig förväntas i Japan, kommer sannolikt inte att nå Europa) och även andra som motsvarar den nya tiden: vi förväntar oss en plug-in hybrid CX-60 och en hybrid där en elmotor får kraft från en roterande motor.
Du kanske undrar om de kommer att vara framhjulsdrivna eller framhjulsdrivna modeller. Sanningen är att jag också: vad som är säkert är att fyrhjulsdrivna modeller kommer.
Den nya SUV-familjen kommer att vara global
CX-60 är en del av en relativt stor familj. De nya Mazda-SUV:arna kommer att ha två typer av bredder och två andra typer av interiörer: den senare med två eller tre sätesrader (fem eller sju säten). Även smala och breda kroppar.
Och hur äter man det? Helt enkelt: ”Narrows” kommer att anlända till Europa eftersom de bättre passar vägarna på vår kontinent. De kommer att vara CX-60 och CX-80, sjusitsversionen av huvudpersonen i denna artikel. Å andra sidan kommer de breda karosserna att gå till USA: det blir CX-70 och CX-90.
Mazda CX-60 ankomstdatum förväntas någon gång under andra halvan av 2022, så det finns fortfarande tid att lära sig mer detaljer. Som alltid, om du ger oss lite av din tid och låter oss veta på sociala medier hur du vill att denna modell ska bevaras, är du mer än välkommen…